2025-05-14, 07:26
Medlem
StoreSvartes avatar
Jag har suttit och tänkt på PEth-testerna som det har snackats om mycket senaste veckan. Om man uppvisar ett PEth-värde på över 0.3 så kommer läkaren rapportera det till transportstyrelsen och man förlorar körkortet.

Min fråga är, finns det andra sätt att påverka PEth-värdet än att dricka alkohol?

Vad händer om jag förtär Fosfatidyletanol? Kan jag påverka värdet på det sättet?

Det jag söker efter är såklart en stensäker bortförklaring som gör testet helt meningslöst.

Nu kanske jag lägger tråden i fel forum. Ber moderator flytta den om så är fallet!
Citera
2025-05-14, 08:11
Medlem
Lifestealers avatar
Säg att dom inte får testa dig för det bara. Problem solved.
Citera
2025-05-14, 08:28
Medlem
AsaWads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Jag har suttit och tänkt på PEth-testerna som det har snackats om mycket senaste veckan. Om man uppvisar ett PEth-värde på över 0.3 så kommer läkaren rapportera det till transportstyrelsen och man förlorar körkortet.

Min fråga är, finns det andra sätt att påverka PEth-värdet än att dricka alkohol?

Vad händer om jag förtär Fosfatidyletanol? Kan jag påverka värdet på det sättet?

Det jag söker efter är såklart en stensäker bortförklaring som gör testet helt meningslöst.

Nu kanske jag lägger tråden i fel forum. Ber moderator flytta den om så är fallet!

Som jag uppfattat saken finns det sannolikt andra saker som kan påverka värdet i provet.
Problemet är att ingen har forskat på saken.

Flera läkare och professorer med expertkunskap på området, har påpekat att testet är opålitligt i det syfte man just nu använder det.

Man har alltså inte vetenskapligt bevisat att ENBART alkohol i en viss mängd, kan ge PEth-värden över en "olaglig" nivå.

(Nästa problem: det finns ingen högsta olagliga nivå. Gränsen är godtyckligt framtagen av några amatörer på transportstyrelsen)
Citera
2025-05-14, 09:11
Medlem
Har inget svar på din fråga men ramlade på den här artikeln, den kanske är läsvärd.

"Efter tre blodprov med för höga PEth-värden förlorade Mikael Larsson både körkort och jobb. Professor Olle Lundin är kritisk till Transportstyrelsens agerande. ”Det här uppfyller knappast kravet på legalitet”, säger han."

https://www.svd.se/a/4Be4BR/blev-av-med-korkort-efter-peth-test-kommer-undvika-blodprover
Citera
2025-05-14, 09:15
Medlem
Vissa utlandsuppdrag brukar kräva ett läkarintyg där bland annat PEth ingår. Om man måste ta ett sådant test på jobbet, kan man då förbjuda läkaren att skicka det vidare?
Citera
2025-05-14, 10:21
Medlem
Psykdoktorns avatar
Fosfatidyletanol (=PEth) bildas när fosfatidylkolin reagerar med etanol via ett enzym, fosfolipas d. Det är alltså en fosfolipid som endast bildas in vivo i närvaro av alkohol. En exogen tillförsel av fosfatidyletanol/PEth är extremt osannolik. OM det på något sätt skulle vara möjligt att få i sig PEth oralt, skulle det bara brytas ner i mag-tarmkanalen och därmed inte påverka blodnivåerna. Det kan därför inte efterlikna den endogena PEth-bildningen som sker i kroppen.

Summerat: PEth-nivåer påverkas enbart av alkoholkonsumtion. Däremot finns individuell variation, dvs. olika personer kan uppvisa olika PEth-nivåer trots liknande intag. Den variationen är dock inte så stor att den ensam kan förklara ett väldigt avvikande (högt) värde. Oftast används kompletterande biomarkörer, som CDT och leverprover (ASAT, ALAT, GGT), för att ge en mer nyanserad bild.

Det är också rimligt att tänka på konsumtionsmönster. I Sverige är det vanligt med perioder av hög konsumtion i samband med helger, semestrar eller högtider, medan alkoholkonsumtionen i övrigt är relativt sparsam. Eftersom PEth har ett detektionsfönster på ungefär 3–4 v, bör man rimligtvis ta sådana "alkoholmönster" i beaktning.

