2025-05-20, 09:54
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Enligt en Ukrainsk medlare i Istanbul så ska Ryssland invadera Polen 2030.

Se även denna:

Jag har sett dina "alster" ett tag.
En fråga. Vad ger Ryssland rätt att invadera Ukraina? Som jag ser det, inga.
Putin har en uppfattning att han ska bestämma över Ukraina och deras säkerhetspolitik, för Ryssland känner sig hotat.

Då måste det vara ok för valfritt land i Europa att ockupera ex Ungern eller Slovakien, för de har felaktig uppfattning i Europas säkerhetspolitik. Eller hur!

För inte ska vi tillåta varje land att ha en egen uppfattning om sin säkerhetspolitik?
Senast redigerad av Area55 2025-05-20 kl. 10:00.
Citera
2025-05-20, 09:54
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Medans hundarna i Kiev skäller rullar karavanen vidare. Tik tak, tik tak…
Den enda karavanen i det här kriget är den sex mil långa ryska karavanen mot Kiev som fick soppatorsk och tvingades fly i börja av invasionen
Citera
2025-05-20, 09:56
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Ditt ovanstående inlägg är ett typisk inlägg som får mig att dyka upp trots att jag mår bäst av att låta bli. Jag bara måste kommentera eftersom det du skriver rör till det lite.

Nr1: Ukraina behöver oss alla. De behöver stöd i form av riktig vänskap, av militärt stöd, ekonomiskt stöd och även i form av tex olika utbildningar och satsningar med mera. De behöver se att Europas ledare och dess folk står på Ukrainas sida i detta och att vi inte ger upp.
Då spelar det INTE någon roll om det är i form av en "liberal globalist" eller ej!
Så varför ens skriva så??? Eftersom jag misstänker att det är en "negativ" bedömning du gör här.
Stubb är otroligt duktig och han är stark. Oavsett!
Tror du Ukraina kan vinna med bara en typ av folk i sitt läger??
Du tänker inte det är bättre för Ukraina och Europa att vi alla (olika) samlas i denna fråga för att gemensamt kämpa mot det som är ondskefullt?
Från Vänsterpartiet hela vägen till Sverigedemokraterna på skalan (inom landet och samma inom resten av Europa). Varför försöka skapa splittring mellan folk i denna situation?

Nr2: att Baltikum blev ockuperat av Sovjet/Ryssar tidigare på grund av Baltikums "konfrontativa attityd" är i mina ögon en form av "victim blaming".
Det är inte bara Baltikum som blivit ockuperat om vi säger så...
Så nej. Usch. Säger som Härenstam: FEL FEL FEL.
Dessutom är det Ryssland som alltid är konfrontativt.
De övriga försöker bara försvara sig mot det.
Vilket de så klart måste göra.

Nr3: jag förstår dock din poäng i det övriga och jag håller med i en del.
Men, det är viktigt att NÅGRA ledare i Europa sticker ut - inte många, men några.
För de bli då symbolen att vi håller hop, att vi håller fast vid inställningen att ryssarna gör fel och att vi inte backar ur. Stubb, Macron, Kallas och enstaka till är något mer högljudda (tydliga) och det gör att folket vet att vi kan lita på att de är stabila även i fortsättningen!

Så med det sista menar jag: jag håller med tidigare skribenter som sagt att några starka och envisa och duktiga ledare ska fortsätta vara tydliga och de SKA höras.
På så sätt vet ALLA, både på vår sida och på fiendens sida, att vi fortfarande är med!
Att vi INTE kommer backa. Att vi INTE är dumma denna gång.

Folket måste veta det och kontinuerligt få det bekräftat!
Och Ryssarna måste förstå att priset är väldigt högt.

Om däremot ALLA ledare eller politiker eller liknande skulle gå ut och vråla titt som tätt så skulle det dock bli en negativ effekt. Det skulle bli lite "pajas" över det hela.

Jag tycker överlag att vi har bra ledare i Europa just nu i denna fråga.
Med undantag för några få.
Det ska vi vara glada för!

Bra skrivet!

Jag håller med i allt.

För mig är det så ofattbart att något land kan anse sig ha rätten att ta kontroll och/eller bestämma över annat land.
Ännu mindre att invadera andra länder. Det, borde alla kunna skriva under på.
Citera
2025-05-20, 09:59
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
https://www.di.se/nyheter/trump-om-ukraina-kan-dra-mig-ur/

Det är nog kört för Ukraina nu.

Det vore det bästa, att Ryssland uppfattar att de kan stilla sitta och få USA att ge upp Ukraina.
Det skulle demonstrera för alla, att Ryssland har inget och har aldrig haft ett intresse av fred.
Då kan stödet till Ukraina komma för fullt.
Det ovisshet som skapas av luftiga ord och falska och vaga löften, ska bort.

