2025-05-15, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Man blir mörkrädd när man läser dina inlägg, skulle du köra samma snack om din son, bror, manlig släkting eller pojkvän som råkade ut för anklagelser om våldtäkt?

Skulle inte du först noga lyssna på hans version av händelseförloppet?

Att det finns kvinnor som ljuger om såna här saker vet vi sen tidigare så du behöver inte hetsa upp dig i onödan.

Kan inte du förklara hur du med så stor säkerhet vet att kvinnan i det aktuella fallet har talat sanning om besöket hos elitspelaren?

Att det finns män som ljuger om att de våldtagit vet vi sen tidigare!
Jag har en son som jag uppfostrar. Jag hoppas att jag gör alla rätt men man ju aldrig veta vad som händer. Om han skulle bli anklagad för våldtäkt så hade jag stöttat honom men också pushat för att han ska säga sanningen och är han oskyldig ja, då är det ju inget problem.

Jag kan inte vara säker på att hon inte ljuger men man kan inte heller vara säker på att hon gör det. Det är inställningen till kvinnan i det här fallet som ni har som är riktigt jävla skrämmande.
Citera
2025-05-15, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du låter helförvirrad...

I en mening skriver du att kvinnor inte kan sova över hos män, för det kan vara farligt, då hon kan bli våldtagen. I en annan mening är det plötsligt inte farligt för kvinnan, utan mer farligt för mannen, då han kan bli falskt anklagad för våldtäkt vid övernattning.. Hur ska du ha det? Är det våldtäkt eller falsk anklagelse om våldtäkt folk ska oroa sig över?

I en annan mening skriver du att män och kvinnor inte kan ha kul ihop längre och inte kan ha sex med varandra längre. Och i nästa mening skriver du att kvinnor ska ta taxi hem (dvs, undvika att fortsätta ha kul med mannen och undvika eventuellt sex med honom). Och hur ska du ha det här? Ska kvinnor och män umgås och eventuellt ha sex, eller ska kvinnan ta taxi hem?

Och vadå dålig man? Kvinnan fallet handlar om följde med sin dejt hem för att sova på hans soffa. Hennes dejt är elitidrottare. Hon måste ha känt sig väldigt trygg med honom: sin dejt med ett halvoffeciellt yrke. Ett bra yrke som han satsat stenhårt på. Detta måste ha invaggat henne i trygghet. Och de två ville förmodligen inte sluta kvällen när dejten var slut. De ville väl fortsätta umgås. Sova på soffa är då en anständig sak att göra.

Och varför ska du betala hotell till din dotter i en liknande situation? Är du rädd att hon ska falskt anklaga någon för våldtäkt? Eller rädd att hon ska bli våldtagen? Det framgår inte. Men då du verkar trött på lagen gällande oaktsam våldtäkt och tycks tro att den orsakar falska våldtäktsanklagelser, så gissar jag att du är orolig att din dotter falskt skulle anklaga sin dejt för våldtäkt. Det verkar ju vara så du tror om kvinnor.

Jag ska vara ärlig: jag tillhör en samhällsgrupp där det är främmande att sova över hos främlingar.

Det jag försöker lyfta handlar inte om att ifrågasätta att kvinnor blir utsatta för våldtäkt – det är en fruktansvärd verklighet, och jag har full respekt för de som drabbas. Det är ett allvarligt samhällsproblem, särskilt när rättssystemet inte förmår att leverera rättvisa och skydd till offren.

Men samtidigt ser jag ett systemfel i hur lagstiftningen är utformad idag. När beviskraven sänks och trovärdighet blir avgörande i rättsprocessen, riskerar vi att hamna i situationer där en enskild mans framtid kan krossas – ibland på grunder som i efterhand visar sig vara felaktiga. En fällande våldtäktsdom kan i praktiken omöjliggöra ett normalt liv, både socialt och professionellt.

Jag upplever att lagens utformning delvis är ett resultat av ett politiskt tryck att tillmötesgå starka feministiska opinioner. Samtidigt som vi kritiserar konservativa reaktioner i länder som USA, är det få som vågar prata öppet om hur liknande (fast på andra sidan myntet) ideologiskt färgade beslut tas i Sverige.

