2025-05-18, 14:13
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Tyvärr en låst artikel, men är det någon som vet vad Erik har tagit som gav utslag på salivtest (THC) och gjorde så att han fick sparken?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GyLEOx/erik-fick-sparken-efter-testet-jag-tar-inte-droger

Citat:
”Arbetsmyran” Erik skämtade på väg in till drogtestet på Icalagret. Han var ju så säker på att han var ren. Men resultatet blev ett dråpslag. ”Jag fick sparken”, säger han.
Citera
2025-05-18, 14:15
Medlem
ItsWednesdays avatar
Han hade väl rökt på, dumhuvvet?
Citera
2025-05-18, 14:18
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday

Jo det var väll min första tanke med, men eftersom Aftonbladet har gjort en artikel om det och killen påstår att Haninge har nyttjat cannabis så är det ju lite mer intressant om han kanske har rökt CBD t.ex. men eftersom mängden måste vara under 0.2% THC i Sverige så är utslaget på THC väldigt litet om ens något och det ska nog mycket till att få sparken för det lilla som ens kan visa sig på ett salivtest…

Av denna anledningen är jag ju intresserad av vad han kan ha brukat som har gett utslag på THC om man inte använder narkotika… för så vitt jag vet så är det bara cannabis som har THC i sig.
Citera
2025-05-18, 14:23
Medlem
Facken måste börja ta tag i den här frågan. Det är inte rimligt att kunna ge folk sparken för sådana småsaker.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-05-18 kl. 14:27.
Citera
2025-05-18, 14:25
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Jo det var väll min första tanke med, men eftersom Aftonbladet har gjort en artikel om det och killen påstår att Haninge har nyttjat cannabis så är det ju lite mer intressant om han kanske har rökt CBD t.ex. men eftersom mängden måste vara under 0.2% THC i Sverige så är utslaget på THC väldigt litet om ens något och det ska nog mycket till att få sparken för det lilla som ens kan visa sig på ett salivtest…

Haninge ?
Citera
2025-05-18, 14:27
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday

Saliv-test har inte samma träffsäkerhet såsom ett urinprov som skickas på analys.
Det förekommer falsk-positiva svar.

Dessutom kan man få ett falskt-positiv svar om man intar mycket hampa-produkter, då THC-metaboliter ackumuleras.

Gränsvärden
Hampfröolja: 7,5 mg/kg
Hampfrön: 3 mg/kg
Malda hampfrön, (delvis) avfettade hampfrön och andra produkter bearbetade av hampfrön: 3 mg/kg

https://www.livsmedelsverket.se/foretagande-regler-kontroll/regler-for-livsmedelsforetag/hampa-cannabis-sativa
Citera
2025-05-18, 14:31
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Saliv-test har inte samma träffsäkerhet såsom ett urinprov som skickas på analys.
Det förekommer falsk-positiva svar.

Dessutom kan man få ett falskt-positiv svar om man intar mycket hampa-produkter, då THC-metaboliter ackumuleras.

Gränsvärden
Hampfröolja: 7,5 mg/kg
Hampfrön: 3 mg/kg
Malda hampfrön, (delvis) avfettade hampfrön och andra produkter bearbetade av hampfrön: 3 mg/kg

https://www.livsmedelsverket.se/foretagande-regler-kontroll/regler-for-livsmedelsforetag/hampa-cannabis-sativa

Du ser väl förfan på bilden att "Erik" är en kaosblatte som röker på (eller vistas i miljöer där det röks på) och inte nån hampa-knaprande hippie.
Citera
2025-05-18, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Facken måste börja ta tag i den här frågan. Det är inte rimligt att kunna ge folk sparken för sådana småsaker.

Småsaker?

Jag vill inte ha en kollega som knarkar.

Inte heller vill jag möta honom i bilen på väg till jobbet.
Citera
2025-05-18, 14:34
Medlem
Jag har då aldrig jobbat ihop med någon haschrökare som skulle kunna klassas som "arbetsmyra". Kanske ett sarkastiskt smeknamn han fått? Rökare är slöa, omotiverade egoister som bara vill hem och spela datorspel, lyssna på konstig musik m.m.
Citera
2025-05-18, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Småsaker?

Jag vill inte ha en kollega som knarkar.

Inte heller vill jag möta honom i bilen på väg till jobbet.
Jag vill inte ha dig som kollega. Ska jag ha rätt att slippa det?

Jag vill inte heller möta en knarkare som kör bil. Vad nu det har med saken att göra. Jag vill heller inte möta fulla människor som framför fordon.
Citera
2025-05-18, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datornkrabbar
Jag har då aldrig jobbat ihop med någon haschrökare som skulle kunna klassas som "arbetsmyra". Kanske ett sarkastiskt smeknamn han fått? Rökare är slöa, omotiverade egoister som bara vill hem och spela datorspel, lyssna på konstig musik m.m.
Kanske beror på att de arbetsmyror som röker på aldrig skulle berätta för dig att de röker på. Dvs, du ser bara de som uppfyller dina fördomar.
Citera
2025-05-18, 14:38
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag vill inte ha dig som kollega. Ska jag ha rätt att slippa det?

Jag vill inte heller möta en knarkare som kör bil. Vad nu det har med saken att göra. Jag vill heller inte möta fulla människor som framför fordon.

Men du är okej med människor som är höga på jobbet och kör truck på ett lager och kan ställa till med arbetsplatsolyckor?

Om du inte vill få kicken: Sluta knarka. Mycket enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in