Så låt Putin tro att det är fritt fram och det kommer slå tillbaka.
Citera
2025-05-20, 10:03
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja han är jävligt pressad nu och har inget sätt att ta sig ut detta. Nåt vapenstillestånd kommer han inte att gå med på och då kommer Trump att bli rejält förbannad.

Jag tror faktiskt att jag håller med här.

Som en del kanske minns har jag vart otroligt kritisk till Trumpeten, redan dec-23.
Speciellt i relation till Putin.

Men sedan en tid tillbaka känns det som jag anar en annan sida, eller ett annat "strategitänk" hos trumpeten än det jag själv är familjär med-vilket har gjort mig fundersam.

Jag tänker att Trump försöker muta Ryssland att sluta detta krig via lockelsen av diverse kommande möjliga handelsavtal som kan bygga upp Ryssland igen- och han gör det INTE bara för Putin tänker jag nu, utan för att diverse OLIGARKER och ÄVEN det ryska FOLKET ska bli lockade!!

DE i sin tur ska ÖKA PRESSEN internt på Putin (är Trumps tanke) eftersom DE vill egentligen inte ha detta!
De fick inte välja om ni minns feb/mars -22. Deras reaktion var total CHOCK och i många fall uttalad besvikelse och även ilska. Det blev många fönsterflygningar och självmord med 5 skott osv, inledningsvis.

Den pressen ÖKAR också för varje infrastruktur och industri etc inom Ryssland som faller isär nu och för varje obemannad plats inom landet-männen är vid fronten men många även döda eller invalidiserade och det saknas OTROLIGT mycket folk i olika arbetsgrupper inom landet.
På det alla familjer som saknar sina söner, sina män, sina bröder etc.
Många får ej svar på om de ens lever-de har saknats länge.
Och barnafödandet var allt för lågt redan INNAN kriget-det lär vara katastrof nu även på den punkten.
Osv.

Så jag räknar faktiskt inte längre ut Trump när det gäller detta. Men han gör det på sitt vis.
Han vill helst att Putin/RU ska ta sitt förnuft tillfånga själva för att inte förlora ansiktet eftersom det är extremt jobbigt för en ryss att göra.
Så istället via lockande framtida mutor som är till gagn för hela RU.

OM det inte funkar-om Putin leker för mycket med Trump/USA- så kommer han dra åt snaran via sanktioner och ökade militära bidrag till Ukraina. Det tror jag faktiskt.

Både Stubb och Starmer (Great Britain) har sagt något typ: -ta det lugnt, ha tålamod, Trump är inte dum och han vet vad han gör..

Och det är inte omöjligt att de har rätt.

Hur som: oavsett så är Europa ändå starkt, vi måste bra fatta det!
Och fortsätta snabbt vidareutveckla, bygga upp och samarbeta!!
Vara beredda på värsta scenario och jobba på att klara det.
Även om vi fortsätter diplomatiskt arbete i första hand!
Citera
2025-05-20, 10:06
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Enligt en Ukrainsk medlare i Istanbul så ska Ryssland invadera Polen 2030.

Se även denna:
Enligt RT ja! Vem fan tror på vad som skrivs där?
Bättre du postar sånt i din egen konspirationstråd
Citera
2025-05-20, 10:11
Medlem
tenebriss avatar
Nu börjar det verkligen dra ihop sig. Putin lyckades överleva Prigozhins pajiga kupp, men hur ska han överleva det här?
Citera
2025-05-20, 10:21
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Inget annat än propaganda siffror. Visa mig nu Ukrainas förluster?
Är nog i underkant. Gillar ni inte era förluster, åk hem så blir de noll!
Ukrainarna har inget val, ger de sig upphör Ukraina att existera.
Citera
2025-05-20, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Ditt ovanstående inlägg är ett typisk inlägg som får mig att dyka upp trots att jag mår bäst av att låta bli. Jag bara måste kommentera eftersom det du skriver rör till det lite.

Nr1: Ukraina behöver oss alla. De behöver stöd i form av riktig vänskap, av militärt stöd, ekonomiskt stöd och även i form av tex olika utbildningar och satsningar med mera. De behöver se att Europas ledare och dess folk står på Ukrainas sida i detta och att vi inte ger upp.
Då spelar det INTE någon roll om det är i form av en "liberal globalist" eller ej!
Så varför ens skriva så??? Eftersom jag misstänker att det är en "negativ" bedömning du gör här.
Stubb är otroligt duktig och han är stark. Oavsett!
Tror du Ukraina kan vinna med bara en typ av folk i sitt läger??
Du tänker inte det är bättre för Ukraina och Europa att vi alla (olika) samlas i denna fråga för att gemensamt kämpa mot det som är ondskefullt?
Från Vänsterpartiet hela vägen till Sverigedemokraterna på skalan (inom landet och samma inom resten av Europa). Varför försöka skapa splittring mellan folk i denna situation?