Nu är det dock klart att lagen ska ses över, eftersom den lett till flera uppmärksammade och kontroversiella domar – domar som troligen kommer att rivas upp och det visar sig i statistiken att det fällt på helt befängt låga grunder. Jag menar att vi står inför något som liknar en rättsskandal. Den som tvivlar kan själv söka upp fallen – det finns gott om exempel.

Jag har svårt att tro på berättelsen om att man följer med en främmande kille hem från krogen bara för att sova på hans soffa – det strider mot sunt förnuft och den försiktighet många kvinnor själva uttrycker att de lever efter.

När sådana berättelser tas för sanning utan vidare granskning, riskerar vi att urholka rättssäkerheten. I det här fallet upplever jag det snarare som ett exempel på någon som ångrat sig i efterhand och försöker hantera det genom en anmälan – inte en faktisk våldtäkt. Om vi blint försvarar sådana berättelser utan att kunna ifrågasätta dem, riskerar vi att göra både rättsväsendet och riktiga offer en björntjänst.
Citera
2025-05-15, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cansada
And here it comes.... Kväva mänsklig kontakt!? Saken är ju att hon troligen ville lära känna personen bättre och följde med honom hem för att prata mera. Vakna upp nästa dag, käka frukost ihop kanske... Känna att shit vilken trevlig kille! Istället våldför han sig på henne!
Sen, av ren nyfikenhet, hur ser man på en kille om han är dålig eller inte?
Finns mer att säga men jag orkar inte för det är uppenbart att du kommer inte att ändra åsikt ändå så varför slösa tid på the dad of the year!
Det här är precis problemet – vi har hamnat i en kultur där all form av kritisk granskning av en kvinnas berättelse direkt tolkas som att man “försvarar våldtäktsmän”.

Jag säger inte att det aldrig sker övergrepp. Jag säger att vi måste kunna diskutera gråzoner utan att det blir moralpanik.

Att följa med någon hem från krogen är inte i sig ett samtycke – men det är inte heller ett tecken på total oskyldighet. Det är en komplex situation, där båda parter bär ett ansvar för att förstå vad som sker. Att låtsas som att det är helt normalt att gå hem till en främling mitt i natten bara för att "prata vidare" är naivt. Inte fel – men naivt.

Och om vi inte ens får ifrågasätta sådana berättelser utan att bli kallade “pappan av året” med sarkasm, då är det inte längre ett samtal – det är ett åsiktspolissystem.

Jag förstår att vi ser olika på det här, men man vinner inget på att avfärda någon med ironi bara för att de inte tycker som du.

Kvinnor jag stött på i hela mitt liv har aldrig följt med en kille efter krogen för att sova på hans soffa "för att lära känna honom mer". Du är naiv. Kom igen.
Citera
2025-05-15, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Killar kan ju försöka tänka med den stora hjärnan istället för den lilla, och inte låta luder tjejer sova över på soffan. Man knullar dom, och sen åker de ut direkt.

Snapchat? Hämtar man tjejer därifrån så är risken stor att det blir en psyksjukt luder.

Så, beter killar sig dumt vinner de dumma priser.

Om man gör det så är ju chansen för anmälning ännu större då hon känner sig illa behandlad!!
Citera
2025-05-15, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
https://www.expressen.se/sport/spela...forening-doms/

KLASSISKT scenario där kvinnan ångrar att hon hade sex med mannen efter PEER PRESSURE från sina vänner.

Varför acceptera att sova på en mans soffa? Det gör du inte om du inte är hjärnskadad.

Jag blir så trött på såna här domar. Har du sex med en kvinna utan att vara ihop så kan hon stämma dig och du får fängelse + skadestånd bara hon berättar för en vän att hon blev våldtagen.

Asså att killar accepterar det här lagstiftningen är helt sinnessjuk. Det här är jag helt jävla övertygad om att det inte handlar om våldtäkt.

Fängelse och 250 000 kronor i skadestånd? Jag hade blivit terrorist om det hände mig.

