2025-05-18, 13:42
Medlem
Ajogens avatar
Nu har jag gett dig UG-serien om Adam. Du får ta och titta på den.
Citat:
Ursprungligen postat av design
Det där är ju bara hennes ord? Det går ju inte att ta ställning i ett fall där man bara får en sida av historien.
Citera
2025-05-18, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
se.

Från artikeln du postade:

Citat:
Under arbetat med detta reportage har ett stort antal domar lästs igenom, statistik har gåtts igenom, input har erhållits från sakkunnig jurist och annan research har genomförts. Det kan konstateras att en absolut majoritet av de omhändertaganden som sker enligt LVU i Sverige är berättigade och i barnets bästa intresse. Vissa som bedriver en hatkampanj mot Sverige menar att socialtjänsten omhändertar på lösa grunder och att domstolen sedan häver beslutet. Det som dock måste tas hänsyn till är att när socialtjänsten fattar ett beslut om omhändertagande, så sker det i stunden med begränsad information, i många fall anser man att man bör ta de säkra före det osäkra, det handlar trots allt om ett barns liv. När ärendet sedan prövas i domstol och alla all fakta framläggs, då kan det utmynna i slutsatsen det saknas grund för fortsatta omhändertagande enligt LVU. De ärenden som kritiseras av olika grupper och som fastställs av domstol gång på gång vid olika prövning , där kan det konstateras att inget av de fall som tittas på i arbetet med detta reportage kan anses vara felaktigt. Detta reportage är alltså menat att visa på hur fel det kan bli, men det är inte på något sätt en måttstock för hur det är i en majoritet av fallen.

Säger inte detta emot dina egna påståenden?
Citera
2025-05-18, 13:50
Medlem
Citat:
Nu har jag gett dig UG-serien om Adam. Du får ta och titta på den.

Jo, men jag säger detta om och om igen: bara för att det finns fel i vissa fall betyder det ju inte på något sätt att "soc kidnappar barn" kan bedömas vara någon som helst sanning.

Jag kan länka till massa fall där män i 20-årsåldern döms för narkotikabrott, men det blir ju inte automatiskt en sanning att alla män i 20-årsåldern knarkar.
Citera
2025-05-18, 13:53
Medlem
Ajogens avatar
Du får det att låta som att jag tror alla omhändertaganden är 'kidnappningar'.
Citat:
Jo, men jag säger detta om och om igen: bara för att det finns fel i vissa fall betyder det ju inte på något sätt att "soc kidnappar barn" kan bedömas vara någon som helst sanning.

Jag kan länka till massa fall där män i 20-årsåldern döms för narkotikabrott, men det blir ju inte automatiskt en sanning att alla män i 20-årsåldern knarkar.
Citera
2025-05-18, 13:54
Medlem
Citat:
Du får det att låta som att jag tror alla omhändertaganden är 'kidnappningar'.

Det menar jag inte, men tycker du eller tycker du inte att soc kidnappar barn?
Citera
2025-05-18, 13:56
Medlem
Ajogens avatar
I en del fall, ja.
Exempelvis Adam.
Citat:
Det menar jag inte, men tycker du eller tycker du inte att soc kidnappar barn?
Citera
2025-05-18, 14:06
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym-511
Ok, men vad jag vet så blir inte alla familjer med skolvägrande barn ("hemmasittare") av med vårdnaden

Nej precis, har flera bekanta som haft barn som blivit hemmasittare under perioder och de brukar lösa sig utan de förlorar någon vårdnad. Det kan bli hemskolning osv så det är nog mer än bara det TS påstår
Citera
2025-05-18, 14:11
Avstängd
dansquelcass avatar
Det handlar om att skydda jobben inte att skydda barnen som är en handelsvara.

Vad blir 25 800 x 3000 x 365 ?

Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Så.. socialtjänsten placeras massa barn i onödan (kostar kommunen massa pengar) för att kunna ha kvar personal som egentligen inte behövs, för att rättfärdiga lönekostnader? Är det så du menar att det hänger ihop? Bara så jag förstår.
Och hur menar du att det passar in i att socialsekreterare ständigt uppger sig vara allt för belastade för att kunna göra ett bra jobb? Om de själva säger att det finns massa viktigt arbete som de inte hinner med, varför ska de då skapa merarbete i onödan åt sig själva, för att få ha kvar tjänsterna? Arbetet finns ju redan där.
Senast redigerad av dansquelcas 2025-05-18 kl. 14:14.
Citera
2025-05-18, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Min kompis blev av med sina barn på grund av en oros anmälan och nu har de blivit placerade i olika hem och HVB. Han har alltid varit lugn liksom hans familj men tyvärr gick inte barnet till skolan och så. Jag HATAR Sossarna och samhället i övrigt ska ni veta. Men här är tråden att diskutera för eller nackdelen med sosse-samhället, och så mycket skatt vi betalar för att de ibland kan ta våra barn ifrån oss.

Det här problemet hade ju din kompis kunnat lösa långt tidigare. Först kunde hen begärt hjälp av sina kompisar (d v s dig, men DU ville tydligen inte hjälpa till!). Och hen hade naturligtvis också kunna be den lokale imamen om hjälp
Citera
2025-05-18, 15:58
Avslutad
Dem som är frälsta på socialtjänsten kommer aldrig att förstå vad vi som drabbats av Lvu får utstå, inte förrän de själva eller en närstående upptäcker ett brev från soc med kallelsen till ett möte om oro för deras barn.
Citera
2025-05-18, 16:09
Avslutad
Ja, de flesta som söker sig till universitetsprogrammet socionom har tunga neuropsykiatriska diagnoser som innebär avsaknad av empati bl.annat, men också andra mentala störningar, samtidigt som de lär sig skriva manipulativa texter i 3 år, i akademiskt språk, så de kan snacka och göra allt som politikerna (deras chefer är politiker), så sådana socionomer varken förstår eller bryr sig om barnfamiljer. Jag anmälde en brottslig barnfamilj i fl.år, som höll på med skadegörelse på min fastighet och trakasserade fräckt grannar. Föräldrar såväl deras barn/tonåringar tillsammans, gaphalsar, alkoholiserade, stökiga, bråkiga, beteendestörda människor. Socialen inte regerade ens efter fl. anmälningar, så de tar sig mest på barnfamiljer som till exempel, kritiserar statliga anställda, dagisfröken, skolledning pga. mobbning på skolan. Det betyder att dina kompisens barn har blivit anmälda av någon skolanställd, skolsköterska eller likn....Socialtjlänst- en politisk verksamhet, inte alls för barnets bästa. Därav antal av psykiskt störda , brottsliga och beteendestörda personer i/ barn i Sverige ökar, inte minskar.
Senast redigerad av aljen 2025-05-18 kl. 16:12.
Citera
2025-05-18, 16:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Incidenten
Dem som är frälsta på socialtjänsten kommer aldrig att förstå vad vi som drabbats av Lvu får utstå, inte förrän de själva eller en närstående upptäcker ett brev från soc med kallelsen till ett möte om oro för deras barn.

Ja, du har rätt och det är därför att socionomer tar sig oftast på fel personer, just därför de känner sig dåligt av kontakt med socialen och trakasserade av myndigheter. Om de skulle LVUa rätt personer, det skulle inte kännas så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in