2025-05-15, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Hon menar på fullaste allvar att genom nån liten kommentar på TT så kan hon avgöra om nån har ME eller ej.

Vissa andra ME-sjuka är heligt förbannade på henne och sliter sitt hår för hur hon förstör för de sjuka.
Hittade en artikel om henne på AB. För hon. Berättar exakt det jag misstänkt hela tiden. Att dom inte godtar hennes sjukdomar om me och fibromyalgi skäl nog att inte kunna arbeta utan att hennes tillstånd berodde på fetma. Återigen, jag förstår att hon har mycket svårigheter i sitt liv men jag tror inte ett dugg på att hon skulle ha me. Utan hennes övervikt är orsaken till hennes problem. Och även hennes neurotiska läggning som ska känna av allt i kroppen.
Citera
2025-05-15, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaC75
Jag har en undran om vad ni tänker om MeW - tror ni hon kan jobba om hon skulle försöka anstränga sig? Eller tror ni att hon är medveten om att hon skulle kunna jobba om hon ansträngde sig men att hon inte vill kämpa sig igenom det och istället ”väljer” att vara sjuk? Eller tror ni att hon själv tror att hon är ”alldeles för sjuk” för att någonsin kunna arbeta igen?
Är mest nyfiken på hur ni tänker

Jag tror hon inte vill jobba eller vara aktiv utanför hemmet.
Hon verkar ha svårt komma överens / sammarbeta med andra. Hon gillar chilla och väljer medvetet bort allt tråkigt och ansträngande.Hon vill ha massor med uppmärksamhet och det får hon nu som "sjuk" .
Hon har berättat flera gånger att hon har blivit mobbad i skolan och arbetslivet.
Tack vare ME har hon nu fått vänner och kan känna sig "viktig".
Citera
2025-05-15, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfensi
Jag tror hon inte vill jobba eller vara aktiv utanför hemmet.
Hon verkar ha svårt komma överens / sammarbeta med andra. Hon gillar chilla och väljer medvetet bort allt tråkigt och ansträngande.Hon vill ha massor med uppmärksamhet och det får hon nu som "sjuk" .
Hon har berättat flera gånger att hon har blivit mobbad i skolan och arbetslivet.
Tack vare ME har hon nu fått vänner och kan känna sig "viktig".

Jag delar din bild. Hon vill absolut inte behöva jobba eller göra något alls i hemmet. Hon har gjort sin ”sjukdom” till hela sin identitet. Det är helt uppenbart att det till största del handlar om någon slags hypokondri och total brist på självinsikt. Hon hävdar att hon har en livshotande sjukdom, hon har upprepade gånger hävdat att hon kommer att dö om hon anstränger sig lite och hon förnekar bestämt att hennes mående, dåliga kondition och brist på ork skulle ha något alls att göra med hennes kraftiga övervikt. Samtidigt är hon ju på något plan medveten om att det hon säger inte stämmer eftersom hon medvetet vinklar sina inlägg, påstår att hon har sjukdomar som hon inte har osv. Att hon flera gånger har försökt tigga pengar av sina följare och startat bedrägliga insamlingar går helt i linje med hennes beteende i övrigt.
Citera
2025-05-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKladdkaka
Jag delar din bild. Hon vill absolut inte behöva jobba eller göra något alls i hemmet. Hon har gjort sin ”sjukdom” till hela sin identitet. Det är helt uppenbart att det till största del handlar om någon slags hypokondri och total brist på självinsikt. Hon hävdar att hon har en livshotande sjukdom, hon har upprepade gånger hävdat att hon kommer att dö om hon anstränger sig lite och hon förnekar bestämt att hennes mående, dåliga kondition och brist på ork skulle ha något alls att göra med hennes kraftiga övervikt. Samtidigt är hon ju på något plan medveten om att det hon säger inte stämmer eftersom hon medvetet vinklar sina inlägg, påstår att hon har sjukdomar som hon inte har osv. Att hon flera gånger har försökt tigga pengar av sina följare och startat bedrägliga insamlingar går helt i linje med hennes beteende i övrigt.

Att vara "sjuk" har gett henne flera fördelar.
Väldigt omfattande hemtjänst, färdtjänst taxi , pension, särbehandling både i samhället och hemma.
Vem ska köra upp timmarna i år på hennes elrullstol? Sist blev det panik när timmarna kollades och rättigheterna ha rullstol ifrågasättes. Vet inte hur hon löste situation, om det va maken som körde upp timmarna.
Men det kanske blir tillräckligt med timmar i år när många paket ska hämtas och lämnas 😅
Citera
2025-05-15, 23:35
Medlem
sockerkompiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfensi
Inte säkert kommunen får information att inkomsterna har ökat.
Man har själv skyldighet anmäla ändrad inkomst. Men blir väl som med Plantan ,skyller på "hjärntrötthet" när hon tvingas betala tillbaka bostadstillägg.
Vi kanske får se ny GoFoundMe insamling😉

Jag trodde det gick med automatik men hur skulle det gå till så du har säkert rätt.
Kanske ”någon” borde ringa kommunen.
Citera
2025-05-15, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sockerkompis
Jag trodde det gick med automatik men hur skulle det gå till så du har säkert rätt.
Kanske ”någon” borde ringa kommunen.