Ja något stämmer inte då det poppar upp trådar konstant om väldtäkt hit och dit med stora skadestånd och det är inte snack om några överfallsvåldtäkter.
Alltid samma scenario så jag börjar tvivla på att det verkligen har skett någon våldtäkt i dessa fallen.
Citera
2025-05-15, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen
Hon diskuterade med vännerna hur det går mjölka situationen och få ut skadestånd. Klassiker!

Probelemet här, för kvinnan, är att hon tror att det är som i USA där du kan få MER skadestånd om personen tjänar massa pengar.
Finns ju flera fall i USA där kvinnor har sex med "kändisar" osv och sen anmäler just för att få ett saftigt skadestånd.
Visst, 250k är inte småpengar men hon hoppades säkert på mer
Citera
2025-05-15, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
Du har "...levt för länge för att veta..."? Okej... men det kanske ligger något i det? För det är väl inte så att du bygger dina slutsatser på dina egna uppfattningar och sedan tror att det är fakta?

Jag har också stampat omkring här på klotet i skapligt många år men tycker att det egentligen är ganska irrelevant. Däremot så har jag kommit till insikt att inte dra förhastade slutsatser efter att ha läst en kvällstidningsartikel med väldigt lite faktainnehåll.
Jag är också av uppfattningen att såväl killar som tjejer kan hantera en inbjudan om soffplats/övernattning som en vänskaplig gest och inte som en sexinvit, speciellt om man sedan tidigare har byggt upp någon form av respektfull relation. Självklart kan det ändå leda till sex ibland, men det är långtifrån alltid och ingen självklarhet och sker säkert till övervägande del i samförstånd.
Jo, man kan bli både dömd och friad när ord står mot ord. Det händer ofta att rätten gör en bedömning utifrån parternas trovärdighet, sammanhängande utsagor o.s.v.
Kommer hovrätten att ändra domen? Tja...kanske. Jag vill läsa fup/dom innan jag bildar mig en uppfattning. Men visst är det möjligt, absolut.

Okej men varför behöver hon sova över på hans soffa?
Har hon inget eget boende? Är hon hemlös?
Vad är poängen med att följa med honom från krogen ENBART för att sova, borde det inte vara smidigare att ta taxi/Uber/Bolt hem och få sova i sin egen sköna säng och vakna upp dagen efter i sitt hem?
Uppenbarligen finns det risk för våldtäkt om man följer med nån hem, och nu är jag allvarlig, alla våldtäkter är inte överfallsvåldtäkter, så om det nu finns risk att bli våldtagen av att följa med någon hem, varför gör man det då?
Citera
2025-05-15, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
https://www.expressen.se/sport/spela...forening-doms/

KLASSISKT scenario där kvinnan ångrar att hon hade sex med mannen efter PEER PRESSURE från sina vänner.

Varför acceptera att sova på en mans soffa? Det gör du inte om du inte är hjärnskadad.

Jag blir så trött på såna här domar. Har du sex med en kvinna utan att vara ihop så kan hon stämma dig och du får fängelse + skadestånd bara hon berättar för en vän att hon blev våldtagen.

Asså att killar accepterar det här lagstiftningen är helt sinnessjuk. Det här är jag helt jävla övertygad om att det inte handlar om våldtäkt.

Fängelse och 250 000 kronor i skadestånd? Jag hade blivit terrorist om det hände mig.

Att det idag finns människor som tycker att en kvinna inte ska tacka ja till att sova på en mans soffa blir jag jävligt trött på.
Citera
2025-05-15, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLobba
Okej men varför behöver hon sova över på hans soffa?
Har hon inget eget boende? Är hon hemlös?
Vad är poängen med att följa med honom från krogen ENBART för att sova, borde det inte vara smidigare att ta taxi/Uber/Bolt hem och få sova i sin egen sköna säng och vakna upp dagen efter i sitt hem?
Uppenbarligen finns det risk för våldtäkt om man följer med nån hem, och nu är jag allvarlig, alla våldtäkter är inte överfallsvåldtäkter, så om det nu finns risk att bli våldtagen av att följa med någon hem, varför gör man det då?

Det finns en risk att bli misshandlad om man rör sig ute i Stockholms nattliv, så varför gör folk det? Det finns en risk att man dör om man knarkar (eller blir tagen av ordningsmakten) så varför gör folk det?

Människor gör så otroligt mycket dummare saker än att slagga över på en mans soffa men ändå går Flashback bananas när någon kvinna följt med en man hem. Antingen anser man att hon är en hora, eller så är hon en jävla lögnerska, eller så anser man att hon har en grav hjärnskada. Att det är helt sjukt att man tydligen inte ska kunna slagga över hemma hos någon utan måste avsluta natten med att ta en bulle hem (där man ju också kan bli våldtagen) är det inte en kotte som diskuterar.

Vad gäller själva fallet så är det väl 50/50 att mannen är skyldig. Men att man fokuserar på att kvinnan valde att acceptera ett erbjudande om att sova över (och slippa utsätta sig för risken att bli gängvåldtagen på stan) är i mina ögon jävligt märkligt.

Och till sist. Vem är elitspelaren (eller är det numera off topic)?
Citera
2025-05-15, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Att det idag finns människor som tycker att en kvinna inte ska tacka ja till att sova på en mans soffa blir jag jävligt trött på.

Att det idag? Det har alltid varit ett nej. Varför ska du som kvinna sova hos en man som kompis? Det är obegripligt.
Citera
2025-05-15, 09:21
Medlem
Citat:
Det finns en risk att bli misshandlad om man rör sig ute i Stockholms nattliv, så varför gör folk det? Det finns en risk att man dör om man knarkar (eller blir tagen av ordningsmakten) så varför gör folk det?

Människor gör så otroligt mycket dummare saker än att slagga över på en mans soffa men ändå går Flashback bananas när någon kvinna följt med en man hem. Antingen anser man att hon är en hora, eller så är hon en jävla lögnerska, eller så anser man att hon har en grav hjärnskada. Att det är helt sjukt att man tydligen inte ska kunna slagga över hemma hos någon utan måste avsluta natten med att ta en bulle hem (där man ju också kan bli våldtagen) är det inte en kotte som diskuterar.

Vad gäller själva fallet så är det väl 50/50 att mannen är skyldig. Men att man fokuserar på att kvinnan valde att acceptera ett erbjudande om att sova över (och slippa utsätta sig för risken att bli gängvåldtagen på stan) är i mina ögon jävligt märkligt.

Det är helt naturligt att man ifrågasätter varför hon ska sova på en killes soffa?

Det är bara så jävla dumt allting. jag vet INGEN av 700+ facebookvänner kvinnor 50% som skulle slagga på någons soffa som kompis för att slippa åka hem själv efter en krogkväll. ALLA hade tagit in på hotell eller tagit en taxi hem MEN FRAMFÖRALLT haft framförhållning och räknat in hur man ska ta sig hem på natten.

Det är ingen som pratar om sånt här, och det är inte guilt shamea en kvinna som blir våldtagen men man börjar ju fan undra hur jävla korkade vissa kvinnor är och hur lätt det hade varit att förebygga så mycket skit kvinnor får gå igenom om kollektivet av kvinnor började prata ärligt och inte var så jävla konflikt rädda. För det är konflikträdslan, att trampa på någons tår som gör att ingen pratar om det här frågorna: Träffa inte dåliga killar, sov inte på folks soffor etc.

Då säger tjejerna: Vad är en dålig kille då?!

Ja, fråga dom tjejerna som aldrig träffar dåliga killar vad dom säger. För Alla vet vad en dålig kille är, det är extremfall som det inte syns. Tribal tattueringar var något förr, idag är det kanske Gucci keps eller allmänt ohederlighet men för många tjejer är det här saker dom går igång på tyvärr.

Men så finns det high class society tjejer med KLASS som aldrig träffar bad boys, dom vet. Fråga dom.
Citera
2025-05-15, 09:34
Medlem
Citat:

Jag hör vad du säger men det finns en anledning att vara på stan t.ex besöka platser/resturanger/affärer/vänner, ta sig från A till B.
Att gå hem med en främling mitt i natten efter krogen, bara för att sova, något man kan göra hemma, ja vad är anledningen.
Men men hon ville bara sova fast han säkert hade skickat signaler under kvällen att han ville något mer, signaler som KANSKE blev besvarade från hennes sida, det vet vi inte då det är ord mot ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in