Citat:
Ursprungligen postat av
tvabytesyahoose
Dum fråga men detta är väl inte en vårdnadstvist utan enbart en del av en skilsmässa där barnens hemort ska bestämmas? MZ kan således stämma avseende vårdnads boende och umgängesfrågan i svensk domstol och starta en ny process?
Citat:
Ursprungligen postat av
katperlom
Ja och nej, han har redan startat en skilsmässoprocess i Lunds tingsrätt och som jag förstår det pågår den fortfarande. I denna har han begärt att tingsrätten i Lund ska utreda var barnen ska bo. Det ska dock väldigt mycket till för att en annan tingsrätt ska köra över beslutet från Stockholms tingsrätt, frågan är om dom ens har möjlighet att pröva ärendet med tanke på att ärendet i Stockholms tingsrätt utgår ifrån Haagkonventionen .
C har förmodligen också begärt att rätten i England ska behandla vårdnad och umgänge i sin skilsmässoansökan där
Kanske väljer M att inte lägga ner mer tid på överflyttningsmålet utan skiftar fokus till en vårdnadstvist som ska avgöra var barnens boende ska vara?
Han har tidigare yrkat (skilsmässomålet) att barnen i första hand ska bo hos honom.
Om C flyttar barnen tillbaks nu till UK, så har jag ingen aning om hur eventuell vårdnadsutredning genomförs. Men jag läste tidigare i tråden att det fanns erfarenhet från detta och där skrevs det att det kunde vara längre handläggningstid i UK.