2025-05-20, 07:25
Medlem
Arkitekten bakom Putin och Trumps omedelbara "förhandlingar" ålar vidare.
Kreml uppgav att det "inte finns och inte kan finnas" tidsfrister för att utarbeta ett "memorandum" med Ukraina.
Olga Hlushchenko — tisdag 20 maj 2025, 02:42''

Detaljer : Återigen missade inte Kremls talesperson ämnet om "grundorsakerna" till Ryska federationens krig mot Ukraina.

Peskovs direkta tal : "Alla är intresserade av en snabbast möjliga lösning av Ukrainafrågan, Ryssland är intresserade av att eliminera grundorsakerna till konflikten."

https://www.pravda.com.ua/news/2025/05/20/7513052/

Åter till ruta 1 igen. Ukraina som invaderats skall köpa det ryska förbehållet. Rysslands ansvarighet 0.

Nu hoppas vi på att "Det beslutsammas koalition" inte, som Trump; och inte köper det ryska förbehållen.
Citera
2025-05-20, 07:29
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Medans hundarna i Kiev skäller rullar karavanen vidare. Tik tak, tik tak…
Ombyggda gräsklippare och motorcyklar rullar på med pengakåta ryssar bakom styret.
1030 ryssar igår fick ingen nytta av pengarna.

20.05.2025
Tanks — 10834 (+1)
Armored fighting vehicle — 22567 (+5)
Artillery systems — 28067 (+58)
MLRS — 1388 (+1)
Anti-aircraft warfare — 1167
Planes — 372
Helicopters — 336
UAV — 36621 (+118)
Cruise missiles — 3197
Ships (boats) — 28
Submarines — 1
Cars and cisterns — 49093 (+105)
Special equipment — 3894 (+2)
Military personnel — aprx. 975800 people (+1030)
Citera
2025-05-20, 07:31
Medlem
USA kommer inte att skärpa sanktionerna mot Ryssland – Trump
Olga Hlushchenko — tisdag 20 maj 2025, 01:50

"President Donald Trump sa att han inte kommer att skärpa sanktionerna mot Ryssland "eftersom det finns en chans" till framsteg, men uteslöt inte att införa sanktioner i framtiden.

Källa : Trump, citerad av CNN

Detaljer : Trump sa att han inte kommer att öka sanktionerna mot Ryssland för tillfället efter ett två timmar långt samtal med Kremlledaren Vladimir Putin.

https://www.pravda.com.ua/news/2025/05/20/7513051/

Peskovs sluga plan fungerade på Trump. Under tiden bombar Ryssarna vidare.
Citera
2025-05-20, 08:16
Medlem
Citat:
Inget annat än propaganda siffror. Visa mig nu Ukrainas förluster?

På vilket sätt är det propaganda? Seriösa oberoende bedömare anser att siffrorna stämmer ganska väl.
Citera
2025-05-20, 08:20
Medlem
Så EU tänker införa ännu hårdare sanktioner, men ryssråttan i Vita huset säger nej?

https://kyivindependent.com/trump-says-he-will-not-impose-new-sanctions-on-russia/

Citat:
U.S. President Donald Trump will not impose further sanctions against Russia "because there's a chance" of progress towards a ceasefire, Trump told reporters in the Oval Office on May 19.

"Because I think there's a chance of getting something done, and if you do that, you could also make it much worse," he said, according to CNN.

"But there could be a time where that’s going to happen," he added.
Citera
2025-05-20, 08:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Vadå min egen sida? Jag ställer mig inte på någons sida i denna konflikt, utan observerar förhållandena utifrån ett sunt och objektivt perspektiv. Redan de första sekunderna i klippet du länkar till avslöjar att det där är frågan om just precis sådan europeisk propaganda som används för att få folk att tro att detta verkligen är vad ryssarna skulle tro.
I denna tråd så finns det en regel och det är att ryssarna är skit och förlorar. Bryter du narrativet så är du på fel sida och per automatik ryzz. Välkommen till FB mest besudlade tråd!

