• 1
  • 2
2025-05-09, 20:35
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Nu är det säsong för nöbbgädda igen minsann och det är en mycket trevlig fisk att äta.

Hur brukar ni tillaga näbbgäddan och var köper ni den? Den är rätt svår att få tag på i Stockholm där jag bor men beställer den från min fiskhandlare.

Jag brukar skära den i rätt stora bitar och steka den som strömming pudrad med rågmjöl.

Hur gör ni?
Citera
2025-05-09, 21:17
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Nu är det säsong för nöbbgädda igen minsann och det är en mycket trevlig fisk att äta.

Hur brukar ni tillaga näbbgäddan och var köper ni den? Den är rätt svår att få tag på i Stockholm där jag bor men beställer den från min fiskhandlare.

Jag brukar skära den i rätt stora bitar och steka den som strömming pudrad med rågmjöl.

Hur gör ni?
Brukar mjölksyra näbbgädda och ha i kimchi om det inte finns bläckfisk. Ger en fin sälta och lite spänst. Bullfrogsen älskar det också.
Citera
2025-05-09, 21:33
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Nu ljuger du.
I princip kan man lägga många sorters rå fisk i kimchi! Med tillräcklig jäsning bryts proteinet ner ändå. Det varierar mycket beroende på region, men makrill, gulstjärt, torsk och ibland hälleflundra är vanliga.

Näbbgädda är långt ifrån en favorit, men den blir helt klart bäst om man fermenterar den. Råstekt eller grillad gör den sig inte alls lika bra.
Citera
2025-05-09, 21:56
Medlem
Mandingos avatar
Saltsockrar och röker den hårt, smakar bacon...
Citera
2025-05-10, 03:26
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Jag brukar luta dem i ren kaustiksoda sedan spänna upp dem på trä-ramar och låta dem torka i solen i ett par veckor.
De får en konsistens liknande det av garvat läder. Smakar för jäkla vidrigt om jag ska vara helt ärlig.

Alla jobb behöver inte verksamma till det bättre.
Citera
2025-05-10, 12:48
Jag associerar mest näbbgäddor med dryga personer, har aldrig ätit fisken.
Citera
2025-05-10, 22:05
Medlem
Sladdarens avatar
När jag var liten trodde jag att det var en korsning emellan en Gädda och en And och tjattrade sådär som en kalle anka typ fast under vatten- Näbbgädda

Rök den
Senast redigerad av Sladdaren 2025-05-10 kl. 22:08.
Citera
2025-05-10, 22:14
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Hur gör ni?

Mina näbbgäddor behöver först få sig en utskällning så dom lär sig veta hut. Därefter kopplar man ett stadigt famntag runt näbbgäddan, och tittar den djupt i ögonen. Om den envisa Näbbgäddan vägrar att uppvisa en blygsam och en för Näbbgäddor lämplig attityd; så så får hon koka sakta i en kastrull över natten.

Hittar man sedan mandelpotatis i handeln, så är den ytterst lämpad med en Hollandaise till Näbbgäddan.
Citera
2025-05-11, 12:12
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
När jag var liten trodde jag att det var en korsning emellan en Gädda och en And och tjattrade sådär som en kalle anka typ fast under vatten- Näbbgädda

Rök den

Det är fuskvarianten av rökt ål. En ål kan bli över etthundra år och smakar fantastiskt gott när den är varmrökt.

Näbbgäddor finns väll mest vid Öresund?

Aldrig hört någon norrut än Blekinge få näbbgädda på kroken.
Senast redigerad av Bertil85 2025-05-11 kl. 12:15.
Citera
2025-05-12, 19:21
Medlem
Mr.Swedens avatar
Minn farfar blängde på farmor och påstod sig ha fiskat med släktdraget men fick bara näbbgädda.
Citera
2025-05-12, 21:12
Medlem
Vem0ths avatar
Min farsa hade inte många talanger i sitt liv, men tillaga gädda var han expert på.

Den skulle helst alltid tillagas hel men tömd på inälvor och helst huvud, han fick den perfekt tillagad så benen släppte enkelt från köttet men firren i sig var fortfarande saftig och rik i smaken. Skinnet från en gädda var inte att rekommendera däremot köttet är väldigt likt en hälleflundra, dvs fast och rik ton från själva vattnet den växte upp i.
Citera
2025-05-12, 23:00
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Det är fuskvarianten av rökt ål. En ål kan bli över etthundra år och smakar fantastiskt gott när den är varmrökt.

Näbbgäddor finns väll mest vid Öresund?

Aldrig hört någon norrut än Blekinge få näbbgädda på kroken.

"Vår näbbgädda tillbringar vinterhalvåret ute i Atlanten och kommer varje år in i Östersjön i maj-juni för att leka"

https://www.havet.nu/livet/art/nabbgadda
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in