2025-05-14, 22:19
Medlem
Hallonet11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geiranger
Men snälla Hallonet, du måste väl ändå känna till att det finns gott om människor i svenska fängelser som mördat folk utan anledning? De kallas psykopater. Många psykopater lever helt ordinära familjeliv på ytan fram tills att de en dag tappar det. Sen är de otroligt manipulativa och duktiga på att framställa sig själva som offer. Lär dig att känna igen dem så du inte själv åker dit.

Andra alternativet är psykos (möjligen bipolär med psykotiska/paranoida inslag) - det är en sjukdom, och är självklart inget som anhöriga kan klandras för!

Precis, psykopaten som i ditt exempel har också motiv till att döda. Alla som dödar har ett motiv. Vad jag menar är att man tar inte bara upp en pistol och dödar någon ungefär som man gör en smörgås. Det finns alltid ett motiv. Är man i en psykos och dödar någon inbillar jag mig att personen känner sig hotad, så det finns motiv även då.
Senast redigerad av Hallonet11 2025-05-14 kl. 22:25.
Citera
2025-05-14, 22:32
Medlem
Hallonet11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 89er
Jag har hört enligt rykten att N behandlade H som skit. Tydligen lät hon inte han träffa sin barn, hon styrde och ställde massa krav på honom. Han byggde ett hus för henne och när det var klart så ville hon dumpa honom.

Det låter som om även det var fallet med hans exfru. Han la tydligen ner sin själ i ett hus även i den relationen och man kan ju föreställa sig att det måste tagit mycket energi för hans del den här gången när han knappt orkar ha ett vanligt jobb med tanke på biverkningar efter sin sjukdom mm Han har väldig otur med att välja bra partners.
Citera
2025-05-14, 23:13
Medlem
Pethuglins avatar
Han har vaknat nu och ett kort förhör hållits med honom.

https://www.vlt.se/2025-05-14/den-mi...-mannen-vaken/
Citera
2025-05-14, 23:41
Medlem
Citat:
Jag har hört enligt rykten att N behandlade H som skit. Tydligen lät hon inte han träffa sin barn, hon styrde och ställde massa krav på honom. Han byggde ett hus för henne och när det var klart så ville hon dumpa honom.
Är du helt säker på att det inte kan ha varit så att N ville lämna H av samma anledning som föranledde hans förmodade kontaktförbud gentemot sitt ex? N bör rimligen, utifrån att hon nu är död, ha känt sig hotad/otrygg i relationen tidigare. Men hon får inte lämna honom för att han har hjälpt henne att bygga ett hus...? Han har uppenbarligen manipulerat sin omgivning bra.
Citera
2025-05-15, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonet11
En person mördar inte folk utan anledning.
Särskilt inte en person som ter sig helt normal på ytan.
Han har drivits till detta av någonting, inre och yttre händelser har påverkat.

Om det visar sig att han levt med en fru som vissa i tråden beskrivit som krävande och dominant. Att hela hans manlighet påverkats, tillsammans med sjukdomen, biverkningarna och det faktum att hans röst aldrig fick bli hörd. Allt det här har pågått under en lång tid. Tillsammans med kanske en rad andra okända faktorer till hans nackdel. Då måste man se längre än han är dum och dom andra är inte dumma eftersom han skadade och mördade.

Det är på samma sätt som ett barn som blir mobbat under en lång tid kanske till slut tröttnar och skadar mobbaren. Ska man då bara straffa den mobbade eftersom det var han som skadade eller kanske man inte ska straffa den mobbade alls och se att det fanns en anledning och straffa mobbaren istället.

Jag känner inte till hans familjesituation alls. Det kanske visar sig att J står helt utan skuld i detta, att det var andra faktorer som spelade in. Men man måste gräva lite i lagren för att se djupare för att få en mer nyanserad bild.

Jag ursäktar givetvis inte handlingen.

Men herregud, majoriteten kvinnor är väl krävande och/el dominanta. Inget konstigt. Det är tecken på att något är mycket fel att man mördar sin partner först och sedan beger sig iväg för att försöka föda exet också.
Citera
2025-05-15, 00:25
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Har H byggt ett hus åt N menar du?

Hon är skriven på en annan adress och dom var inte gifta...

