• 1
  • 2
2025-05-16, 15:34
Medlem
Kan inget om det men det lär man sig, tänker jag.

Ni som samlar får gärna ge en tips.

En sak jag undrar. Ni som samlar ser ni alltid till att det finns batterier i klockan? Kan ju bli rätt dyrt att ha igång en jävla massa klockor.

Jag tänker mig kanske börja från 1000-10.000kr kanske värde. Ha en klocka från varje märke. Oklart om jag ska även samla nedåt.
Citera
2025-05-16, 15:40
Medlem
Severlohs avatar
Vet inte om du trollar, men de flesta klockor över 2000kr har inte batterier, de är mekaniska.
Citera
2025-05-16, 15:42
Medlem
Jag har samlat på klockor i många år, om du tror att du ska tjäna pengar på det, så nej det kommer du inte att göra.

Jag har köpt väldigt många klockor, och efter 10 år och många timmars "studier" om vad som är värt och inte värt, samt att jag lärt mig att reparera urverk osv, så har jag gått plus på det.

MEN, om du har pengar över, så rekommenderar jag starkt att köpa ett par schysta klockor, inte för att du ska tjäna pengar, utan för att det är riktigt nice med riktiga klockor.

Undvik allt som har med quartz att göra. De är oftast helt värdelösa i andrahandsvärde.
Citera
2025-05-16, 16:21
Medlem
JustTrollings avatar
Usel trollning.

Finns ingen anledning att börja samla på något som man inte ens är intresserad av.

Batterier är inte speciellt dyra och man kan byta batteri själv.
Citera
2025-05-16, 16:28
Medlem
pn222jws avatar
Satsa 100% på "Swiss Made", lägg försiktiga auktionsbud. Köp klockor du tycker är snygga och eleganta. Second hand 1995 - nuet... helst inte äldre.
Citera
2025-05-16, 18:03
Avstängd
Knivur-273s avatar
Det är bortkastade pengar.

Det vore väl bättre att samla Guld i så fall.
Citera
2025-05-16, 18:35
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG

En sak jag undrar. Ni som samlar ser ni alltid till att det finns batterier i klockan? Kan ju bli rätt dyrt att ha igång en jävla massa klockor.

Jag tänker mig kanske börja från 1000-10.000kr kanske värde. Ha en klocka från varje märke. Oklart om jag ska även samla nedåt.

Här nedan har du några korta videor om att börja samla på klockor.

https://www.google.com/search?client...&dpr=2.08#ip=1

Här följer några längre videor.

https://www.google.com/search?num=8&...&dpr=2.08#ip=1
Citera
2025-05-16, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Här nedan har du några korta videor om att börja samla på klockor.

https://www.google.com/search?client...&dpr=2.08#ip=1

Här följer några längre videor.

https://www.google.com/search?num=8&...&dpr=2.08#ip=1

Tack för tipsen
Citera
2025-05-16, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Jag har samlat på klockor i många år, om du tror att du ska tjäna pengar på det, så nej det kommer du inte att göra.

Jag har köpt väldigt många klockor, och efter 10 år och många timmars "studier" om vad som är värt och inte värt, samt att jag lärt mig att reparera urverk osv, så har jag gått plus på det.

MEN, om du har pengar över, så rekommenderar jag starkt att köpa ett par schysta klockor, inte för att du ska tjäna pengar, utan för att det är riktigt nice med riktiga klockor.

Undvik allt som har med quartz att göra. De är oftast helt värdelösa i andrahandsvärde.

Har inte ens tänkt tanken men det hade varit bra att inte satsa på skit så att dom behåller något värde efter lång tid.
Jag har alltid tyckt klockor är snygga men jag kan ingenting.
Citera
2025-05-16, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Satsa 100% på "Swiss Made", lägg försiktiga auktionsbud. Köp klockor du tycker är snygga och eleganta. Second hand 1995 - nuet... helst inte äldre.

Jag kan tänka mig att handla second hand på auktioner och pantbanker. Problemet är att det finns ett hav med dyra klockor så jag måste veta vad jag ska satsa på.
Så tack för alla tips.
Citera
2025-05-16, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det är bortkastade pengar.

Det vore väl bättre att samla Guld i så fall.

Jaså, dör värdet så otroligt snabbt på klockor?
Citera
2025-05-16, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG

Du bör nog inte samla klockor med din insikt om du vill behålla/öka värde.
Förutom enstaka rariteter är den enda quartsklocka som kan behålka värdet Rokex oysterquartz.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in