2025-05-15, 19:25
Medlem
Ramsviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Visst kan man vägra men om läkaren bedömer att PEth-test behöver tas och patienten vägrar, då har läkaren skyldighet enligt lag att anmäla denna vägran till Transportstyrelsen.

Kanske det? (Källa?) Men utan ett PHet-värde kommer Transportstyrelsen inte vidare och läkaren hamnar i dålig dager.
2025-05-15, 19:27
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Förstår inte problemet
Hon blåser 0
Att ett test som t.o.m experter underkänner som nån slags indikator på missbruk
Ni alkoholhatare är fanatiska
Alkohol är en laglig drog som säljs av staten

Problem och problem. Det är transportetsstyrelesens regelverk.
Det ni måste lära er här inne är att:
Körkortet tillhör inte dig, utan Transportstyrelsen.
2025-05-15, 19:32
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Du säger att det är 40 fall
TPS säger det
En myndighet som inte gör annat än undanhålla fakta och ljuger om allt skulle jag vara försiktig med att ta det som en sanning
Givetvis är det fler drabbade
Och ser man tillbaka några år så är det skrämmande att en myndighet kunnat hålla på så här utan att bli ifrågasatt
Men det är ju Sverige här accepterar vi allt

Vem ska jag tro på? Transportstyrelsen som är en myndighet och där medarbetare kan blåsa i visslan om informationen inte stämmer. Eller en person som själv berättar om egna höga PEth-värden och problem med alkoholen. Jag tror på Transportstyrelsen!

Citat:
Transportstyrelsen uppmuntrar den som har skälig anledning att misstänka allvarliga missförhållanden på Transportstyrelsen att göra en anmälan. Det kan till exempel vara fråga om tjänstefel, mutor och andra former av korruption eller att vi i övrigt på ett betydande sätt bryter mot våra förpliktelser.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/kontakta-oss/visselblasning/
2025-05-15, 19:33
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Patienten kan istället erbjudas ett CDT-test. Det är säkrare när det gäller individuella variationer. Dock finns det personer med ett naturligt högt CDT men de kan fångas upp genom andra tester. PEth är otillförlitligt!

CDT kan, till skillnad från PEth, höjas av andra anledningar än alkohol. Sen måste man ha en rejält förhöjd, ihärdig konsumtion för att höja CDT. Så ett normalt CDT kan fortsatt vara skadlig konsumtion.

GT är än värre, det kan höjas av alla möjliga orsaker.

CDT tas i praktiken enbart numera i intygssammanhang.
2025-05-15, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Vad tycker du om den finska policyn om att en läkare har totalt yppandeförbud utan pat. medgivande till utomstående myndigheter och personer utom i vissa specifierade undantagsfall? Nu menar jag inte friskintyg och dylikt.

Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Det är ju en balans. Självklart agerar vi för patientens bästa men har ju även ett myndighetsansvar. Bäst är ju om man kam få en allians som gör att man kan lösa båda på ett rimligt sätt men om någon inte medverkar så har man ju ett ansvar att göra något åt situationen.

Vi anmäler sällan. Säkert mindre än vi kanske egentligen borde.
Eftersom du hanterar friskintyg enl dina tidigare poster så arbetar du inte på en VC. Men det skulle ändå vara intressant om du som läkare vill kommentera ovanstående inlägg.
Alltså vad som gäller för folk med vanlig b-behörighet som söker för diabetes typ 2 eller hypertoni på en vårdcentral och överstiger Transportstyrelsens PEth-gräns. Sekretess som i finland eller angivning till någon myndighet?
2025-05-15, 19:34
Medlem
Citat:
Du säger att det är 40 fall
TPS säger det
En myndighet som inte gör annat än undanhålla fakta och ljuger om allt skulle jag vara försiktig med att ta det som en sanning
Givetvis är det fler drabbade
Och ser man tillbaka några år så är det skrämmande att en myndighet kunnat hålla på så här utan att bli ifrågasatt
Men det är ju Sverige här accepterar vi allt

Jag känner till 3 st i Hässleholm o en jobb kompis 1 st i Älmhult. Det är 4 st bara inom några mils avstånd. + Linn sen skulle det bara va 35 st till i övriga Sverige. En stor jävla lögn från TS.
2025-05-15, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Personligen tänker jag att en sådan policy är bra för folkhälsan. Eftersom folk inte kommer att dra sig för att uppsöka läkare.
Naturligtvis är det så. Man får förtroende för en läkare som har ens hälsa som prioritetet, man får inte förtroende för läkare som kan vara en potentiell angivare.
2025-05-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Eftersom du hanterar friskintyg enl dina tidigare poster så arbetar du inte på en VC. Men det skulle ändå vara intressant om du som läkare vill kommentera ovanstående inlägg.
Alltså vad som gäller för folk med vanlig b-behörighet som söker för diabetes typ 2 eller hypertoni på en vårdcentral och överstiger Transportstyrelsens PEth-gräns. Sekretess som i finland eller angivning till någon myndighet?

