2025-05-21, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
Vart str det ens att han r asylflykting? Hur vet du att han inte kom p andra grunder?

Eftersom de fyra stora stten att invandra r anhrig (frefaller han inte ha), utbildning (han kan inte svenska s han kom nppeligen hit fr att doktorera i krnfysik), arbete (om igen, kan inte svenska och har sjukt lga inkomster) eller asyl(ding ding, vinnare).

Sannolikheten r hg. Ockhams rakkniv.
Citera
2025-05-21, 06:46
Avstngd
llundberg57s avatar
Han kan gott ruttna dr! Om han flydde drifrn, varfr kte han dit p semester?
t helvete med honom.
Citera
2025-05-21, 07:21
Medlem
Gaspodins avatar
Frgan r om han kt mot UD:s avrdan eller ej.
Citera
2025-05-21, 07:34
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Om UD i ratal hade varnat fr resor till Grekland lt sga att Kos haft samma status som Gaza och du nd valde att resa dit p semester, d vore det rimligt att du sjlv fick ta ansvar om en konflikt brt ut. Det blir svrt att krva att UD ska hmta hem dig, nr du medvetet ignorerat varningar.

De avrdde frn icke resor, har du koll p hans skl?
Citera
2025-05-21, 07:39
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Men i videon sger han att han flyttade till Gaza.

Eftersom han inte pratar svenska, och har vgt 20 kg mer n p bilden, s har han vl aldrig jobbat. Men nd s fr han grundpension + bidrag hr i Sverige. Det knns inte rtt mot oss som har jobbat hela livet.

Nej det dr r fullstndigt vansinne, vrka ut pensioner och pengar p folk som aldrig ens jobbat i Sverige, inte kan svenska, flyttar till Mellanstern. Inte konstigt att mnga sk flyktingar ser Sverige och vstereuropa som en stor bankomat som man kan tmma. Stng bankomaten.

UD har avrtt frn resor till Gaza hur lnge som helst.
Citera
2025-05-21, 07:40
Medlem
J.H.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Sverige har verkligen blivit ett jttedagis. r folk s omdmeslsa s de ker till stllen UD avrder ifrn s fr de skylla sig sjlva. Oavsett om de heter Hassan eller Anders.

Ett av vrldens mest tragiska dagis. Han han s klart enkom kommit hit fr att plocka garantipension och hyra ut sin lgenhet svart i andra hand, en lgenhet han skert fr bostadstillgg fr. Mlet var aldrig att bo i Sverige och han har skert familj kvar dr nere.
Citera
2025-05-21, 07:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Av samma anledning som det r vr sak om det skulle vara Du som svensk medborgare fastnar i ntt klister bortom vra grnser.

Nej, Sverige har inga som helst frpliktelser att hmta hem riskturister som ker till platser som UD avrder frn att beska.

Om jag ker till Afghanistan och fr problem s ska Sverige skicka en delegation dit fr att hmta hem mig?
Citera
2025-05-21, 07:48
Medlem
Citat:
Av samma anledning som det r vr sak om det skulle vara Du som svensk medborgare fastnar i ntt klister bortom vra grnser.
Hller med om detta.

Jag gillar inte att han r svensk medborgare, speciellt nr han dristar sig semestra i landet som tydligen r fr farligt fr att bo i.
Utver det tycker jag att det var ett dumt beslut att resa dit. Att man kan betyder inte att man br.
Om han heller inte kan svenska, som vissa skriver, s tycker jag inte att han skulle f medborgarskap frn brjan.

Men det r ovidkommande vad jag tycker. Nu r han svensk medborgare och det r klart vi ska hmta hem honom.
Citera
2025-05-21, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Frgan r om han kt mot UD:s avrdan eller ej.
Han flyttade 5 dagar innan kriget brt ut. UD hade d avrtt frn resor till Gaza under 10 r.
Citera
2025-05-21, 08:22
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Han flyttade 5 dagar innan kriget brt ut. UD hade d avrtt frn resor till Gaza under 10 r.
Tror inte det finns mycket att gra. Redan den 11 oktober 2023 beslutades det om att om evakuering av svenska medborgare.

https://www.krisinformation.se/nyhet...-och-palestina
Citera
2025-05-21, 08:46
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
De avrdde frn icke resor, har du koll p hans skl?

Det r allmnt knt att svenska UD har avrtt frn alla resor till Gaza, oavsett skl bde turistresor och personliga besk. Utifrn intervjun med Hisham lter det som att han reste dit p semester, fem dagar innan Israel attackerade Gaza. Som svensk medborgare gjorde han en egen riskbedmning och valde att resa. Kanske dags att boka sommarsemester i Kabul nu i sommar?
Citera
2025-05-21, 08:47
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Nej det dr r fullstndigt vansinne, vrka ut pensioner och pengar p folk som aldrig ens jobbat i Sverige, inte kan svenska, flyttar till Mellanstern. Inte konstigt att mnga sk flyktingar ser Sverige och vstereuropa som en stor bankomat som man kan tmma. Stng bankomaten.

UD har avrtt frn resor till Gaza hur lnge som helst.

Han fr vl FS+bostadstillgg. Ett stt att flytta kommunens kade kostnader fr ldre invandrare, som var nra pension eller redan i pensionslder nr de kom, ver p staten. S att kommunerna kunde fortstta att ljuga fr sina invnare vilken vinst det var.

Sedan r det helt barockt att de kan ta med sig de pengarna och flytta hem till hemlandet. Fr all del dra hem, men ngra pengar ska de inte ha och srskilt inte i form av varje-mnad.
Med garantipensionen har man ndrat att man mste vara bosatt i Sverige fr att f ut den. Jag vet inte om samma gller fr FS.

Allting r bara ett stort fuskande som svenskarna ska hlla god min angende.
Senast redigerad av -GG 2025-05-21 kl. 08:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in