OT
Ukrainas situation är prekär av den enkla anledningen att amerikanarna har tröttnat på Zelensky och hans tiggeri. Från och med nu kostar allt och utförsäljningen av Ukrainas tillgångar har försatt dom i en extrem beroendeställning som ryssarna nu passar på att utnyttja.
Citera
2025-05-20, 08:54
Medlem
Citat:
Visa Ukrainas dagliga förluster som inte är ryska bedömningar, eller brittiska eller amerikanska. För om du inte har det så är det lika mycket värt som hästskit som du försöker sälja in.

Nu var det ryska förluster vi pratade om, lilla ryssjävel.
Citera
2025-05-20, 08:58
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
I denna tråd så finns det en regel och det är att ryssarna är skit och förlorar. Bryter du narrativet så är du på fel sida och per automatik ryzz. Välkommen till FB mest besudlade tråd!

OT
Ukrainas situation är prekär av den enkla anledningen att amerikanarna har tröttnat på Zelensky och hans tiggeri. Från och med nu kostar allt och utförsäljningen av Ukrainas tillgångar har försatt dom i en extrem beroendeställning som ryssarna nu passar på att utnyttja.

Jag vill inte ha en rysk censur här.
Vad var och en anser och framför här, har man all rätt till.
Att du mår dåligt av vissa inlägg, botar du enklast genom att inte vara här.

Ingen som tvingar dig att vara här.

Skriver du något här, är det med stor sannolikhet någon som har en annan uppfattning.

🫵🤡 Klappträ.
Citera
2025-05-20, 09:01
Medlem
RobbanUCs avatar
Enligt en Ukrainsk medlare i Istanbul så ska Ryssland invadera Polen 2030.

Citat:
Ukrainian negotiator makes ‘fantasy’ claim that Russia plans to attack NATO state
A member of the Ukrainian delegation in Istanbul has claimed that Moscow is planning to attack Poland in 2030, a source present at the talks told RT. The Russian delegation urged participants to remain grounded in reality.

The Russian side reportedly burst into laughter at the Ukrainian delegate’s claim, with Medinsky saying: “Let’s not turn these negotiations into a fantasy novel,”
http://www.uaenewsapp.com/2/Article/2040/246820925
Se även denna:
Citat:
A member of the Ukrainian delegation allegedly stated during today's peace negotiations that Russia plans to attack Poland in 2030, Russian media "Russia Today" reported, claiming to have received this information from a source who was present at negotiations.
https://www.facebook.com/100049680655727/posts/a-member-of-the-ukrainian-delegation-allegedly-stated-during-todays-peace-negoti/1270585644607445/
Senast redigerad av RobbanUC 2025-05-20 kl. 09:05.
Citera
2025-05-20, 09:13
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Välfärdsfonder som byggts upp långt innan kriget och som var avsedda att bistå den ryska välfärden. Nu utarmas den ryska befolkningen på grund av att vissa tydligen vill att denna konflikt ska pågå i all oändlighet. Och nej, det är inte Putin jag pratar om.

Svårt att dra en exakt gräns vart Ukraina egentligen hör, och vad som räknas som Europa. Ukraina är lika mycket europeiskt som Grönland är amerikanskt.

Slutar Ryssland att kriga, upphör kriget.
Slutar Ukraina att kriga, upphör Ukraina.

Om Ryssland vill så kan de dra hem sin trupper.
Ingen kommer att invadera Ryssland.

Ukraina har själva sagt att de vill tillhöra Europa, det Europeiska land de är.
Vad du och Putin tycker om det, kan vi skita i.

Vill Ryssland tillhöra Asien, så är det upp till de. Det skiter vi också i.
Citera
2025-05-20, 09:24
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag håller med, bättre att ha en balanserad tillbakalutade inställning utåt men rusta upp försvaret och förbereda sig för olika scenarier i praktiken. Kallas (?) från Estland (?) har en för konfrontativ attityd och låtsas tala för hela EU fast hon inte har någon konkret makt. Kanske denna attityd som gjort att Ryssarna ockuperade Baltikum 2 gånger?