Jag arbetar på en vårdcentral. Uppvisar de tecken som antyder överkonsumtion eller anamnestiska tecken framkommer som talar för missbruk så hade jag givetvis uppmanat personen att söka hjälp för detta i första hand. Hade även rekommenderat att lämna PEth för att själva få en insikt i hur hög konsumtionen är. Vägras det och personen inte söker hjälp så kan det absolut vara aktuellt med anmälan om pat utgör en trafiksäkerhetsrisk.

Detta har hittills aldrig dock hänt. De allra flesta förstår situationen och minskar sin konsumtion för att de är intresserade av att behålla körkortet.

Vi har sekretess men även ett myndighetsansvar. Jag ser inget fel i detta då de vi anmäler inte ska ha körkort och utgör en potentiell risk för andra.
Senast redigerad av trustmeiamadoctor 2025-05-15 kl. 19:45.
2025-05-15, 19:45
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toppsaus
Jag känner till 3 st i Hässleholm o en jobb kompis 1 st i Älmhult. Det är 4 st bara inom några mils avstånd. + Linn sen skulle det bara va 35 st till i övriga Sverige. En stor jävla lögn från TS.

De 4 du känner till, menar du att körkortet återkallades ENBART på två PEth-tester över 0,3 och utan en läkares bedömning utöver det? Och i så fall, hur kan man lita på det? Jag har lärt mig att det är svårt att lita på alkisar.

Och vad gäller Linn så sade domen i Förvaltningsrätten att hon hade 5 prover över 0,3 varav ett 0,69.

OBS även att dessa 40 var under 2024.
Senast redigerad av fakbab 2025-05-15 kl. 19:52.
2025-05-15, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
CDT kan, till skillnad från PEth, höjas av andra anledningar än alkohol. Sen måste man ha en rejält förhöjd, ihärdig konsumtion för att höja CDT. Så ett normalt CDT kan fortsatt vara skadlig konsumtion.

GT är än värre, det kan höjas av alla möjliga orsaker.

CDT tas i praktiken enbart numera i intygssammanhang.

Ja jag skrev ju det i mitt inlägg ovan. Undantagsfallen kan ni fånga upp via andra tester.

Transportstyrelsen likställer som sagt CDT > 1,9 med PEth > 0,3. Du håller uppenbarligen inte med om det vilket tyder på att du kanske inser att det är nåt knas med just 0,3. Gränsen om just 0,3 beror troligen på ett matematiskt fel kring halveringstider under den nationella harmoniseringen av PEth 2013. Man har använt 4 dygns halveringstid i beräkningarna vilket gjort att gränsvärdet troligen är helt fel satt. Nånstans runt 0,6 - 1,0 vore rimligare.
2025-05-15, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Ja jag skrev ju det i mitt inlägg ovan. Undantagsfallen kan ni fånga upp via andra tester.

Transportstyrelsen likställer som sagt CDT > 1,9 med PEth > 0,3. Du håller uppenbarligen inte med om det vilket tyder på att du kanske inser att det är nåt knas med just 0,3. Gränsen om just 0,3 beror troligen på ett matematiskt fel kring halveringstider under den nationella harmoniseringen av PEth 2013. Man har använt 4 dygns halveringstid i beräkningarna vilket gjort att gränsvärdet troligen är helt fel satt. Nånstans runt 0,6 - 1,0 vore rimligare.

Naturligtvis är de medvetna om att PEth på 0,3 inte motsvarar CDT på 1,9 och över. De jämställer inte det utan värderar det var och en för sig.

0,3 är högst sannolikt överkonsumtion men absolut inte i samma grad som förhöjt CDT
2025-05-15, 19:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
De 4 du känner till, menar du att körkortet återkallades ENBART på två PEth-tester över 0,3 och utan en läkares bedömning utöver det? Och i så fall, hur kan man lita på det? Jag har lärt mig att det är svårt att lita på alkisar.

Och vad gäller Linn så sade domen i Förvaltningsrätten att hon hade 5 prover över 0,3 varav ett 0,69.

OBS även att dessa 40 var under 2024.

Hade alla 5 test mer än 5 veckors mellanrum eller var några test ogiltiga iom för kort väntetid mellan testen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in