• 1
  • 2
2025-05-12, 23:03
Medlem
rex144s avatar
Soldater har gevär, officerare har pistoler.
Citera
2025-05-12, 23:12
Medlem
Jordgubbes avatar
För att inte snubbla på sabeln de hade tidigare.
Citera
2025-05-12, 23:19
Medlem
pn222jws avatar
Det är kanske en statussymbol - även vissa ickeofficerare har pistoler - inom speciella funktioner. Dom ska liksom inte behöva tyngre beväpning. Samtidigt har tuffa pluton- kompani- officerare oftast automatvapen.
Citera
2025-05-12, 23:23
Medlem
Onanikrems avatar
Att ha möjligheten att skjuta sig före tillfångatagande. Var nog mest förr i tiden men traditionen lever kvar.

Många officerare krigade även bakom skrivbord, vid ett angrepp var nog pistol att föredra bakom skrivbordet.
Citera
2025-05-12, 23:27
Medlem
supremanics avatar
För att ha våldskapital nog för att avskräcka soldater lägre i hierarkin från att begå myteri.
Citera
2025-05-12, 23:30
Medlem
Bone Collectors avatar
Som flera redan varit inne på så kan det faktiskt komma till pass även för officerare att ha en puffra, om nöden kräver.

Men nog är pistolen framför allt symbolisk, precis som svärden officerarna bar förr i tiden.
Officerare är också soldater, och det vore ovärdigt att vara en obeväpnad sådan. Dvs att det handlar om auktoritet.

Långt in på 1900-talet så var det en självklarhet att officerare skulle hålla på med fäktning och ridning, trots att det inte fanns någon praktisk anledning. Det handlade bara om status och ridderliga ideal.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-05-12 kl. 23:38.
Citera
2025-05-12, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Soldater har gevär, officerare har pistoler.

Det skulle bli obekvämt att ha gevär som officer!
Citera
2025-05-12, 23:34
Medlem
Stenballes avatar
Nu är det inte riktigt så enkelt som att soldater har gevär och officerare har pistoler, men det handlar om olika roller i kriget.

Jag muckade som sjukvårdare och Furir en gång i tiden, och min beväpning var pistol.
Tanken var att jag inte skulle delta i strid, men jag skulle kunna försvara mig själv och mina patienter.
Citera
2025-05-13, 00:00
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Duell i gryningen ifall de blir förolämpade, och tradition?
Citera
2025-05-13, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det skulle bli obekvämt att ha gevär som officer!
Korkat att utrusta militära chefer med pistol. Fiendens prickskyttar spanar särskilt efter sådana officersmarkörer."Skjut chefen först!" stod det i äldre upplagor av SoldF. Därför försvann den sneda axelremmen ("kopplet") från fältutrustningen på 1960-talet. Samt förstås officersklädseln ridbrallor och stövlar utom vid beridna fältförband, där såväl befäl som meniga hade ridbyxor.
Senast redigerad av morganat 2025-05-13 kl. 00:35.
Citera
2025-05-13, 00:36
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Soldater har gevär, officerare har pistoler. Vaffö då?

Soldaten tillhör den sk "Kanonmaten", och han står längst fram där fienden håller den för dagen erhållna marklinjen. Det är egentligen VK II tänk, och byggde på ca 300 meters avstånd till fienden för frontsoldaten.

Från majors grad och uppåt var det ytterst sällsynt med Automatkarbin i det vardagliga kriget. En fulladdad Luger var allt en officer anno 1939 behövde.
Citera
2025-05-13, 00:41
Medlem
Jag tror också att dom får mer respekt .
Visar vem som bestämmer .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in