2025-05-11, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Var hittade du det? Citera den texten. Du letar uppenbarligen efter halmstrån.

Men 0,2 i den rapporten motsvarar ungefär 0,3 (0,27) i svenska termer eftersom det är olika enheter.

Nej, jag letar belägg för att det skulle vara som TS säger. Jag dricker inte för mycket om det är det du tror. Däremot tycker jag att det här är en skrämmande skandal och det intresserar mig.
2025-05-11, 19:27
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astarte4ever
Nej, jag letar belägg för att det skulle vara som TS säger. Jag dricker inte för mycket om det är det du tror. Däremot tycker jag att det här är en skrämmande skandal och det intresserar mig.

Hur kan du tycka att det är en skandal om man använder PEth på motsvarande sätt världen över? Jag tycker mer att det är en skandal att media och så många som kommenterar det här utan att själva sätter sig in i faktastödet är så urbota okunniga. Man startar drev baserat på okunskap och spekulationer. Tyvärr får vi in MAGA-tendenser även i Sverige. Är det pga att svenska skolan har rasat i kvalitet att folk inte klarar att ta reda på fakta själva? Allt tyder på att Transportstyrelsen agerar helt korrekt.
Senast redigerad av fakbab 2025-05-11 kl. 19:32.
2025-05-11, 19:33
Medlem
Citat:
Hur kan du tycka att det är en skandal om man använder PEth på motsvarande sätt världen över?

Om det tas i samråd med patienten och tillsammans med andra prover fungerar som ett stöd för att samtala om levnadsvanor är det inga som helt problem. Läkaren kan då även berätta för sin patient att det är farligt att röka, vara överviktig och att motionera för lite. Inget konstigt!

Om det istället tas utan patientens vetskap och skickas till Transportstyrelsen för att ta körkort för folk vad de än själva säger är ett jättestort problem som får i alla fall mig att tänka på Kafka och Processen. Det kan inte komma någonting gott ur att de beter sig på det sättet ens mot personer som verkligen har ett missbruk, och om personer som inte har ett missbruk dessutom drabbas är det så klart ännu värre.
2025-05-11, 19:45
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Viktigt att skilja på äpplen och päron gällande läkares skyldighet att anmäla.

Få skulle anmäla PEth ett par upprepade värden på över 0,3 till Transportstyrelsen (även om man i regel är skyldig att göra detta)

Ambulanssköterskor behöver dock C-körkort. Här krävs ett speciellt läkarintyg som skickas till Transportstyrelsen. Här MÅSTE man ange om det finns något i journalen som antyder riskbruk av alkohol. Dvs förhöjt PEth.

Rimligt är ju för övrigt att kräva ett PEth för att skriva under ett sådant intyg innan man skriver på. Detta då du annars inte har en aning om vederbörandes alkoholvanor om du inte har 100% kännedom om patienten.

Om det som framkommit i tråden (men utelämnats i artikeln) att det inte bara var två förhöjda prover utan fem, varav ett på 0,69 så låter Transportstyrelsens handläggning i ärendet med ambulanssköterskan helt rimlig under förutsättningarna.
Senast redigerad av trustmeiamadoctor 2025-05-11 kl. 19:53.
2025-05-11, 19:47
Medlem
Driftstopps avatar
En person som kört grovt rattfull kan i praktiken få tillbaka tillstånd att köra bil igen bara ett par månader efter körkortet dragits in – men med ett alkolås installerat i bilen. Men personer som diagnosticerats med alkoholberoende har inte den möjligheten.

Sverige är fantastiskt, läs också ovan diagnosticerats med alkoholberoende

2 peth prov,körkortet dras.
Kör rattfull ett par gånger och få alkolås men behåller körkortet.

Jo visst är det konspirationsteorier.
2025-05-11, 19:59
Avslutad
Jag frågade AI följande fråga

"I vilka länder kan man få sitt körkort indraget om man har ett PEth-värde på eller över 0,3 μmol/l ?"

