2025-05-13, 11:30
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
I intervju säger han att han halkade in i ambassad/diplomat svängen enbart för han kunde japanska och var utbildad inom journalism och media, så han verkar inte infödd i den grupp som vanligtvis får diplomat och ambassadör tjänster, på så vis kan han nog kännas ensam i den sfären.

Tar man ett jobb som ambassadör i Nordkorea så…ja, jag gissar att man är rätt van vid ensamhet då. Ännu mer ensamt under pandemin:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...tt-i-pyongyang
Citera
2025-05-13, 11:34
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Schori kan väl rimligen inte ägna sig åt spioneri. Pensionär sedan länge.

2022 propagerade Schori i DN för att Sverige ej skulle gå men i NATO....han tog till Kärnvapenkortet.
https://www.dn.se/debatt/natomedlems...apendoktrinen/

20250305 DN . Eldar på mot USA i DN insändare , https://www.dn.se/insandare/ge-oss-e...entlig-debatt/

I detta Nato som ska förbli en kärnvapenallians så länge kärnvapen finns, enligt dess hemsida. Där står också att över kärnvapnen ska USA ha en ”absolut kontroll (och förmynderskap)”.

2022 Aktellt i politiken S-press "Ingen Natostat har skrivit under FN-konventionen om förbud av dessa världens domedagsvapen. Disciplinen är nu lika hård som under medlemmen Portugals kolonialkrig i Afrika och under USAs Vietnamkrig." https://aip.nu/essa-i-dagens-debatt-...arnvapenhotet/

Schori påverkansagent sen länge
Citera
2025-05-13, 11:53
Medlem
[Strange Days]s avatar
Det är ju lite intressant att personen i fråga är anhållen som "skäligen misstänkt". Har säkerhetspolisen möjligtvis bara vaga indicier på att den misstänkte har varit insyltad i något, och saknar konkret bevisning? Kan det röra sig om inkommet tips från tredje part?
Citera
2025-05-13, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tar man ett jobb som ambassadör i Nordkorea så…ja, jag gissar att man är rätt van vid ensamhet då. Ännu mer ensamt under pandemin:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...tt-i-pyongyang
Ja det var väl en placering just ämnad för en som inte riktigt är inne i den elit-sfär som ambassadörer vanligt vis tillhör. Sen tycks han vara lite av en äventyrare så ambassadör i NK såg han säkert som passande ur det perspektivet, jag hade lätt hoppat på det tåget.
Citera
2025-05-13, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Jag skrev ju det kl 06.38

Folk gillar att rätta mera än att berätta självmant. Så tack till er att ni förklara för mig. Verkar inte så konstigt då att han fick stanna.
Citera
2025-05-13, 12:45
Citat:
Ursprungligen postat av Canonica
Både ja och nej då det kan både vara historiskt och just nu då han har många kontakter runt i världen.
Han är inte främmande för att dela information.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pierre_Schori

I första delen av Olof Frånstedts memoarer Spionjägaren (2013) pekas Schori och Anders Thunborg ut som uppgiftslämnare till IB under sina tjänstgöringar som internationella sekreterare i Socialdemokratiska partiet.
Tack! Så kann man jo undras på om uppgifterna den gongen egentligen bare gick vidare til CIA.
Vem som har intresse nu av att underminera demokratin i Sverige och Europa är hellre inte bara dom gamla traditionella länderna. Det kan jo vara en poäng för någon att ha en kampanj att Sverige har hopplös säkerhetskontroll. Redan är bilden för många att gay men i UD förstör säkerheten, och det var kan hända åsikten.
Värden har förändrats.
Det jag har förstått är i alla fall at Five Eyes inte alls fungerar som det gjorde tidligare, att den kombinationen faktisk är helt slut. Innan satt dom omtrentlig på samma kontor, nu er amerikanerne helt avskilda från samtal med dom andra Five Eyes länder.
Så får vi se vad som ligger bakom alt detta, men at man som diplomat är utsatt för stort påtryck från andras länders påverkan og hyrning finns det ingen tvekan om. Edit: och honey traps.
Senast redigerad av 297potatissoppa 2025-05-13 kl. 13:12.
Citera
2025-05-13, 13:31
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Ämnet är väldigt uppmärksammat i Japan/Korea/Kina, inte så underligt att han hakat på detta speciellt när han bodde och studerade i Japan

Är han namngiven där? Eller finns annan information i media där som kan stödja identifieringen?
Citera
2025-05-13, 13:40
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Det är ju lite intressant att personen i fråga är anhållen som "skäligen misstänkt". Har säkerhetspolisen möjligtvis bara vaga indicier på att den misstänkte har varit insyltad i något, och saknar konkret bevisning? Kan det röra sig om inkommet tips från tredje part?