Rusta upp, planera, stöd alla Rysslands fiender i hela världen. Men skyt inte om det. Bara gör det. För ryssarna är det viktigt att rädda ansiktet. Enklare för en moskovit att sluta fred med någon som inte gapat så mycket oavsett hur mycket de hjälpt deras fiender.

Finland har tagit en liten, enligt mig, för konfrontativ inriktning politiskt. De borde haft ungefär den svenska attityden efter att de gick med i NATO. Förbered för kriget i tysto utan att argumentera för mycket politiskt, och öppet (Stubb är en liberal globalist).

Ditt ovanstående inlägg är ett typisk inlägg som får mig att dyka upp trots att jag mår bäst av att låta bli. Jag bara måste kommentera eftersom det du skriver rör till det lite.

Nr1: Ukraina behöver oss alla. De behöver stöd i form av riktig vänskap, av militärt stöd, ekonomiskt stöd och även i form av tex olika utbildningar och satsningar med mera. De behöver se att Europas ledare och dess folk står på Ukrainas sida i detta och att vi inte ger upp.
Då spelar det INTE någon roll om det är i form av en "liberal globalist" eller ej!
Så varför ens skriva så??? Eftersom jag misstänker att det är en "negativ" bedömning du gör här.
Stubb är otroligt duktig och han är stark. Oavsett!
Tror du Ukraina kan vinna med bara en typ av folk i sitt läger??
Du tänker inte det är bättre för Ukraina och Europa att vi alla (olika) samlas i denna fråga för att gemensamt kämpa mot det som är ondskefullt?
Från Vänsterpartiet hela vägen till Sverigedemokraterna på skalan (inom landet och samma inom resten av Europa). Varför försöka skapa splittring mellan folk i denna situation?

Nr2: att Baltikum blev ockuperat av Sovjet/Ryssar tidigare på grund av Baltikums "konfrontativa attityd" är i mina ögon en form av "victim blaming".
Det är inte bara Baltikum som blivit ockuperat om vi säger så...
Så nej. Usch. Säger som Härenstam: FEL FEL FEL.
Dessutom är det Ryssland som alltid är konfrontativt.
De övriga försöker bara försvara sig mot det.
Vilket de så klart måste göra.

Nr3: jag förstår dock din poäng i det övriga och jag håller med i en del.
Men, det är viktigt att NÅGRA ledare i Europa sticker ut - inte många, men några.
För de bli då symbolen att vi håller hop, att vi håller fast vid inställningen att ryssarna gör fel och att vi inte backar ur. Stubb, Macron, Kallas och enstaka till är något mer högljudda (tydliga) och det gör att folket vet att vi kan lita på att de är stabila även i fortsättningen!

Så med det sista menar jag: jag håller med tidigare skribenter som sagt att några starka och envisa och duktiga ledare ska fortsätta vara tydliga och de SKA höras.
På så sätt vet ALLA, både på vår sida och på fiendens sida, att vi fortfarande är med!
Att vi INTE kommer backa. Att vi INTE är dumma denna gång.

Folket måste veta det och kontinuerligt få det bekräftat!
Och Ryssarna måste förstå att priset är väldigt högt.

Om däremot ALLA ledare eller politiker eller liknande skulle gå ut och vråla titt som tätt så skulle det dock bli en negativ effekt. Det skulle bli lite "pajas" över det hela.

Jag tycker överlag att vi har bra ledare i Europa just nu i denna fråga.
Med undantag för några få.
Det ska vi vara glada för!
Citera
2025-05-20, 09:49
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Enligt en Ukrainsk medlare i Istanbul så ska Ryssland invadera Polen 2030.

Se även denna:
Jag tror inte heller detta är sant men man ska fan tänka på att Ryssland gjorde precis samma sak när de anklagades för att invadera Ukraina. Ryssland hade åkt på så jävla mycket stryk om de krigat mot Polen och Nato.

Detta från två månader innan invasionen.
https://www.politico.com/news/2021/11/12/russia-kremlin-ukraine-nato-threats-521031

Citat:
Kremlin spokesperson Dmitry Peskov dismissed Western media reports that Moscow has intentions to invade Ukraine as a “hollow and unfounded attempt to incite tensions.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in