• 1
  • 2
2025-05-17, 20:09
Medlem
morgonstjaernans avatar
Vilken religion är mest lik sitt ursprung och har förändrats allra minst över tid?

Är det bra eller dåligt att religioner förändras över tid i takt med att samhället gör det?

Finns det några särskilda skäl till att utgå ifrån att någon profet som levde för tusentals år sedan hade djupare insikt än vad generationer av människor senare har ackumulerat?
Senast redigerad av morgonstjaernan 2025-05-17 kl. 20:18.
Citera
2025-05-17, 20:34
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Vilken religion är mest lik sitt ursprung och har förändrats allra minst över tid?
Zoratrismen är väl en god kandidat.
Judendomens ritualer exklusive teologin kanske.
Citera
2025-05-17, 20:35
Medlem
Lukas-s avatar
Citat:

Är det bra eller dåligt att religioner förändras över tid i takt med att samhället gör det?

Finns det några särskilda skäl till att utgå ifrån att någon profet som levde för tusentals år sedan hade djupare insikt än vad generationer av människor senare har ackumulerat?
All religion är påhittad av människor. Det mest ärliga är naturligtvis att hålla fast vid ursprungsdokumentet, som muslimerna gör. Därför är muslimer FÖR att ha sex med flickor i lågstadieåldern, att hålla slavar och att döda människor av annan tro. Allt detta sanktioneras av koranen.

Det minst ärofulla är att, som Svenska Kyrkan, agera vinflöjel i den politiasks vinden. Det är därför Svenska Kyrkan har en stark överrepresentation av lebbar, bögar och transor.

Slutsatsen är at all religion är att betrakta som en psykiatrisk sjukdom.
Senast redigerad av Lukas- 2025-05-17 kl. 20:45.
Citera
2025-05-17, 20:51
Medlem
ItsWednesdays avatar
Religion är en quick fix för sinnesslöa individer som saknar förmågan att tänka självständigt.

Det bästa vore såklart om de försvann helt, så svaret på din fråga är väl att de bör utvecklas med tiden för att komma ikapp med verkligheten och på så sätt avvecklas. Men det går inte fort nog.
Citera
2025-05-17, 20:51
Medlem
Huruvida en religion bör förändras med tiden beror väl på hur väl religionen funkar i praktiken för alla som måste leva med religionens lagar och konsekvenser?

Nu är nog ändå tanken med flertalet religioner att de medvetet är såpass luddigt skrivna att de är öppna för egna tolkningar. Man kan tolka en enda rad av alla skrifternas rader på helt olika sätt utifrån sina egna tankar och sin egen livssituation.

Därför så tror jag att vi även framöver har tusentals om inte miljontals eller miljarder varianter av konceptet religion.
Citera
2025-05-17, 21:07
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
De har något slags satellit/mikrovågsystem som jag fått nog av.
Fattat att de inte kan något om energi eller hur allt egentligen skulle sett ut i kroppen.

Aldrig fattat hur de överlevt så länge ens på detta.
Ju mer ni kontaktar de desto mer försöker de lura andra.

Förut märkte man bara att energin blev mer koncentrerad när man kände att man behövde space.
Inget jag ljuger om.

Jag skulle säga att biologisk krigföring är ett skumt sätt att kontakta andra planeter med varje dag.

Men ni andra ska leta vidare vilket är en lek och till för att leka bara.

Inte förvånad att vi har så många psykopater i dagens samhälle.

Har de ens hjärnkontoret som det ska vara?
Vilka etablerade religioner pratar du om?
Citera
2025-05-17, 21:16
Medlem
Citat:
Vilka etablerade religioner pratar du om?

Jag tänkte att ni andra ska svara på detta.
Har undrat sen jag var kanske 16 17.
Men att energin är kanske 2000% mer koncentrerad idag.
Jag har inte en enda förklaring och har kunskap om bibeln och andra religioner.

Och den som skulle ansvara för bibeln svarar ju exakt som djävulen ärligt talat.
Citera
2025-05-17, 21:18
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Jag tänkte att ni andra ska svara på detta.
Har undrat sen jag var kanske 16 17.
Men att energin är kanske 2000% mer koncentrerad idag.
Jag har inte en enda förklaring och har kunskap om bibeln och andra religioner.

Och den som skulle ansvara för bibeln svarar ju exakt som djävulen ärligt talat.
Är det andra förutsättningar för ens tro och dyrkan idag än för x antal tusen år sedan menar jag, vad har förändrats och vad finns kvar att förlita sig på?
Citera
2025-05-17, 21:22
Medlem
Citat:
Är det andra förutsättningar för ens tro och dyrkan idag än för x antal tusen år sedan menar jag, vad har förändrats och vad finns kvar att förlita sig på?

Skulle säga ingen.
Och de verkar tycka det är spännande fast inte människor tycker det varje dag direkt.

Minns ju energin när man var liten det är samma men i helt annat endå.
Men de menar på att deras gud kan inte sitta still i sina frekvenser..
Citera
2025-05-17, 21:35
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Skulle säga ingen.
Och de verkar tycka det är spännande fast inte människor tycker det varje dag direkt.

Minns ju energin när man var liten det är samma men i helt annat endå.
Men de menar på att deras gud kan inte sitta still i sina frekvenser..
Så alla religioner har korrumperats och förvanskats från sina ursprungliga källor?
Citera
2025-05-17, 21:57
Medlem
Citat:
Så alla religioner har korrumperats och förvanskats från sina ursprungliga källor?

Det är kul att ingen kan få tag i de märker man.
Och man kan vifta bort attacker men inte åt alla håll hela dagen kanske..
Sen hur normaliserat attacker är som vardagsrutiner också är ju märkligt.

Tycker de har tydlig Antikristen agenda själva då kommer ingen bryr sig om budskap heller.
Eller dyrka stenar igen ?

Jag tror att de snarare inte vill bli hittade och slippa svara.
Mikrovågor eller radiovågor rör sig som slingrande energi eller stel typ stråle som är lite darrig.

Det är pinsamt om någon hittar deras frekvenser faktiskt.
Citera
2025-05-17, 22:02
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Satt och tänkte litet på det där, problemet är väl att flera religioner har grenat av sig rätt hårt. Judendomen och Islam som kanske utifrån ser rätt statiska ut har ju förändrats iom olika avgreningar och många av dom kom fort som fan i religionens historia.

Som StudiumValor sa Zoroastrismen är väl en bra kandidat men till och med den har förändrats. Yazidism är en stark kandidat eftersom det är en etno-religion. Du kan inte gifta dig eller skaffa barn med nån utanför religionen eller gruppen utan att direkt uteslutas. Det gör ju att det blir jävligt "stabilt"

Men mitt starkaste kort är Mendaeism. En Gnostisk etnoreligion med starka kopplingar till Judendomen, Zoroastrianismen och Kristendomen - fast med sin egen spin. Liten men konstant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in