Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Osäker på hur du menar, men ljud-codec är absolut inget som några hörlurar själva kan ändra på, då ljud-codecen är den som den är, alltså det format som aktuell ljudfil är lagrat med. Så är det en AAC så spelas den upp som AAC, och decodningen sköts normalt då av enheten där ljudfilen är lagrad, i detta fall i din Mac, och sen skickas den avkodade ljudsignalen till dina lurar. Alltså precis som det gjordes med dina tidigare lurar.
Däremot kan det vara stora skillnader på hur ”lättdrivna” lurar är, alltså hur mycket ljud i dB man får ut ur lurarna av en given ljudsignal in i lurarna.
Fast utan att komplicera till det - det går ju genom den teknik som BlueTooth svarar på, och det jag menade att jag inte längre kör genom ev. trasig ljudutgång (3,5). Finns ju anledningar varför vissa moderna BlueTooth hörlurar låter väldigt bra wireless och detta (!) samtidigt som dessa låter fel via både USB (som en slags kabel-connection) och även 3,5 mm utgång när dessa alternativ ingår. Detta finns!
Vad jag vet så är codec som inom själva ljudfilerna (alltså sett som format) är inte samma som resolution för just BlueTooth.
Det jag syftar på är alltså AptX, AptX Adaptive, mm på Android och AAC som är Apples egna (både Mac och Iphone). På Mac är det lite friare att styra val av dessa. Det är begränsningar med dessa som gör att t.ex. HD-kvalitet i streaming inte riktigt alltid kan nå till s.k. lossless format (utan endast komprimerad kvalitet på ljudet), etc.
Sen är det ju klart att trådlösa lurar har en egen DAC men då är det vad mer som händer senare i lurarna och som är slutstationen när det skickas til dessa
Det låter iaf betydligt bättre nu!