2025-05-20, 20:05
Medlem
Hej!

Har varit överviktig i ganska många år men inte haft så högt BMI som 30, nu märker jag att vågen tickar upp och vill testa ozempic eller mounjaro.

Är det någon av er som har köpt på svarta marknaden? Jag har sett att de flesta shoppar säljer vialer som man måste blanda och dosera själv (verkar krångligt…)

Jag har hittat en shop som säljer förfyllda pennor som är mer likt originalet, men vågar man testa?
Citera
2025-05-20, 20:08
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DagnyTaggart
Jag har tagit Mounjaro i 6 veckor och gått ner 5,9 kg.
Jag tycker att den funkar toppen mt sug och hunger.
Jag gick upp till 5mg förra veckan, men tar 2,5 2ggr i veckan för att få en mer långtgående effekt.

Dock har jag nu fått stora kliande utslag runt de senaste sticken. Stora som en gammal femkrona ungefär, och de kliar helt galet.

Läkaren sa att jag skulle prova med Desloretadin, vilket jag redan tar för pollen. Jag tar nu 20 mg/ dag men det hjälper fan inte.

Någon som har några tips?

Stick dig inte mer än du behöver, otroligt onödigt. En gång i veckan räcker. Du återanvänder väl inte nålar? Variera insticksställe. Testa att sprita av insticksområdet.
Citera
2025-05-21, 09:27
Medlem
DagnyTaggarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Stick dig inte mer än du behöver, otroligt onödigt. En gång i veckan räcker. Du återanvänder väl inte nålar? Variera insticksställe. Testa att sprita av insticksområdet.

Jag återanvänder absolut inte om nålarna, dock är jag dålig på att sprita först. Det bör jag faktiskt göra.
Tack för tips.
Citera
2025-05-21, 09:38
Medlem
DagnyTaggarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldMemberNewName
1 kilo i veckan rasar du i vikt och du vill att det ska gå fortare så du tar en starkare dos än du behöver?
Och nu undrar du vad du ska göra så du slipper biverkningarna som uppstått.

Förstår jag dig korrekt nu?

Nej inte alls.
Jag höjer i den takt som läkaren säger åt mig. 5 mg i veckan är en standard dos, men invänjnings dosen är 2,5 mg i veckan.

JAg behöver inte alls gå ner mer än 1 kg i veckan, men man behöver ofta höja för att få behålla samma effekt.
Citera
2025-05-21, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteriaa
Vad har ni för tips mot illamående, yrsel?
Tog min tredje 5mg injektion i torsdags och i helgen har det slagit mig stenhårt. Har inte känt en enda biverkan innan men nu kom både illamående, yrsel och lågt blodtryck.
Tar tacksamt emot tips. Även egna erfarenheter, går det över?

Har det gått över eller hur mår du nu?
Citera
2025-05-21, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frostade
Har det gått över eller hur mår du nu?
Det gick över. Höll i sig hela helgen dock.
Citera
2025-05-21, 16:33
Medlem
midnightramblers avatar
Någon som kan tipsa om hur man får tag på mounjaro utan läkare? Har kämpat länge nu och min BMI når inte riktigt upp till över 30, känns så jäkla frustrerande.
Citera
2025-05-21, 20:42
Medlem
Hej!
Jag tog min första på 2,5mg igår. Känner mindre sug men inte haft några problem med att äta när jag väl äter. Så det känns bra än sålänge.

Jag är mest intresserad av att höra om någon som slutat sin behandling. Hur man mår och hur aptit mm är?

Vore intressant att veta för min målvikt är -20kg sen vill jag sluta. Någon med erfarenhet? 😊👍
Citera
2025-05-21, 21:50
Medlem
OldMemberNewNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DagnyTaggart
Nej inte alls.
Jag höjer i den takt som läkaren säger åt mig. 5 mg i veckan är en standard dos, men invänjnings dosen är 2,5 mg i veckan.

JAg behöver inte alls gå ner mer än 1 kg i veckan, men man behöver ofta höja för att få behålla samma effekt.

Vrf höja när du har full effekt på den dosen du ligger på?
Det finns inget positivt alls för dig att gå upp i dos om du/man inte behöver det..

1. Det kostar mer
2. Du ökar risken för negativa bieffekter ju högre dos du tar, speciellt om du redan känner effekt och går ner i en hälsosam och hållbar takt.
3. Det tar dig längre tid att till slut en dag komma till underhållsdos för att förhoppningsvis en dag sluta ta medicinen helt och hållet.
2025-05-21, 22:53
Medlem
Är nere på på -20 kg nu.
Hade kämpat länge på egen hand utan framgång, tröttnade, tog kontakt med läkare kring jul och fick första dosen i mitten av januari.
Rasade i vikt första veckorna typ -3 kg i veckan. Då lyckades jag hålla typ 15k steg om dagen och 3 träningspass i veckan men va nog en stor del vätska som brann dom första veckorna. 😅

Har kört på 2,5 mg hela tiden och tycker att effekten fortfarande är bra. Inte riktigt lika stark och ihållande som första veckorna men tillräckligt. Har kört 1 konditions- och 1-2 styrkepass per vecka senaste månaden. Men har slarvat med stegen, sömnen och stressen på jobbet.

