Citat:
Ursprungligen postat av
bema56
Ja han är jävligt pressad nu och har inget sätt att ta sig ut detta. Nåt vapenstillestånd kommer han inte att gå med på och då kommer Trump att bli rejält förbannad.
Jag tror faktiskt att jag håller med här.
Som en del kanske minns har jag vart otroligt kritisk till Trumpeten, redan dec-23.
Speciellt i relation till Putin.
Men sedan en tid tillbaka känns det som jag anar en annan sida, eller ett annat "strategitänk" hos trumpeten än det jag själv är familjär med-vilket har gjort mig fundersam.
Jag tänker att Trump försöker muta Ryssland att sluta detta krig via lockelsen av diverse kommande möjliga handelsavtal som kan bygga upp Ryssland igen- och han gör det INTE bara för Putin tänker jag nu, utan för att diverse OLIGARKER och ÄVEN det ryska FOLKET ska bli lockade!!
DE i sin tur ska ÖKA PRESSEN internt på Putin (är Trumps tanke) eftersom DE vill egentligen inte ha detta!
De fick inte välja om ni minns feb/mars -22. Deras reaktion var total CHOCK och i många fall uttalad besvikelse och även ilska. Det blev många fönsterflygningar och självmord med 5 skott osv, inledningsvis.
Den pressen ÖKAR också för varje infrastruktur och industri etc inom Ryssland som faller isär nu och för varje obemannad plats inom landet-männen är vid fronten men många även döda eller invalidiserade och det saknas OTROLIGT mycket folk i olika arbetsgrupper inom landet.
På det alla familjer som saknar sina söner, sina män, sina bröder etc.
Många får ej svar på om de ens lever-de har saknats länge.
Och barnafödandet var allt för lågt redan INNAN kriget-det lär vara katastrof nu även på den punkten.
Osv.
Så jag räknar faktiskt inte längre ut Trump när det gäller detta. Men han gör det på sitt vis.
Han vill helst att Putin/RU ska ta sitt förnuft tillfånga själva för att inte förlora ansiktet eftersom det är extremt jobbigt för en ryss att göra.
Så istället via lockande framtida mutor som är till gagn för hela RU.
OM det inte funkar-om Putin leker för mycket med Trump/USA- så kommer han dra åt snaran via sanktioner och ökade militära bidrag till Ukraina. Det tror jag faktiskt.
Både Stubb och Starmer (Great Britain) har sagt något typ: -ta det lugnt, ha tålamod, Trump är inte dum och han vet vad han gör..
Och det är inte omöjligt att de har rätt.
Hur som: oavsett så är Europa ändå starkt, vi måste bra fatta det!
Och fortsätta snabbt vidareutveckla, bygga upp och samarbeta!!
Vara beredda på värsta scenario och jobba på att klara det.
Även om vi fortsätter diplomatiskt arbete i första hand!