2025-05-19, 19:58
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nammnet
Hur vet du det?
https://arenan.yle.fi/1-74218683
Citera
2025-05-19, 19:58
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det är fullständigt error i media efter att Israel fick överlägset flest röster. Inse bara att folk stödjer Israel! Folk är trötta på palestinier som gapar och skränar. Välgödda och välansade gazabor som klagar på "mass-svält".

I Aftonbladet skriver de att om man röstade på Israel "så har man ingen hjärna". Ok, tack. Antecknar.
Citera
2025-05-19, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mgn
Judarna röstade flera gånger från olika länder, 20 röster per telefon-abonemang och kreditkort

https://x.com/FortParody/status/1924075640153686171/photo/1
Och du tror att alla som kan rösta 20 gånger bara röstar på Israel?
Citera
2025-05-19, 20:06
Medlem
Solstol28s avatar
Svenska tittarna gav 12 poäng till Israel.
Har väldigt svårt att förstå det! Granskning på det!
Att juryn dessutom gav Österrike en 12 är minst lika förvånande.
Citera
2025-05-19, 20:10
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roblem
Inte ens i israel (& Palestina) var Golan mest googlad. x)

https://trends.google.com/trends/explore?date=now%207-d&geo=IL&q=Tommy%20Cash,Eden%20golan,%2Fm%2F0zsf80 l,Kaj&hl=en-GB
Och varför skulle folk googla fjolårets sångerska? För att hon läste upp Israels poänggivning i år?
Senast redigerad av ReedMe 2025-05-19 kl. 20:19.
Citera
2025-05-19, 20:15
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är fullständigt error i media efter att Israel fick överlägset flest röster. Inse bara att folk stödjer Israel! Folk är trötta på palestinier som gapar och skränar. Välgödda och välansade gazabor som klagar på "mass-svält".

I Aftonbladet skriver de att om man röstade på Israel "så har man ingen hjärna". Ok, tack. Antecknar.

Man kanske tyckte bäst om Israels låt? Man kanske även har en viss känsla för att den israeliska sångerskan överlevde Hamas attack d 7/10? Jag tycker att man får göra som man vill.
Framför allt behöver man inte tycka att det svenska bidraget var så enastående bra som den stora massan gör.
Citera
2025-05-19, 20:16
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roblem
Röststemet i ESC är medvetet konstruerat så att de som bryr mer om sin favorit artist, har mer att säga till om. Dvs man kan lägga flera röster. Dvs det är inte en demokratisk representation. Därmed kan man knappast klaga över resultatet.

Av exakt samma anledning är man rätt naiv om man tror att en ESC röstning på något vis skulle vara en säker källa för att avgöra vad ett lands befolkning tycker om ett annat land.

I det här fallet verkar det onekligen varit en grupp som ville få sin favorit vald.

Ett tips är att gå in på google Trends och kolla statistiken för Tommy cash, Erika Vikman samt Eden Golan. Titta statistik över de senaste 7 dagarn. Det är otroligt tydligt att intresset för Eden Golan varit otroligt LÅGT i Sverige och att det som visats kommit från ett fåtal storstads regioner, och precis kring själva tävlingen.
Dvs den som fick flest av folkets röster har det inte snackats om överhuvudtaget förutom just den dagen som tävlingen hölls.

Med andra ord är det ENLIGT mig väldigt troligt att någon form av röstmanipulation till Edens fördel har förekommit under årets ESC. Vilket kanske inte är en nyhet iom försöken till politisering av tävlingen.

https://trends.google.com/trends/explore?date=now%207-d&geo=SE&q=Tommy%20Cash,Eden%20golan,%2Fm%2F0zsf80 l&hl=en-GB
Varför skulle förra årets Israeliska artist siffror påverka detta årets resultat?

Eden Golan var med 2024.
Citera
2025-05-19, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Men om du inte vill ha politik i tävlingen så alla måste länder i krig uteslutas. Folk är inte ens eniga om vem som startade krigen. Det räcker med att börja där. Är det trevligt och skapar det god stämning med burop, demonstrationer utanför, misstankar om röstfusk pga lojalitet etc?
Det funkar inte. Det bara förstör tävingen, som ska vara färgad av gemenskap, inte konflikt.

Därför borde alla länder få vara med
Eftersom det ibland kan vara svårt att veta vem som startar krig
EU kan faktiskt också hamna i ett krig. Ska då tävlingen läggas ner?

Det är en tävling i musik, inte politisk manifestation
Burop går att tona ner i TV
Senast redigerad av Max1494 2025-05-19 kl. 20:20.
Citera
2025-05-19, 20:19
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Visst är det märkligt att arabländer som säger sig stödja palestiniernas sak inte vill ta in dessa i sina egna länder? Kan det vara för att de alltid skapar problem? Jag är själv ingen större judevän, men skulle aldrig i mitt liv ta parti för dessa satans Palestina-araber.

On topic: Förra året vann någon schweizisk alpbög som fjantade runt i kjol, årets vinnare är en stjärtgosse från grannlandet Österrike. Det är klart man misstänker någon form av konspiration. Hmm.
Citera
2025-05-19, 20:22
Medlem
Lol. Helt rätt. Visar hur insatt jag är i vem som tävlade i år
Jag menar såklart Yuval Raphael.

Trenden ser dock likadan ut i Sverige

https://trends.google.com/trends/explore?date=now%207-d&geo=SE&q=Tommy%20Cash,%2Fm%2F0zsf80l,Kaj,Yuval%2 0Raphael&hl=en-GB
Citera
2025-05-19, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Och du tror att alla som kan rösta 20 gånger bara röstar på Israel?

Nä verkligen inte, men jag är övertygad om att Judarna systematisk röstade mer strategiskt

https://omni.se/eurovision-och-israel-darfor-behovs-inget-fusk/a/B09yJ9
Citera
2025-05-19, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mgn
Nä verkligen inte, men jag är övertygad om att Judarna systematisk röstade mer strategiskt

https://omni.se/eurovision-och-israel-darfor-behovs-inget-fusk/a/B09yJ9
Kan så vara. Men det rör sig sannolikt om en väldigt liten del av rösterna. Min övertygelse är att 99,9% röstade på:
1. Sångerskan (och hennes starka berättelse)
2. Låten. Alla med någon form av musiköra fattar att det var en av de tre, fyra bästa låtarna, dessutom väl framförd.
3. Israel. Som en symbol för Mellanösterns enda fungerande demokrati med yttrandefrihet, jämställdhet mellan könen, trygghet för oliktänkande och hbtqi, och ett högfunktionellt samhälle.

Och ja. Jag har bott I Israel i sammanlagt ett år., så jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in