Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Det som är lite märkligt är att Denise själv, och även coachen, har identifierat tidigare att Denise behöver tänka mer på vad hon själv behöver i förhållandet och bli tydligare med det. Men ändå faller hon snabbt tillbaka i beteendet att fokusera på Sams känslor och behov. Och sen i nästa steg att straffa honom för att han sätter ord på sina känslor - vilket ju egentligen är vad även hon skulle behöva fundera mer på och göra. Med straffa menar jag att hon drar iväg.
Ja, vilket kan tyda på för låg självkänsla. Det, om den lyser igenom för mycket, kan bli avtändande på motparten. Jag tycker att Denise skulle värna om sig själv mer. T ex när Sam ljög om telefonsamtalet och hon helt förståeligt tog upp det med honom och hans sa att han ljugit p g a av något hon sagt (han tog alltså inte ansvar för sitt eget handlande). That's a big NO-NO och borde vara avtändande för henne. Det är fint att kunna vara överseende och förlåtande men ibland, hos vissa, går det över en gräns och är en fråga om för låg självkänsla (vilken försöker förstärka sig genom godkännande av ens person från andra).
Sam har, enligt mig, gjort bort sig mer än Denise. Det är hon som borde ha svårt för att känna attraktion. Men det är tvärtom, delvis kanske för att Sam blir avtänd på hennes brist på självbevarelsedrift.