Citat:
Ursprungligen postat av
Wotan
Det här är ett diskussionsforum, inte en högskoleuppsats där man är skyldig att ange källa. Men varsågod, din mamma gav mig länken när hon ändå kom förbi och sög av mig:
https://www.transportation.gov/brief...d-acceleration
"
NASA engineers found no electronic flaws in Toyota vehicles capable of producing the large throttle openings required to create dangerous high-speed unintended acceleration incidents. The two mechanical safety defects identified by NHTSA more than a year ago – “sticking” accelerator pedals and a design flaw that enabled accelerator pedals to become trapped by floor mats – remain the only known causes for these kinds of unsafe unintended acceleration incidents. Toyota has recalled nearly 8 million vehicles in the United States for these two defects."
Läser man vidare så står angående de åtta miljoner återkallade bilarna:
"
In 2009 and 2010, Toyota recalled nearly eight million vehicles as part of the sticky pedal and pedal entrapment recalls."
Artikeln avslutas med ett stycke vars rubrik är "Timeline of Major Events", vilket börjar i mars 2007 och slutar i december 2010.
Du har alltså hittat något som var aktuellt tio år innan aktuell bilmodell kom ut på marknaden.
Mycket riktigt är detta ett diskussionsforum, öppet för vem som helst att utrycka åsikter och komma med påståenden. Bara en idiot köper okritiskt "trust me bruh"-argumentation. "Fakta har man i huvudet", eller vad du påstod, är liksom luft värt.
Visst kan det vara så att det föreligger något fel på bilen, men med tanke på hur vanligt det är att folk hävdar gashäng i sådana här situationer – och att det så gott som alltid visar sig vara föraren som stampat på fel pedal – så är i alla fall jag skeptisk tills motsatsen bevisats. (Edit: och där till vet jag ingen bil som inte bromsen klarar av att stoppa vid 30 km/h oavsett om man så håller full gas medvetet).