2025-05-16, 10:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Backadalen
Om du kollar på idioten så ser man att han är ordentligt packad. Tog säkert en turné på andra lång innan matchen. Man ser på ansikten att han inte har bästa hjärtfrekvensen just där.

Undrar helt ärligt hur de blir insläppta så berusade, senast jag gick på fotboll på Ullevi, var det vakter vid varje entre som kollade fickor noggrant och om supportrarna var påverkade. IFK borde straffas med alkoholförbud och att alla som ska in måste blåsa.
Citera
2025-05-16, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19A
Ytterligare en kameravinkel:
https://www.instagram.com/reel/DJtSAVCoKkR/?igsh=MWxpM2hocmpya3YzdA==

Verkar som att hans kompisar mest tycker det är en rolig grej att han faktiskt hoppade ner på planen.
Citera
2025-05-16, 11:04
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Efter att mannen måttat slaget försöker han fly upp på läktaren igen och får då hjälp av flera supportrar. Såg inte dessa supportrar vad snubben gjorde? Hur i helvete kan de som supportar hjälpa honom? Hade jag stått där som supporter hade jag gett honom en rak höger om han stäckt ut en hand mot mig efter det han gjorde.
Enligt Göteborgs klackledare som var han som försökte hindra dom andra från att dra upp honom så fick han det klargjort efter att dom ville ha upp honom för att slå honom.

Tvekar lite på det dock då mongot i fråga ser ut att springa specifikt till några personer, om det är hans vänner eller bara några som sträckte ut sin hand är oklart.

Dessutom flera i klacken som applåderar honom när han är påväg tillbaka.
Citera
2025-05-16, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backadalen
Du har rätt. Tycker dock att en ledande person som är ordförande för en klubb ska allt kunna svara lite mer i detalj vad som hände och komma skall .Han va som en fjärrstyrd robot.

Nej. Det är inte ordförandes ansvarsområde. Det är säkerhetsansvarigs ansvarsområdet
Citera
2025-05-16, 11:11
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja.

Sedan kan ju förstås klubben i sin tur klandra leverantören. Men det ligger i så fall mellan dessa två parter. Sett till eventuell påföljd för klubben spelar det ingen roll vad för upplägg man har.

En (1) hemmamatch utan publik känns rimligt.

En?
Resten av säsongen med tomma läktare.
Efter säsongen görs en ny utvärdering.

Måste vara straff som biter ordentligt - annars kommer ingenting hända.
Citera
2025-05-16, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Undrar helt ärligt hur de blir insläppta så berusade, senast jag gick på fotboll på Ullevi, var det vakter vid varje entre som kollade fickor noggrant och om supportrarna var påverkade. IFK borde straffas med alkoholförbud och att alla som ska in måste blåsa.

Folk behöver inte vara packade för att vara dumma i huvet. En del har det medfött.
Annat var det förr när folk sprutade i sprit i diverse frukter som tex apelsiner vid alkoholförbud
Senast redigerad av Tavelramskrok 2025-05-16 kl. 11:22.
Citera
2025-05-16, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
En?
Resten av säsongen med tomma läktare.
Efter säsongen görs en ny utvärdering.

Måste vara straff som biter ordentligt - annars kommer ingenting hända.

Snick snack. Det går inte att helt stoppa inrusningar. Möjligen går det med hjälp av 5 meter högt staket och taggtråd som inte går att klippa av. Men nej. Här handlar det mer om att idioter som denna ska få skyhöga böter och avstängningar. Där böterna följer med livet ut om dessa inte betalas.

Det han gjorde förstörde bara för Blåvitt
Senast redigerad av Tavelramskrok 2025-05-16 kl. 11:25.
Citera
2025-05-16, 11:22
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19A
Ytterligare en kameravinkel:
https://www.instagram.com/reel/DJtSAVCoKkR/?igsh=MWxpM2hocmpya3YzdA==
Att inte spelaren sparkade ner fanskapet. Han hade ju gott om tid.
Citera
2025-05-16, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Det blir en extra stigmatisering av GM om man tömmer läktarna. Man ska vara medveten om att det tar hus i helvete om man springer in på planen, tänder bengaler, streakar eller gör något annat som försvårar matchen. På samma sätt som att en konsert blir avbruten om man kastar en flaska in på scenen. Det måste vara nolltolerans och finnas tydliga rutiner för sådant.

Jo det stämmer ju. Om vi då har en våldtäkt, tycker du att vis ska prygla den skyldiges barn och sätta hans föräldrar i finkan? Det blir ju en tydligare stigmatisering då eller hur?

Kollektiva bestraffningar är något som länder som Nordkorea kan syssla med.
Citera
2025-05-16, 11:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokkashugi
Om vi ska ha någon fotbollskultur kvar att tala om i landet..
Så fort sånt här händer;
Töm läktarna, matchen spelas klart utan publik, annars omspel utan publik.
Rejäla personliga skadestånd.
Livstids avstängning från samtliga allsvenska matcher.

Problemet är att man då bestraffar publiken, båda lagens publik, som inte gjort något och betalt dyra pengar för att se fotboll men inte får vad de betalt för. Det är en värdelös idé som gör annat runt omkring viktigare än matchen och sporten.

Det gick ju också bevisligen utmärkt att spela färdigt matchen och rätt lag vann.

Så det är en rimlig ordning att man istället i efterhand straffar förövare och arrangör och inte offrar den vanliga publiken för bekämpa läktarkulturen som ofta sägs vara boven i dramat.
Citera
2025-05-16, 11:35
Medlem
Nestor Xs avatar
Matchen hade aldrig återupptagits om det var något annat av de stora lagen som blåvitt hade mött i går. Nu var väl de matchansvariga livrädda för vad klacken skulle ha gjort om matchen avslutats så som borde ha skett och Öster tilldömts segern.
Citera
2025-05-16, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokkashugi
"Grupptrycket", man får skit från alla håll och förhoppningsvis kan förvänta sig att få duktigt med spö och skämmas livet ur sig. På AIK premiären var det ngn AIK-supporter som kastade ngt på linjedomaren, jag är själv AIKare men tycker att ska kosta. Folk kommer att sluta gå på fotboll om några alkoholiserade och förståndshandikappade supportrar ska sätta ribban. Skjut av dom.

Kollektiva bestraffningar funkar lite som du säger men inte enbart. I många fall vänds ilskan bort från den skyldige och istället emot de som fattar besluten om olika straff. Det är helt enkelt inte rimligt att en rättsstat ger oskyldiga människor straff och sedan dessutom som du lite verkar föreslå, att dessa helt oskyldiga ska se till att den skyldige får det tuffare än om hen bara straffas av rättsstaten.

Och nej, folk slutar inte gå på fotboll pga fyllskallar och huliganer. Publiksiffrorna har ökat under många år nu i Sverige, typ ungefär samtidigt som vi importerade den vidriga huligankulturen från de brittiska öarna. Vore jag jävulens advokat skulle jag påstå att det är oroligheter runt våra allsvenska matcher som gör att derby efter derby är utsålda. Jag är så gammal så jag minns när det bara var en ståplats öppen på Råsunda. Inget bråk trots att båda lagens unga supportrar stod på samma läktare. Och så var det aldrig över 20 000 i publiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in