Det är inte osannolikt ett tips bakom, men hett nog för att agera. Och hett nog för att de ska ha skäl att tro att misstankegraden ska stärkas om de kan gå in och utreda fullt ut.

Men det finns nog en hel del fulspel här och krafter som vill att Sverige ska jaga sin egen svans. Kan man gillra en fälla och lura Säpo till att agera på ett sätt som sänker allmänhetens förtroende för dem så är det vinst för illasinnade makter. Och får man därtill ner förtroendet för statsapparaten mer generellt och flyttar mediefokus kan det också vara en vinst. Moskva gnuggar händerna åt allt som flyttar fokus bort från Ukraina, oavsett om de är inblandade eller inte.

Undrar förresten vad J. D. Vance kommer att säga om Sverige om det kommer fram att en bög på UD spionerat för främmande makt.
Senast redigerad av Venator 2025-05-13 kl. 13:53.
Citera
2025-05-13, 13:42
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 297potatissoppa

Värden har förändrats.
Det jag har förstått är i alla fall at Five Eyes inte alls fungerar som det gjorde tidligare, att den kombinationen faktisk är helt slut.

Jag tror att den nya kvinnliga chefen - DNI Director Tulsi Gabbard, vill ändra, hennes roll är dock mer överordnad. (USA har 18 Intelligency Agencys).

As head of the U.S. intelligence community, national intelligence directors have three critical tasks:

– Acting as the main adviser to the president on intelligence matters
– Overseeing matters related to the budget and key military priorities,
– Leading the wider intelligence community, they ensure the priorities of all 18 organizations that fall under the intelligence umbrella are in line with the administration’s requirements and ensure the organizations are staffed.
---------------------
Trump gör utspel för att få världen att rycka till...att skaka om.

Min personliga uppfattning är att 5 Eyez är ett samarbete mer på tjänstemannanivå. Utbyte av uppgifter. Tex har Australien en viktig anläggning mitt i landet som är viktig för att lyssna på KINA...Den infon vill USA ha.
----------------

https://www.usnews.com/news/national...l-intelligence

"Canada is one of the members of the Five Eyes intelligence sharing network, alongside Australia, New Zealand and the UK and the leak of classified information is likely to put further strain on the group as it weighs how seriously the current American administration takes the handling of top secret information."
"Behind closed doors, senior government officials would likely be discussing the risks of sharing intelligence with the US, amid what could be viewed as a lowering of protocol standards, but the breach would not be a dealbreaker, "
https://www.theguardian.com/us-news/...nada-five-eyes

"The Five Eyes take advantage of their geographic locations. One look at the global map of the undersea cables that form the backbone of the internet gives a strong hint at which countries provide access to which connections—and which targets might be of interest in each."
"In other words it is a deeply practical alliance, rather than a political one. Unlike some other international collaborations" https://www.prospectmagazine.co.uk/w...signal-scandal

även Five Eyes is the deepest and most enduring intelligence partnership the world has ever known. It is due to turn 80 during Trump’s presidency, in 2026. Making sure it survives to that milestone is a task that might make even George Smiley blanch.
Citera
2025-05-13, 14:14
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Making sure it survives to that milestone is a task that might make even George Smiley blanch.
I love it!
Ja, verkligen. Jepps, Australia har inget val.
Gabbard är öppenbart en plant och det finns många reelle vittnesmål på det. Hillary talade om det redan i 2016.
Hadde dessa säkerhetsfel hänt med Trump, hade han bara sagt: So what?
Jag måste säga att min respekt för Säpo är mycket högre efter dom sista händelser. Det är nesten så jag blir stolt fast jag inte ens är svensk.
Citera
2025-05-13, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Är han namngiven där? Eller finns annan information i media där som kan stödja identifieringen?
Oj !
Jag kommenterade om ämnet - ’koreanska kvinnor tvingades till prostitution av Japanerna under Ockupationen av Korea ’

Alltså min kommentar var inte menad att låta att den nu storyn om den misstänkte är på tapeten också i Japan
Citera
2025-05-13, 14:19
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 297potatissoppa
I love it!
Ja, verkligen. Jepps, Australia har inget val.
Gabbard är öppenbart en plant och det finns många reelle vittnesmål på det. Hillary talade om det redan i 2016.
Hadde dessa säkerhetsfel hänt med Trump, hade han bara sagt: So what?
Jag måste säga att min respekt för Säpo är mycket högre efter dom sista händelser. Det är nesten så jag blir stolt fast jag inte ens är svensk.

Efter att Frånstedt och Näss slutat blev SÄPO den knähund Sossarna alltid önskat... sen blev det en badvakt (Anders Thornberg) från Halmstad som basade över Myndigheten som fick lämna staden och flytta ut till motorvägen mot Arlanda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in