Nr2: att Baltikum blev ockuperat av Sovjet/Ryssar tidigare på grund av Baltikums "konfrontativa attityd" är i mina ögon en form av "victim blaming".
Det är inte bara Baltikum som blivit ockuperat om vi säger så...
Så nej. Usch. Säger som Härenstam: FEL FEL FEL.
Dessutom är det Ryssland som alltid är konfrontativt.
De övriga försöker bara försvara sig mot det.
Vilket de så klart måste göra.

Nr3: jag förstår dock din poäng i det övriga och jag håller med i en del.
Men, det är viktigt att NÅGRA ledare i Europa sticker ut - inte många, men några.
För de bli då symbolen att vi håller hop, att vi håller fast vid inställningen att ryssarna gör fel och att vi inte backar ur. Stubb, Macron, Kallas och enstaka till är något mer högljudda (tydliga) och det gör att folket vet att vi kan lita på att de är stabila även i fortsättningen!

Så med det sista menar jag: jag håller med tidigare skribenter som sagt att några starka och envisa och duktiga ledare ska fortsätta vara tydliga och de SKA höras.
På så sätt vet ALLA, både på vår sida och på fiendens sida, att vi fortfarande är med!
Att vi INTE kommer backa. Att vi INTE är dumma denna gång.

Folket måste veta det och kontinuerligt få det bekräftat!
Och Ryssarna måste förstå att priset är väldigt högt.

Om däremot ALLA ledare eller politiker eller liknande skulle gå ut och vråla titt som tätt så skulle det dock bli en negativ effekt. Det skulle bli lite "pajas" över det hela.

Jag tycker överlag att vi har bra ledare i Europa just nu i denna fråga.
Med undantag för några få.
Det ska vi vara glada för!

Bra inlägg! Håller med dig fullständigt.
Citera
2025-05-20, 10:26
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Nu börjar det verkligen dra ihop sig. Putin lyckades överleva Prigozhins pajiga kupp, men hur ska han överleva det här?

Tror att Putin känner sig trygg för nu. Läste någonstans där en ex-ambassadör sa att Putin såg och utnyttjar Trump`s dollartecken i ögonen. Det stämmer nog bra. Det get Putin arbetsro på hemmaplan också, mindre risk för "kupp-prat". Han fortsätter att gnaga på, han syns ju att det är lönsamt. Blir inte heller några nya sanktioner ifrån Usa. Summa, summarum : Status quo !

Likaså har Putin fått mer splittring mellan Usa/Europa. Det tror jag han inte ens räknade med. Sedan att det går åt f-nders med det egna riket, är han villig att göra.
Citera
2025-05-20, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Ombyggda gräsklippare och motorcyklar rullar på med pengakåta ryssar bakom styret.
1030 ryssar igår fick ingen nytta av pengarna.

20.05.2025
Tanks — 10834 (+1)
Armored fighting vehicle — 22567 (+5)
Artillery systems — 28067 (+58)
MLRS — 1388 (+1)
Anti-aircraft warfare — 1167
Planes — 372
Helicopters — 336
UAV — 36621 (+118)
Cruise missiles — 3197
Ships (boats) — 28
Submarines — 1
Cars and cisterns — 49093 (+105)
Special equipment — 3894 (+2)
Military personnel — aprx. 975800 people (+1030)

Ryssland har kapacitet att rusta stort längs finska och baltiska gränserna. Tror du på förlusterna i ljuset av det?
Citera
2025-05-20, 10:32
Medlem
Citat:
Visa Ukrainas dagliga förluster som inte är ryska bedömningar, eller brittiska eller amerikanska. För om du inte har det så är det lika mycket värt som hästskit som du försöker sälja in.

Du är en ömklig filur.
Snor ett välkänt Nick och lägger till ett extra n 🙃
Inte mycket hästskit som vi säljer in det är åsneskit som gäller nu i puttes pajasarme.

Hur mycket av Ukraina har ryzzfan tagit sen förra ”fredsförhandlingen” i Turkiet?

Ahaaa har dom mindre areal under kontroll nu 🙃
Till en kostnad av hela ekonomin, närapå 1000000 döda/skadade, hela Sovjets samlade militärskrot utraderat.

Tick tack tick tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in