I början fick jag verkligen kämpa med att få i mig tillräckligt med mat. Men det släppte i takt med att effekten på medicinen mildrades något vilket nog bara var bra för att inte gå ned allt för fort.
Nu äter jag mer eller mindre som vanligt men mindre portioner och ingen speciell kost (i början försökte jag utesluta kolhydrater så gott jag kunde) utan äter det jag känner för. För det mesta blir jag mätt snabbare än innan mounjaro, och känner liksom inte det där behovet att trycka en andra portion.

Det jag har märkt framförallt sen januari är att det är svårt att få i sig tillräckligt protein när man tröttnat på ägg, kyckling och kvarg. Nu kör jag proteinpulver tills jag tröttnar på det så får jag gå tillbaka till mina ägg och min kvarg då..
Samt att alkohol är det värsta du kan förtära när du försöker gå ned i vikt. En enda öl eller ett glas vin fuckar upp minsta progress.

Inte haft några biverkningar. Nu är mitt fokus på att fortsätta styrketräna och hålla kosten och stabil vikt. I juni har jag avstämning med läkaren och tänker diskutera hur/när jag kan trappa ned. Typ 2 mg och därefter 1,75 mg för att sedan sluta.

Citat:
Ursprungligen postat av mcmannen
Hej!
Jag tog min första på 2,5mg igår. Känner mindre sug men inte haft några problem med att äta när jag väl äter. Så det känns bra än sålänge.

Jag är mest intresserad av att höra om någon som slutat sin behandling. Hur man mår och hur aptit mm är?

Vore intressant att veta för min målvikt är -20kg sen vill jag sluta. Någon med erfarenhet? 😊👍
Senast redigerad av PlsEndSimulation 2025-05-21 kl. 23:08.
Citera
2025-05-21, 23:22
Medlem
Hur går det för dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Grisbjorn
Började med första dosen i måndags, känner heller inte att suget minskat så mycket, däremot blir jag mycket fortare mätt när jag äter. Planen är att ligga på 2.5 så länge det funkar.

Startar på 118kg, 2m lång, målet är att komma ner till 100 på 6 månader. Styrketräning och promenader och ordentligt med proteinintag är planen! Känns rimligt tycker jag, borde bli knappt 1 kilo/vecka.
Citera
2025-05-22, 08:02
Medlem
Okej tack för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av PlsEndSimulation
Är nere på på -20 kg nu.
Hade kämpat länge på egen hand utan framgång, tröttnade, tog kontakt med läkare kring jul och fick första dosen i mitten av januari.
Rasade i vikt första veckorna typ -3 kg i veckan. Då lyckades jag hålla typ 15k steg om dagen och 3 träningspass i veckan men va nog en stor del vätska som brann dom första veckorna. 😅

Har kört på 2,5 mg hela tiden och tycker att effekten fortfarande är bra. Inte riktigt lika stark och ihållande som första veckorna men tillräckligt. Har kört 1 konditions- och 1-2 styrkepass per vecka senaste månaden. Men har slarvat med stegen, sömnen och stressen på jobbet.

I början fick jag verkligen kämpa med att få i mig tillräckligt med mat. Men det släppte i takt med att effekten på medicinen mildrades något vilket nog bara var bra för att inte gå ned allt för fort.
Nu äter jag mer eller mindre som vanligt men mindre portioner och ingen speciell kost (i början försökte jag utesluta kolhydrater så gott jag kunde) utan äter det jag känner för. För det mesta blir jag mätt snabbare än innan mounjaro, och känner liksom inte det där behovet att trycka en andra portion.

Det jag har märkt framförallt sen januari är att det är svårt att få i sig tillräckligt protein när man tröttnat på ägg, kyckling och kvarg. Nu kör jag proteinpulver tills jag tröttnar på det så får jag gå tillbaka till mina ägg och min kvarg då..
Samt att alkohol är det värsta du kan förtära när du försöker gå ned i vikt. En enda öl eller ett glas vin fuckar upp minsta progress.

Inte haft några biverkningar. Nu är mitt fokus på att fortsätta styrketräna och hålla kosten och stabil vikt. I juni har jag avstämning med läkaren och tänker diskutera hur/när jag kan trappa ned. Typ 2 mg och därefter 1,75 mg för att sedan sluta.
Senast redigerad av mcmannen 2025-05-22 kl. 08:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in