Citat:
Ursprungligen postat av
fakbab
Jag vet inte vad du råkat ut för i livet men upplever dig lite som paranoid här. En olycka kan ske, som spik genom handen. Har svårt att tro att någon skulle åka på böter för det. Läkare har olika uppdrag i samhället, men syftet med "anmälningar" är ju alltid av hälsoskäl, det är inte för att jävlas med folk.
När man är företagare känner man även till arbetsmiljöverket, ännu mer när man ofta jobbar med tak jobb, arbetsmiljöverket kommer på besök några ggr per år, man är mycket väl informerad.
Även arbetsmiljöverket är lite förbannade på mig, man hänvisa jag måste anmäla ifall jag skada mig på jobbet, jag ställer frågan, tror du jag är dum? inte ringer du polisen o lämna in körkortet om du råka köra mot rött eller 60 på 30 sträcka, du pustar ut ingen såg dig.
Det samma gör jag, jag ringer inte in o anmäler mig själv, samt jag tycker inte en icke juridisk kunnig läkare/sköterska ska agera som angivare o vara något vittne av något slag, det är just därför vården försöker pressa vart skadan uppstått, jag berättar alltid hemma, oavsett vad som hänt.
Hade något likande när jag tog körkort för tungt släp, även det 5 år sedan, krav ny syn undersökning, jag har bränt ögonen med laser, optiker frågar om jag gjort något med ögonen, en närmare 50 ska inte ha perfekt syn, nej inte gjort något, även optikern sitter länge o väl o ställer samma frågor om jag gjort något eller vad jag gjort, men nej jag har inte gjort något, dels det är inget jag är skyldig o berätta till optikern, hon ska bra utföra sitt jobb, checka jag har alltid haft bra syn och inget annat.
Så visst vården osv alla verkar vara dömande på något sätt, man ska vara försiktig, finns en anledning man försöker pressa med dessa frågor, det handlar inte om egen nyfikenhet.