Vet inte hur ofta Svedala kommun kontrollerar beviljade insatser,rättigheter och inkomster. Så småningom kommer rätta siffror nå dem och hon blir återbetalnings skyldig.
Citera
2025-05-16, 14:08
Avslutad
Om vi skulle utgå från det krigaren säger är autentiskt och att hon inte överdriver eller vänder kappan efter vinden o s v så har man ju ansvar för att sköta sin pacing Ta ansvar för sin egen hälsa . Göra vettiga val. Som den enväldige expert hon ser sig som skulle hon ju såklart fixat den biffen

Och nej det är inte för att hon ”vill så mycket” utan hon vill VISSA utvalda saker och ingen av dem har med jobb eller skötsel av hemmet t ex att göra
Citera
2025-05-16, 16:21
Medlem
Citat:
Om vi skulle utgå från det krigaren säger är autentiskt och att hon inte överdriver eller vänder kappan efter vinden o s v så har man ju ansvar för att sköta sin pacing Ta ansvar för sin egen hälsa . Göra vettiga val. Som den enväldige expert hon ser sig som skulle hon ju såklart fixat den biffen

Och nej det är inte för att hon ”vill så mycket” utan hon vill VISSA utvalda saker och ingen av dem har med jobb eller skötsel av hemmet t ex att göra
Det jag inte riktigt förstår hur det kan bli så. Att jobba och sköta hushåll är ju en del av att vara vuxen. Vad gick fel?
Citera
2025-05-17, 11:35
Avslutad
Krigarens vikt går neråt. Det är jag glad för, om inte annat för hennes familjs skull.
Vad tror ni, om sånt hon helt kopplat till hennes ME skulle bli bättre om hon lyckas gå ner typ 50 kg skulle hon medge det då?
Citera
2025-05-17, 14:36
Medlem
Mrsmupps avatar
Citat:
Krigarens vikt går neråt. Det är jag glad för, om inte annat för hennes familjs skull.
Vad tror ni, om sånt hon helt kopplat till hennes ME skulle bli bättre om hon lyckas gå ner typ 50 kg skulle hon medge det då?

Alla mår bättre av sund vikt. Att väga 50-80 kg för mycket är stor belastning för hela kroppen .
Inte alls konstigt att hon har svårt röra på sig.
Citera
2025-05-17, 16:38
Avslutad
Det är klart att stor övervikt och fetma påverkar en negativt. Ja alla utom hon som haft som enda negativ effekt att hon inte kunde måla tånaglarna.

Sen om det påverkar just ME eller ej är en annan sak men hon hävdar envist att det absolut inte kan påverka MEn positivt att gå ner i vikt och de som säger att det gjort det för dem de har fel. Sånt som är vanligt bland feta som behov av CPAP, usel rörlighet och att bli andfådd för minsta lilla tillskriver hon ME, inte vikten. Så om de besvären minskar undrar jag om hon skulle erkänna det … för det skulle ju tyda på att viktminskningen visst har positiv effekt på MEn.
Citera
2025-05-17, 23:57
Medlem
Citat:
Det är klart att stor övervikt och fetma påverkar en negativt. Ja alla utom hon som haft som enda negativ effekt att hon inte kunde måla tånaglarna.

Sen om det påverkar just ME eller ej är en annan sak men hon hävdar envist att det absolut inte kan påverka MEn positivt att gå ner i vikt och de som säger att det gjort det för dem de har fel. Sånt som är vanligt bland feta som behov av CPAP, usel rörlighet och att bli andfådd för minsta lilla tillskriver hon ME, inte vikten. Så om de besvären minskar undrar jag om hon skulle erkänna det … för det skulle ju tyda på att viktminskningen visst har positiv effekt på MEn.

Bilderna där hon posar framför spegeln och visar sina outfits syns tydligt att knäna börjar vika sig.
Positivt att hennes pysselstunder tvingar henne lämna sängen allt längre stunder.
Nu klarar hon tom av att sitta på nya fina soffan och pyssla. Tidigare klarade hon inte alls av att umgås med familjen i vardagsrummet då både sitta och ligga på soffan utlöste PEM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in