2025-05-13, 01:33
Medlem
För personligt skydd med största sannolikhet.
Hur ska befälen kunna skydda sig annars?
Det förekommer väl också att soldater dödar sitt befäl av olika anledningar .
I Vietnamkriget hade Amerikanarna problem med att soldaterna tog livet av sina befäl ( se Fragging Vietnam war)

LÄNK: Wikipedia.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fragging
Senast redigerad av Cuttherope 2025-05-13 kl. 01:38.
Citera
2025-05-13, 01:37
Avstängd
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nu är det inte riktigt så enkelt som att soldater har gevär och officerare har pistoler, men det handlar om olika roller i kriget.

Jag muckade som sjukvårdare och Furir en gång i tiden, och min beväpning var pistol.
Tanken var att jag inte skulle delta i strid, men jag skulle kunna försvara mig själv och mina patienter.

Även artister som uppträdde för soldaterna under kriget - fast Sverige inte deltog - bar pistol ibland.

Jag gjorde aldrig lumpen och vet inte ens om jag skulle ha varit beväpnad, men om jag hade varit det hade det varit med pistol, eftersom jag skulle ha varit på meteorologen på Såtenäs.
Citera
2025-05-13, 01:40
Avstängd
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Soldaten tillhör den sk "Kanonmaten", och han står längst fram där fienden håller den för dagen erhållna marklinjen. Det är egentligen VK II tänk, och byggde på ca 300 meters avstånd till fienden för frontsoldaten.

Från majors grad och uppåt var det ytterst sällsynt med Automatkarbin i det vardagliga kriget. En fulladdad Luger var allt en officer anno 1939 behövde.

Svenska militären har aldrig haft Luger. De hade pistol m/40 som ser ut som en fulare variant av Walther P38.
Citera
2025-05-13, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Även artister som uppträdde för soldaterna under kriget - fast Sverige inte deltog - bar pistol ibland.

Jag gjorde aldrig lumpen och vet inte ens om jag skulle ha varit beväpnad, men om jag hade varit det hade det varit med pistol, eftersom jag skulle ha varit på meteorologen på Såtenäs.
Ja,befäl och kanske även meteorologer måste ha vapen för personligt skydd.
Basen kan ju bli anfallen av ex specialtrupp när som helst i ett skymmningsläge som nu.
Det var ju bara några veckor sedan det hördes skottlossning och hittades tomhylsor utanför F7 såtenäs, och då är det ju ändå fredstid.
Hade lika gärna kunnat vara Ryssen som anföll, skulle personalen inte varit beväpnad hade det varit lätt att ta över basen ellrr placera ut ex bomber på känsliga ställen.

LÄNK: tråden med skottlossning vid F7.
(FB) Smällar utanför F7 i Såtenäs - larm till övriga flygflottiljer (2025-04-16)
Senast redigerad av Cuttherope 2025-05-13 kl. 01:55.
Citera
2025-05-13, 01:44
Avstängd
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morganat
Korkat att utrusta militära chefer med pistol. Fiendens prickskyttar spanar särskilt efter sådana officersmarkörer."Skjut chefen först!" stod det i äldre upplagor av SoldF. Därför försvann den sneda axelremmen ("kopplet") från fältutrustningen på 1960-talet. Samt förstås officersklädseln ridbrallor och stövlar utom vid beridna fältförband, där såväl befäl som meniga hade ridbyxor.

För längesedan deltog ju höga befäl, t.o.m. kungar, i strid. Jag hade en lågstadielärare som i stort sett var en jävla idiot, men han berättade åtminstone hur de använde flintlåspistoler i strid: de hade ofta en i varje hand och avfyrade dem mot andra högre befäl på nära håll och kastade dem sedan vanligen ifrån sig för att kunna använda värjan istället. De fick plocka upp dem efter slaget om de kunde.
Citera
2025-05-13, 01:45
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Svenska militären har aldrig haft Luger. De hade pistol m/40 som ser ut som en fulare variant av Walther P38.

Vad är det du inte förstår med Latinets "anno 1939"?? Eftersom jag själv är högre officer så talar jag på lärde mäns vis.

Om en överste av 1:a graden ville ha en Luger anno 1939, så fick han ha en Luger - Punkt!!
Citera
2025-05-13, 02:02
Avstängd
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Vad är det du inte förstår med Latinets "anno 1939"?? Eftersom jag själv är högre officer så talar jag på lärde mäns vis.

Om en överste av 1:a graden ville ha en Luger anno 1939, så fick han ha en Luger - Punkt!!

Överste av 1:a graden fanns förstås inte 1939 eller kallades åtminstone inte så då:
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96..._av_1:a_graden

https://sv.wikipedia.org/wiki/Luger_P08

Vissa utländska arméer lät högre befäl skaffa sina egna pistoler om de ville. Så mycket vet jag.

Särskrivning och att skriva stor bokstav utom i egennamn och i början av mening är ju inte lärt i mina kretsar, men vad vet jag. Jag har ju bara studerat språkvetenskap vid Göteborgs universitet.
Citera
2025-05-13, 05:14
Medlem
Det är väl mest högre officerare som har pistol i Sverige. En plutonchef har ju en AK.
Citera
2025-05-13, 05:47
Medlem
Var inte tanken på 80- och 90-talet en stund att de skulle avskaffa försvarets handeldvapen och tvinga alla officerare att ha Ak5 istället för den gamla m/40:n. Sedan blev det väl mindre uppror och krav från officerarna att de ville ha ett nytt tjänstevapen vilket blev olika generationer av Glock:n över åren.

Hur är det med kombon av yrkessoldater och värnpliktiga inom försvaret idag? Har de gett pistoler till teknisk personal eller är det Ak även där som gäller? Har underbefälen som utbildar soldater fått pistol eller får de nöja sig med Ak?
Citera
2025-05-13, 06:55
Medlem
526s avatar
För att kunna skjuta desertörer.
Citera
2025-05-13, 07:39
Medlem
En pistol är givetvis underlägsen en automatkarbin i krig men officerare (och även vissa soldater) måste ju ha NÅGON form av vapen/skydd - därför har de pistol.

Annars kan ju vem som helst i princip knölpåka ihjäl soldater/officerare.
Citera
2025-05-13, 08:15
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
För att kunna skjuta desertörer.

Ja! Du svarade rätt, pistolen används för att skjuta desertörer, den är till för att utkräva disciplin i de egna leden.

Men också för att begå självmord istället för att låta sig tas till fånga eller när man gjort sig skyldig till något skamligt brott eller om ens order resulterat i att soldater dött och istället för att ställas inför krigsrätt väljer man ett hedersamt självmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in