Faktorer som kroppssammansättning, enzymaktivitet och de röda blodkropparnas egenskaper kan också påverka hur PEth bildas och elimineras. Men variationerna är generellt sett inte tillräckliga för att förklara ett avvikande provsvar.

Det ska dock sägas att PEth-värde på 0,3 tyder på ett regelbundet och gediget alkoholintag över lång tid. Så i praktiken är testet därför ett ganska träffsäkert mått på hög alkoholkonsumtion.
Citera
2025-05-14, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykdoktorn
Fosfatidyletanol (=PEth) bildas när fosfatidylkolin reagerar med etanol via ett enzym, fosfolipas d. Det är alltså en fosfolipid som endast bildas in vivo i närvaro av alkohol. En exogen tillförsel av fosfatidyletanol/PEth är extremt osannolik. OM det på något sätt skulle vara möjligt att få i sig PEth oralt, skulle det bara brytas ner i mag-tarmkanalen och därmed inte påverka blodnivåerna. Det kan därför inte efterlikna den endogena PEth-bildningen som sker i kroppen.

Summerat: PEth-nivåer påverkas enbart av alkoholkonsumtion. Däremot finns individuell variation, dvs. olika personer kan uppvisa olika PEth-nivåer trots liknande intag. Den variationen är dock inte så stor att den ensam kan förklara ett väldigt avvikande (högt) värde. Oftast används kompletterande biomarkörer, som CDT och leverprover (ASAT, ALAT, GGT), för att ge en mer nyanserad bild.

Det är också rimligt att tänka på konsumtionsmönster. I Sverige är det vanligt med perioder av hög konsumtion i samband med helger, semestrar eller högtider, medan alkoholkonsumtionen i övrigt är relativt sparsam. Eftersom PEth har ett detektionsfönster på ungefär 3–4 v, bör man rimligtvis ta sådana "alkoholmönster" i beaktning.

Faktorer som kroppssammansättning, enzymaktivitet och de röda blodkropparnas egenskaper kan också påverka hur PEth bildas och elimineras. Men variationerna är generellt sett inte tillräckliga för att förklara ett avvikande provsvar.

Det ska dock sägas att PEth-värde på 0,3 tyder på ett regelbundet och gediget alkoholintag över lång tid. Så i praktiken är testet därför ett ganska träffsäkert mått på hög alkoholkonsumtion.
Testet är helt värdelöst och det korrumperade användandet av det är nu under polisutredning.
Citera
2025-05-14, 12:58
Medlem
Citat:

Vad betyder, enligt dig, "regelbundet och gediget alkoholintag över lång tid"?

Frågan är ju också varför man ska bli av med körkortet bara för att man dricker... så länge man inte kör full så är det ju helt irrelevant hur mycket man dricker.
Citera
2025-05-14, 13:24
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Vad betyder, enligt dig, "regelbundet och gediget alkoholintag över lång tid"?

Frågan är ju också varför man ska bli av med körkortet bara för att man dricker... så länge man inte kör full så är det ju helt irrelevant hur mycket man dricker.
Det verkar som man anser att ett flitigt alkoholintag sätter sig på det kognitiva och att det därigenom blir svårare att bedöma trafiksituationer korrekt.
Själv ger jag inte mycket för pEth-testet då jag som storkonsument (48 enheter i veckan) under många års tid knappt kom upp till måttlig konsumtion enligt testet.
Citera
2025-05-14, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Det verkar som man anser att ett flitigt alkoholintag sätter sig på det kognitiva och att det därigenom blir svårare att bedöma trafiksituationer korrekt.
Själv ger jag inte mycket för pEth-testet då jag som storkonsument (48 enheter i veckan) under många års tid knappt kom upp till måttlig konsumtion enligt testet.

Det är ju oavsett inte olagligt...
Citera
2025-05-14, 13:52
Medlem
graFFes avatar
Citat:

-regelbundet och gediget alkoholintag över lång tid.

Stämmer det verkligen? Den där ambulanssjukvårderskan hade ju varit på en utlandsresa i solen dagarna innan, i övrigt ingen stor alkoholkonsumtion. Är en vecka i Grekland ”lång tid”?
Citera
2025-05-14, 17:02
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Det är ju oavsett inte olagligt...
Nja, om en förare som har det svårt med det kognitiva ska väl inte vara ute i trafiken. Eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in