Så var vänlig och förklara hur det hela ligger till och varifrån dina uppgifter kommer ifrån!
Citera
2025-05-15, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
"Noll" vet vi ingenting om. Registret kan vara gallrat. Men troligtvis så är det så.

Och jag håller med. En saklig diskussion om hur en normal, snäll och hederlig individ kan flippa och begå dessa handlingar vore bra. Och en väldigt nyttig ögonöppnare för många i tråden.

Normal, snäll och hederlig utåt. Man vet aldrig vad som rör sig på insidan av en människa. Finns folk som är väldigt duktiga på att ge sken av att vara normala och schyssta.
Citera
2025-05-15, 00:38
Avstängd
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Det kändes som om Flashbacks-manosfären som skyller Henriks våldsdåd på de kvinnliga offren var tysta ett slag, men nu är de tillbaka.

Menar ni alltså då, ni som anser att det var kvinnornas fel att Henrik mördade den ena och skadade den andra, att Henrik har råkat bli ihop med TVÅ häxor som båda gör livet outhärdligt för en man? Så att han verkligen måste attackera båda?

Hur mycket otur kan killar som Henrik ha egentligen?
Självklart bär inte J eller N ansvaret för att H begick våldsdåd – det förstår nog vem som helst, om man är normalbegåvad. Men det utesluter inte att deras agerande kan ha bidragit till det som hände, vilket är en annan sak.
Citera
2025-05-15, 00:45
Medlem
Citat:
Precis, psykopaten som i ditt exempel har också motiv till att döda. Alla som dödar har ett motiv. Vad jag menar är att man tar inte bara upp en pistol och dödar någon ungefär som man gör en smörgås. Det finns alltid ett motiv. Är man i en psykos och dödar någon inbillar jag mig att personen känner sig hotad, så det finns motiv även då.

Nej du, nu får du ta ansvar för var du skrev. Läs ditt inlägg igen. Jag vill inte citera inlägget här för jag tycker att det är rent skräp.

Du pratar om ”inga mord utan anledning” och beskriver sedan vad kvinnorna gjort, eller inte gjort, som om de skulle bära skuld i att MGM ”drevs” till att begå mord. DET VAR INTE OFFRENS FEL. MGM är djupt störd och/eller sjuk. Om du någonsin skulle drabbas av en störd/sjuk person så hoppas jag att varken du eller någon annan klandrar dig för hens missbruk och/eller våldshandlingar.

En psykopat kan förövrigt mörda vem som helst, helt random, där det enda motivet är ”release” genom I]att[/i] mörda. Vid psykos finns inga reella motiv alls.
Senast redigerad av Geiranger 2025-05-15 kl. 00:56.
Citera
2025-05-15, 00:56
Medlem
Turbaas avatar
H verkar vara en riktigt rubbad jävel, inget som växer fram på en dag direkt.

Någon som vet varför han fick åka polis helikopter till sjukan? SS försök eller?

Någon som har en tids uppfattning mellan N och J?
Citera
2025-05-15, 00:57
Medlem
Citat:
Det låter som om även det var fallet med hans exfru. Han la tydligen ner sin själ i ett hus även i den relationen och man kan ju föreställa sig att det måste tagit mycket energi för hans del den här gången när han knappt orkar ha ett vanligt jobb med tanke på biverkningar efter sin sjukdom mm Han har väldig otur med att välja bra partners.

Men vänta här nu, så om det nu vore så att hans flickvän/ex behandlade honom så dåligt, så finns det NOLL anledning att mör'da en människa! Då lämnar man relationen, får man ändå problem så löser man det på andra vis. Det är inte på något vis synd om denna man.
Citera
2025-05-15, 01:16
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Har H byggt ett hus åt N menar du?

Hon är skriven på en annan adress och dom var inte gifta...

Så var vänlig och förklara hur det hela ligger till och varifrån dina uppgifter kommer ifrån!
Hon bodde inte i eget hus. Hon hyrde en lägenhet i en villa.

Ägandeform: Hyresrätt
Bostadstyp: Lägenhet
Antal rum: 4
Kökstyp: Kök
Bostadskategori: Vanlig bostadslägenhet

Om du söker på adressen på Google Maps ser du det röda huset (villan).

Lägenheten annonserades ut i Kvalster.se i slutet av 2024. Hon flyttade in i feb 2025.
Senast redigerad av exoticspice 2025-05-15 kl. 01:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in