• 1
  • 2
2025-05-13, 07:23
Prisrusningen på kaffe har inneburit ett stöldrus.
Ica Nära Ribersborg drabbades sent på måndagskvällen av en omfattande stöld.
En kvinna fyllde resväskan med 38 paket Zoegas – och smet ut.

”Finns en andrahandsmarknad”

Filmklipp: https://www.expressen.se/tv/nyheter/...kan-med-varor/
Låst: https://www.epochtimes.se/kvinna-sta...-kaffe-i-malmo
Låst: https://www.sydsvenskan.se/2025-05-1...ahandsmarknad/

Det svarta guldet

Citat:
– Kaffe är en otroligt stöldbegärlig vara just nu. Framför allt när det har ökat så mycket i pris. Vi ser att man inte bara tar ett eller två paket, utan man tar en hel pall. Sedan har man en tydlig avsättningsyta för detta. Det finns en andrahandsmarknad, säger Nina Jelver, säkerhetschef för Svensk Handel.
Citera
Parongatans avatar

Moderatormeddelande

Postat av Parongatan 2025-05-13, 07:23
Moderator
Tråden rensad på mängder av irrelevanta trams- och OT-inlägg. Diskussioner om kaffepriser, ICA-handlares vinstmarginaler eller vilket kaffe som smakar bäst, passar bättre in andra av våra delforum. Men här i tråden är det OT och kan belönas med sura karameller.

/Moderator
2025-05-13, 07:43
Okej... Jag förstår att det vill bli en nyhet mot bakgrund av inflationen och ökade matpriser men i min värld så skulle varken åtal eller nyhetsvärde funnits mer än om själva händelsen att någon (ospecifik person) stjäl kaffe.
Åtal hade jag lagt ner om hon höll sig borta från butiken så länge butiken ville. Så tycker jag.
Citera
2025-05-13, 07:45
Medlem
Hon åker ju dit då hon är filmad. Det hela är dock inget nytt i sig. Mötte en knarkare på stan på tror det var 90-talet som hade en IKEA-bag full med kaffe. Kaffe, sprit och kött har alltid sina köpare. Även barnmat har jag hört. Han erbjöd kaffe för om det var halva priset. Ville dock inte stödja hans handel. Fråga dock hur han lyckats stjäla allt det? Han fyllde sin stora bag och gick ut på lagret i en stor butik och sedan ut genom lastbryggan. Ingen larmbåge där inte.
Citera
2025-05-13, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jageman
Okej... Jag förstår att det vill bli en nyhet mot balgrund av inflationen och matpriserna men i min värld så skulle varken åtal eller nyhetsvärde funnits mer än om själva händelsen att någon stjäl kaffe.

Åtal hade jag lagt ner om hon höll sig borta från butiken så länge butiken ville. Så tycker jag.

Kan köpa tanken om någon tar för ett mindre belopp och för eget bruk. 38 paket är snarare beställningsjobb. Klart kärringen ska åtalas och i värsta fall in i finkan ett tag.
Citera
2025-05-13, 07:48
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jageman
Okej... Jag förstår att det vill bli en nyhet mot bakgrund av inflationen och ökade matpriser men i min värld så skulle varken åtal eller nyhetsvärde funnits mer än om själva händelsen att någon (ospecifik person) stjäl kaffe.

Nån som stjäl 38 paket kaffe är ingen förstagångsförövare utan en rutinerad tjuv som satt det hela i system. Det är dessutom ganska spektakulärt.

Det lär väl knappast hända, men hoppas hon får ett hårt straff.
Citera
2025-05-13, 07:51
Medlem
Kustenklars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Kan köpa tanken om någon tar för ett mindre belopp och för eget bruk. 38 paket är snarare beställningsjobb. Klart kärringen ska åtalas och i värsta fall in i finkan ett tag.

38x82kr = 3116kr

” ..gränsen för ringa stöld höjs till
1 500 kronor. Gränsen för när en stöld ska betraktas som ringa (tidigare kallat snatteri) har sedan 2019 varit 1 250 kronor.
8 apr. 2025 ” ( Riksåklagaren )
Citera
2025-05-13, 07:53
Medlem
Kustenklars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Sorry på tidigare svar . Det var Inte dig jag skulle svara. Det var egentligen menat till samma som du själv svarade .mvh )
Citera
2025-05-13, 07:54
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Nån som stjäl 38 paket kaffe är ingen förstagångsförövare utan en rutinerad tjuv som satt det hela i system. Det är dessutom ganska spektakulärt.

Det lär väl knappast hända, men hoppas hon får ett hårt straff.

Kvinnan lär nog åka fast, förr eller senare, andrahandsmarknaden på kaffet lär sälja av sig själv.

Trippa in på ICA med en resväska, jobba helt obehindrat med kaffepaketen, ingen såg något
förutom kameran, sen släpa ut resväskan, rätt iskallt. (vikt 450 gr x 38pkt = 17kg)
Senast redigerad av skolpolis 2025-05-13 kl. 08:07.
Citera
2025-05-13, 08:04
Medlem
StoreSvartes avatar
Vad är andrahandsvärdet på kaffepaketen? Hur mycket kostar ett paket Zoegas i Sverige idag?
Citera
2025-05-13, 08:16
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Vad är andrahandsvärdet på kaffepaketen? Hur mycket kostar ett paket Zoegas i Sverige idag?

Ca 84 kronor för ett paket Mezzo på 450 gram. Dom har några andra smaker som går för 9 kronor mer typ.
Citera
2025-05-13, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Om man säljer till caféer, krogar och andra livsmedelsbutiker så kan andrahandsvärdet inte vara så mycket.

Antar att kaffet är uppmärkt med batchnummer och/eller liknande, vilket gör att risken blir ganska stor.

Citat:
Ursprungligen postat av skolpolis
Det svarta guldet
Kaffe är brunt :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem