I min värld så är väl det enda som kan hända är att man kan ställa skadeståndskrav. Vilken skada kan ATG påvisa? Ingenting - nada - noll om man inte har vunnit massa. Det går därför inte att kräva något eftersom de inte har förlorat något (om man har spelat bort pengarna). En mer komplex fråga blir det nog om man har plockat ut massa pengar.
Det finns ett kreditförbud i denna verksamhet 14. Kap 8 § Spellagen
Citat:
Det är inte tillåtet för en licenshavare eller ett spelombud att erbjuda eller lämna kredit för insatser i spelet.
Så alla krediter de har beviljat är olagliga - om de nu menar att det man haft på sitt spelkonto är "ett lån".
Kan man då se krediterna som bonusar? Eftersom det inte är en kredit (olagligt enligt ovan) så bör det ju vara en bonus? Men även det skulle vara olagligt av ATG.
14. Kap 9 § Spellagen
Citat:
En licenshavare får endast vid det första tillfället då en spelare spelar på något av licenshavarens spel erbjuda eller lämna bonus.
11 Kap. 6 § Spelförordningen
Citat:
En licenshavare som erbjuder en spelare en bonus enligt 14 kap. 9 § spellagen (2018:1138) ska på ett klart och tydligt sätt i samband med att erbjudandet lämnas, och när erbjudandet utnyttjas av spelaren, informera spelaren om de villkor och regler som gäller för erbjudandet. Utbetalning av en bonus ska göras så snart det är möjligt efter det att villkoren har uppfyllts.
Oavsett vilket fel ATG har gjort så är det ATG som har gjort fel och brutit mot lagen.
19 Kap. 1§ Spellagen
Citat:
Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet tillhandahåller otillåtet spel eller spel utan nödvändig licens enligt denna lag döms för olovlig spelverksamhet till böter eller fängelse i högst två år.
I ringa fall döms det inte till ansvar.
Jag tror inte det är grovt eller uppsåtligt så jag antar att det inte kan bli någon sak av detta - men oavsett så ser jag inte hur ATG kan hävda någon rätt.
Jag skrev ovan först i tron att man spelat bort pengarna. Men om man vunnit och tagit ut pengar, ja då blir det genast väldigt svårt. Hur som helst, det är ATG som måste påvisa skadan och kräva skadestånd om man vägrar betala.
Har kontot blandats med olagliga krediter - (eller är det en olaglig bonus?) och med vanliga pengar blir det ju också en het fråga om vilken krona har använts för att vinna pengar (vilket såklart inte riktigt går att bevisa). Jag ser inte att ATG går vidare med krav om det inte skulle röra sig om stora belopp.