2025-05-20, 23:49
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonPy
Hej.

Lyssnar typ dagligen på hans musik när jag glider runt med mina lurar. Klassiker.

Vila i frid.

Makalösa manicken är ju en trevlig låt. Men finns andra intressanta med så som tex. HyStereo. Påhittig iaf. Tror han var påverkad av något psykedeliska eller röka på den tiden. Men absolut inte säker.

Mvh.

Det lär finnas ett album som heter något i stil med ”En galen jul” som bör vara från 1990-talet, enligt en annan gammal FB-tråd. Tydligen ett lite inofficiellt projekt men låttitlar som ”En lång dags färd mot fnatt" avslöjar honom….

Kanske någon här sitter på denna heliga graal?

Edit: lite ”halvhemligt” då i bästa fall:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Michae...ti1#1980-talet

Citat:
Under 1988, 1989 och 1994 sände Sveriges Radio Tretows program Tretows ljudafton – Lång dags färd mot fnatt på julafton. Denna innehöll sketcher och nyskrivna låtar, till exempel en om Ill-Marie som skall göra en tomtepalt (som innehåller allt från senapsgas till salt).

Under den här tiden producerade Tretow också skivor med sin barndoms idoler Little Gerhard och Rock-Ragge. 1997 spelade han tillsammans med flera svenska artister in julalbumet En galen jul som dock aldrig givits ut officiellt.
Senast redigerad av JymdKjam 2025-05-20 kl. 23:57.
Citera
2025-05-20, 23:56
Medlem
Venators avatar
En riktigt stor förlust av legendarisk ljudtekniker. Jobbade först för skivbolaget Metronom med många av Sveriges mest kända artister, innan han var med att bygga upp studion för Polar.

Som en liten tribut får ni här länken till hans Åby folkets park, som är min absoluta favorit bland hans egen produktion: https://www.youtube.com/watch?v=lMGGSIHFmik

Men den ska egentligen avlyssnas på en riktigt bra ljudanläggning.
Citera
2025-05-20, 23:58
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afraidofmats
Japp. Med Ted Gärdestad.
Åh fan, hade ingen aning om att han var inblandad!
Citera
2025-05-20, 23:59
Medlem
Saltkatts avatar
Han hade väl varit i rätt dåligt skick bra länge, tyvärr. En jävligt begåvad karl, som hade berikat världen ännu mer om han inte hade råkat sammanfalla tidsmässigt med det hemska 1980-talet.

ABBA i all ära, men jag minns honom mest för hans insatser i Putte Punsch Lyckoshow. Odödligt.
Citera
2025-05-21, 00:01
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Som en liten tribut får ni här länken till hans Åby folkets park, som är min absoluta favorit bland hans egen produktion: https://www.youtube.com/watch?v=lMGGSIHFmik

Jo, den minns man. Självupplevd historia, kan man väl förmoda. Åby ligger utanför Norrköping, där Tretow var född.
Citera
2025-05-21, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Nejnejnejnej, han var först och främst ABBA! Hans influenser av Spencer eller vad han hette i UK med wall of sound var en av nycklarna i ABBA. Alla var talanger och proffs. Bara en sådan sak som att sätta en tejpbit på bandet för att få det där magiska ljudet i Ring Ring. Vem kommer på sådant?

Vill minnas att han fick en stroke för många år sedan och att alla minnen från ABBA-tiden försvann. Sorgligt. Det är många saker som är Sverige och ABBA är en enorm bit i det. Vad de skapade kommer folk njuta av i decennier eller sekel framöver.

Han gjorde även skiva med Agnetha och Christian. Gissar att han var med Agnetha och Linda också, Tack Michael B Tretow för allt.

Riktigt att för den okunniga massan var han bra ABBA. Men han hade betydligt bredare och större inflytande på svenskt musikliv.

Dessutom jag får väl tacka honom för vad jag vill. Tycker faktiskt han gjort mycket bättre saker än Abba. Det har du inget att göra med. Det ytterst ofint och klumpigt gjort av dig.
Citera
2025-05-21, 00:11
Medlem
Var tekniker på Pugh Rogefeldts debut (Ja dä ä dä), värt att nämna i hyllningstråd. En av de stora och som folk nämner 5:e medlemmen i ABBA.

Vila i frid 🥀🎼
Citera
2025-05-21, 00:18
Medlem
Kennethkvartings avatar
Fan vad tråkigt.

Jag kommer ihåg att en polare hade ett kassettband som hette "Rostens Röst" när jag var liten, jag tyckte att det bandet var fantastiskt, magiskt, vilket är ett ord som överanvänds numera, men i detta fall korrekt beskriver känslan jag hade för bandet.

Jag är osäker på om Michael B Tretow producerat hela bandet, men han medverkade i alla fall.

När mina barn var små köpte svärmor Trolles Trafikradio på CD som vi hade i bilen, den är så otroligt bra, det var nästan så att vi vuxna skrattade mer än barnen. Karln var ett geni som kunde kombinera humor med tekniskt snille.
Citera
2025-05-21, 00:27
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stroganov
Trolles trafikskola! Jag kände bara igen hans namn därifrån, jag visste inte att det var samma man som stod bakom ABBAs sound. Ska undersöka hans musikgärning utanför Trolle.

Han satte en tejpbit på bandet för att åstadkomma en fördröjning och sampling till ”Ring Ring” som beskrevs i ett annat inlägg här ovan:

https://urplay.se/program/181467-lat...iken-ring-ring

Citat:
Abba hade en idé om att efterlikna Phil Spectors så kallade wall of sound. Eftersom de ännu inte riktigt hade råd med stora orkestrar i studion åstadkom ljudteknikern Michael B. Tretow ljudväggen genom att dubba, alltså spela in samma sak flera gånger, och ändra bandspelarens hastighet en aning. Det var på singeln Ring ring från 1973 som den innovativa tekniken användes för första gången. Och det feta soundet hjälpte Abba att slå igenom över hela världen. Benny Andersson från Abba berättar om hur låten kom till, och den brittiske låtskrivaren och producenten Pete Waterman berättar om hur Abba har inspirerat andra musiker.
Senast redigerad av JymdKjam 2025-05-21 kl. 00:32.
Citera
2025-05-21, 00:42
Medlem
Lägg till han i tråden 'kändisar som just har dött
Citera
2025-05-21, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenthompa1
Var tekniker på Pugh Rogefeldts debut (Ja dä ä dä), värt att nämna i hyllningstråd. En av de stora och som folk nämner 5:e medlemmen i ABBA.

Vila i frid 🥀🎼

Jag har ju hört att Janne Schaffer var den 5:e medlemmen i ABBA.
Men jag känner igen Tretow från skivomslagen.
Hans namn var allrid med.
Vila i frid.
Senast redigerad av Flashmaxad 2025-05-21 kl. 01:20.
Citera
2025-05-21, 01:09
Medlem
PK-befriads avatar
"Det är en jättestor mojäng med en förnicklad strut"

Möjligtvis den bästa textraden i svensk musikhistoria.

Vila i frid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in