2025-05-12, 12:30
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Lycka till med att hitta en tillredd helsida av piggvar för under 200 kr i Sverige.

/AI

Du verkar ha problem med läsförståelsen. Jag betalar gärna för min piggvar, men givetvis vill jag inte ha den friterad. Vill jag äta friterad fisk, beställer jag in en fish & chips istället. Hoppas jag är övertydlig nog - om inte, kanske någon vuxen i din närhet kan förtydliga ytterligare. Jag stannar där.
Citera
2025-05-12, 13:31
Medlem
StandardGreys avatar
Roy har en youtube-kanal där han provar sig fram och detaljerat går igenom tillagningen av schnitzeln. Tvivlar inte på att det är bra hantverk. Man går väl på restaurang för att kosta på sig en upplevelse, inte för att hitta bästa kilopriset på tomatsallad.
Citera
2025-05-12, 13:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Du verkar oinsatt. Som sagt, fråga vilken seriös kock som helst, om han steker i smör eller i olja, eller rent av friterar. Svaret kommer att bli entydigt.

Hur du tillagar dina färdigköpta skitschnitzlar bryr vi oss föga om. På restaurang tillagar man givetvis schnitzlar i olja, anledningarna är flera, men, att berätta varför vore lite som att kasta pärlor för svin. Jag stannar där.

Jag har fått mycket beröm för mina schnitzlar genom åren kan jag säga. Ibland kör jag fläsk och ibland kalv. Bankar ut, panerar och steker i jävligt mycket smör. Som min gamla kockpolare brukade säga: ”Hemligheten med god mat är smör, grädde, salt och socker”.
Citera
2025-05-12, 13:50
Medlem
NakedApples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Tydligen är det rocket science för dig, eftersom du inte vet att man friterar schnitzel i olja och inte steker och tillagar den i smör.

Dock är 599kr för en (säkert klockrent tillagad) schnitzel ett kraftigt överpris, kikar man på hans meny så är merparten rätter överprisade in absurdum. Korkad affärsidé med en så nischad sylta. Det kommer givetvis inte hålla, finns inte på kartan. Konkursen lurar runt hörnet.
pappskalle! Du vet nada om schnitzel!
Läs nedan och lär!

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Schnitzel ska självklart stekas i smör. Men det ska vara så mycket smör att den i princip friteras. Olja steker de i borta i Asien.
Så är det!
Världens bästa schnitzlar tillagas i skirat genomskinligt smör (ghee?)! Minns inte vad restaurangen heter eller vilket land den ligger i just nu...
Citera
2025-05-12, 14:25
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har fått mycket beröm för mina schnitzlar genom åren kan jag säga. Ibland kör jag fläsk och ibland kalv. Bankar ut, panerar och steker i jävligt mycket smör. Som min gamla kockpolare brukade säga: ”Hemligheten med god mat är smör, grädde, salt och socker”.

Citat:
Ursprungligen postat av NakedApple
pappskalle! Du vet nada om schnitzel!
Läs nedan och lär!

Så är det!
Världens bästa schnitzlar tillagas i skirat genomskinligt smör (ghee?)! Minns inte vad restaurangen heter eller vilket land den ligger i just nu...

Som sagt. Alla med matkunskaper och intresse snäppet över hemkunskapen i skolan, vet att en klassisk och äkta schnitzel icke steks i panna med enbart smör. Att undermåliga vägkrogar, restauranger, storkök och hushål gör detta (med sorgesamt resultat) hör inte hit, ej heller att ni undermänniskor "tycker det är gott med smör" och att "det funkar" att steka de färdigköpta skitschnitzlarna i det. Läs på för helvete. Dessutom har jag själv (och släktingar) lång erfarenhet av att arbeta i kök, är bekant med med flera ansedda kockar - så, nog vet jag en hel del om schnitzel och dess tillagning.

Dessutom kan ni undermänniskor även kolla in de flertalet videos med Roy Nader på youtube, där han pratar om, är på jakt efter den perfekta schnitzeln (så väl ut- som inrikes), trevliga videos och en kurs i schnitzel.

Jag förstår att detta är raketforskning för er två undermänniskor, då ni kraftigt uppvisar ha arslet på axlarna, beklagar detta. Jag stannar där.
Senast redigerad av ZebranJanne 2025-05-12 kl. 14:28.
Citera
2025-05-12, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Men 150 kr för en tomatsallad då?

Det är en förrätt.

Vad är det för orimligt med en tomatsallad för 150 kr när en tomatsallad på typ McDonalds säkert kostar runt 50 kr?
Citera
2025-05-12, 14:44
Medlem
Maxima95s avatar
Har följt Roys youtube kanal länge, störtskön och har verkligen passion för mat. Så att hans nya restaurang skulle vara något överprisat skräp det ställer jag mig tveksam till. Nästa gång jag är i krokarna så blir det definitivt ett besök.
Citera
2025-05-12, 15:46
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det är en förrätt.

Vad är det för orimligt med en tomatsallad för 150 kr när en tomatsallad på typ McDonalds säkert kostar runt 50 kr?
För att 150 kr för en jävla tomatsallad är ocker
Citera
2025-05-12, 16:15
Medlem
Citat:
För att 150 kr för en jävla tomatsallad är ocker

Du tillhör helt enkelt inte kundgruppen.

Det kanske är en rejäl tomatsallad på fina tomater och riktig buffelmozzarella som görs på beställning.

Som sagt - en sallad på lite finare restauranger kostar allt från 100 kr och uppåt.
Citera
2025-05-12, 16:21
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Du tillhör helt enkelt inte kundgruppen.

Det kanske är en rejäl tomatsallad på fina tomater och riktig buffelmozzarella som görs på beställning.

Som sagt - en sallad på lite finare restauranger kostar allt från 100 kr och uppåt.
Detta är en förrätt. Alltså en pytteliten sallad som man äter upp i någon tugga. Jag har mycket pengar, så jag har råd. Men jag köper inte grejer bara för att jag har råd. Det måste vara värt det.
Citera
2025-05-12, 16:24
Medlem
Citat:
Detta är en förrätt. Alltså en pytteliten sallad som man äter upp i någon tugga. Jag har mycket pengar, så jag har råd. Men jag köper inte grejer bara för att jag har råd. Det måste vara värt det.

Bara för att det är en förrätt så behöver den inte vara så liten.

Och bara för att den är liten så tar den ju lika lång tid att göra.

Vill du ha maximal mättnad till minimal kostnad så finns det säkert flertalet bufféer du kan gå till och äta dig riktigt mätt om det är det som är viktigt för dig.
Citera
2025-05-12, 16:31
Medlem
Masingas avatar
Det var kändistätt i premiären, vi vet att kändisar gillar att äta gratis. Tveksam till att restaurangen kommer klara över 1år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in