2025-05-15, 19:05
Avslutad
Läkarna borde alltid ta CDT i samband med PEth om de nu vill ta PEth. För Transportstyrelsen likställer CDT > 1,9% med PEth > 0,3. Om läkarna tar båda testrna samtidigt kommer de troligen se märkligt låga CDT-värden för en del som har PEth > 0,3. Dessa personer har troligen ingen "överkonsumption" utan har bara råkat få ett högt PEth av någon anledning. Ett högt CDT är svårt att snacka bort även om det finns en del undantag där med. Och om läkarna börjar dilla om kostnader för dubbla prov så kan de bara skippa PEth och bara gå på CDT.
2025-05-15, 19:07
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
hur kan du veta att det var 16 personer som jobbat
Skrämmande att du tycker att det är slöseri med skattemedel
Har du nån aning hur detta bedrägliga beteende har drabbat oskyldiga människor
Att du tar så lätt på beskyllningarna visar ju rätt tydligt att antingen jobbar du påTPS eller i nära anknytning

För att man sa det i intervju i radio idag. SR P1 Studio Ett, c:a 17:10.

Det bedrägliga beteendet i media med falska anklagelser om tusentals fall har drabbat massor av oskyldiga människor med en totalt ogrundad oro. Vissa kanske inte ens gått till läkare med allvarliga sjukdomar. Och verkligheten var att det bara var 40 fall, ja egentligen inte ens hälften eftersom majoriteten av de 40 hade betydligt högre värden än 0,3. Det var för att få stopp på den ogrundade oron som Transportstyrelsen satt 16 medarbetare på att ta reda på exakt hur vanligt det var.
Senast redigerad av fakbab 2025-05-15 kl. 19:13.
2025-05-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Ja skiter i det. Men som sagt, körkort är ingen mänsklig rättighet. Utan tillhandahålls av Transportstyrelsen, som har ett regelverk.

Hur kommer det sig att alla Linns kollegor klarat dessa tester genom åren men när hon som relativt ny gör dessa så är det flera än 1 test som påvisar en överkonsumtion av alkohol.
Förstår inte problemet
Hon blåser 0
Att ett test som t.o.m experter underkänner som nån slags indikator på missbruk
Ni alkoholhatare är fanatiska
Alkohol är en laglig drog som säljs av staten
2025-05-15, 19:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Med ett PEth på 2 motsvarande uppskattningsvis ett par flaskor vin om dagen så är det väldigt tveksamt att personen bör sätta sig bakom ratten.

Men du kan rimligtvis nå ett PEth på 1 och aldrig någonsin köra onykter även om du pendlar till jobbet.

Så det hela är situationsberoende skulle jag säga. Men jag skulle inte släppa ett PEth på 1 på någon som jag visste körde bil. Där skulle jag begära in ett uppföljande prov för att säkerställa att personen kan sluta.
Dum fråga, jag vet. Prioriterar du patienten eller prioriteras diverse myndigheters direktiv i ditt arbete?
Observera att jag inte accepterar någon form av rattonykterhet eller att individer som är oförmögna att framföra fordon på att ansvarsfullt eller trafiksäkert sätt ska ha körkort.
2025-05-15, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BenHall
Jo låt oss ignorera dem. Ingen kan ta dem på allvar. Tack för grymma insatser kring fakta. Läste du min jämförelse kring Pisarek vs Linn några sidor bak?

Något som haltar i min jämförelse?

Kan du länka inlägget? Har bara mobil för tillfället.
2025-05-15, 19:14
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Dum fråga, jag vet. Prioriterar du patienten eller prioriteras diverse myndigheters direktiv i ditt arbete?
Observera att jag inte accepterar någon form av rattonykterhet eller att individer som är oförmögna att framföra fordon på att ansvarsfullt eller trafiksäkert sätt ska ha körkort.

Det är ju en balans. Självklart agerar vi för patientens bästa men har ju även ett myndighetsansvar. Bäst är ju om man kam få en allians som gör att man kan lösa båda på ett rimligt sätt men om någon inte medverkar så har man ju ett ansvar att göra något åt situationen.

Vi anmäler sällan. Säkert mindre än vi kanske egentligen borde.
2025-05-15, 19:16
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Vad tycker du om den finska policyn om att en läkare har totalt yppandeförbud utan pat. medgivande till utomstående myndigheter och personer utom i vissa specifierade undantagsfall? Nu menar jag inte friskintyg och dylikt.
Personligen tänker jag att en sådan policy är bra för folkhälsan. Eftersom folk inte kommer att dra sig för att uppsöka läkare.
2025-05-15, 19:17
Medlem
Ramsviks avatar
Det är bra att gå på årliga hälsokontroller med analys av viktiga blodvärden. Observera dock att du kan vägra att analysen omfattar PEth. Det kallas "informerat samtycke" dvs du kan fråga läkaren om PEth ingår i hans/hennes remiss till labbet och i så fall begära att den analysen utgår.

Tips: Fråga ChatGPT så bekräftas ovanstående.
2025-05-15, 19:18
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Förstår inte problemet
Hon blåser 0
Att ett test som t.o.m experter underkänner som nån slags indikator på missbruk
Ni alkoholhatare är fanatiska
Alkohol är en laglig drog som säljs av staten

Jag upplever snarare att ni som är fast i hög alkoholkonsumtion är fanatiska, istället för att ta itu med problemet. Läkare och Transportstyrelsen kan inte göra annat än att följa gällande lagstiftning, de är skyldiga att göra det.
2025-05-15, 19:19
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramsvik
Det är bra att gå på årliga hälsokontroller med analys av viktiga blodvärden. Observera dock att du kan vägra att analysen omfattar PEth. Det kallas "informerat samtycke" dvs du kan fråga läkaren om PEth ingår i hans/hennes remiss till labbet och i så fall begära att den analysen utgår.

Tips: Fråga ChatGPT så bekräftas ovanstående.

Visst kan man vägra men om läkaren bedömer att PEth-test behöver tas och patienten vägrar, då har läkaren skyldighet enligt lag att anmäla denna vägran till Transportstyrelsen.
2025-05-15, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Visst kan man vägra men om läkaren bedömer att PEth-test behöver tas och patienten vägrar, då har läkaren skyldighet enligt lag att anmäla denna vägran till Transportstyrelsen.

Patienten kan istället erbjudas ett CDT-test. Det är säkrare när det gäller individuella variationer. Dock finns det personer med ett naturligt högt CDT men de kan fångas upp genom andra tester. PEth är otillförlitligt!
2025-05-15, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
För att man sa det i intervju i radio idag. SR P1 Studio Ett, c:a 17:10.

Det bedrägliga beteendet i media med falska anklagelser om tusentals fall har drabbat massor av oskyldiga människor med en totalt ogrundad oro. Vissa kanske inte ens gått till läkare med allvarliga sjukdomar. Och verkligheten var att det bara var 40 fall, ja egentligen inte ens hälften eftersom majoriteten av de 40 hade betydligt högre värden än 0,3. Det var för att få stopp på den ogrundade oron som Transportstyrelsen satt 16 medarbetare på att ta reda på exakt hur vanligt det var.
Du säger att det är 40 fall
TPS säger det
En myndighet som inte gör annat än undanhålla fakta och ljuger om allt skulle jag vara försiktig med att ta det som en sanning
Givetvis är det fler drabbade
Och ser man tillbaka några år så är det skrämmande att en myndighet kunnat hålla på så här utan att bli ifrågasatt
Men det är ju Sverige här accepterar vi allt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in