Svaret blev
"Det finns i princip ingen internationell standard där ett PEth‑värde på eller över 0,3 μmol/l som ett sådant automatiskt kriterium leder till indraget körkort – det är främst en svensk metod och praxis. I Sverige används PEth (fosfatidylethanol) som en biomarkör för att påvisa ihållande eller kronisk alkoholkonsumtion, inte nödvändigtvis för att mäta om man är påverkad vid en specifik tidpunkt. I samband med tidigare alkoholrelaterade trafikbrott eller om man under en underkänd period förutsatt att man ska avstå från alkohol (till exempel som ett villkor vid rehabiliteringsåtgärder) kan ett uppmätt PEth‑värde på 0,3 μmol/l eller högre vara avgörande och leda till att körkortet dras in.

I de flesta andra länder – både inom EU/EES och globalt – ligger fokus istället på att mäta direkt berusningsnivå vid ett tillfälle, oftast med hjälp av alkoholpromilletest, och inga motsvarande tröskelvärden för PEth har implementerats i lagstiftningen för att motivera körkortsindragning. Det innebär att det är en regel eller praxis som är specifik för det svenska systemet (och potentiellt vissa närliggande rättssystem som inspirerats av liknande tankegång, om alls).

Så med nuvarande lagstiftning och praxis är det alltså främst i Sverige där ett PEth‑värde på 0,3 μmol/l eller högre i vissa sammanhang kan leda till att körkortet indragits. Om du är intresserad av detaljer kring hur dessa regler tillämpas i specifika fall eller vill veta hur nationella regler eventuellt kan komma att förändras med tiden, rekommenderas att du kontaktar den aktuella myndigheten (till exempel Transportstyrelsen) eller en juridisk expert inom området.

Vill du även veta mer om hur olika länder hanterar alkoholrelaterade trafikbrott eller om hur biomarkörer som PEth utvecklas och används i rättsutredningar?"
2025-05-11, 20:03
Avslutad
Uppföljande fråga till AI

"Finns det något annat land förutom Sverige som har liknande regler kring PEth-värde och återkallat körkort?"

Svaret blev
"Utifrån den information som finns tillgänglig verkar det som att Sverige är det enda landet där ett PEth‑värde, specifikt 0,3 μmol/l, explicit har använts som en del av bedömningen vid återkallelse av körkort på grund av långvarig alkoholkonsumtion. Andra länder, inklusive de nordiska (som Danmark, Finland och Norge) samt Storbritannien, tillämpar istället metoder som fokuserar på aktuella alkoholnivåer (till exempel promilletester) eller andra medicinska kriterier för att bedöma en persons lämplighet att köra. Även om biomarkören PEth är känd och diskuteras internationellt, har inga av dessa länder i nuläget infört ett fastställt tröskelvärde med PEth för att direkt motivera ett körkortsindragning på samma sätt som i Sverige.

Det finns förstås ett kontinuerligt arbete och diskussioner inom trafikmedicinska områden om hur man bäst skyddar trafiksäkerheten, och det är inte otänkbart att även andra länder i framtiden kan överväga att integrera liknande metoder. Om du är intresserad av hur olika länder hanterar riskbedömningar kring alkohol och körkort, eller vilka andra biomarkörer som kan komma att användas, finns det många spännande aspekter att utforska vidare."
2025-05-11, 20:05
Avslutad
Kommentarer på ovanstående två inlägg fakbab? Har du någon info som bevisar motsatsen? Eller är Sverige ensamt om att göra på detta vis?
2025-05-11, 20:10
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Kommentarer på ovanstående två inlägg fakbab? Har du någon info som bevisar motsatsen? Eller är Sverige ensamt om att göra på detta vis?

Nej, jag har skrivit tidigare om att Norge och Finland har liknande regler, med länkar. ChatGPT hittar inte allt beroende på hur man ställer frågan. Troligen även Danmark.
2025-05-11, 20:11
Avslutad
Citat:
Nej, jag har skrivit tidigare om att Norge och Finland har liknande regler, med länkar. ChatGPT hittar inte allt beroende på hur man ställer frågan. Troligen även Danmark.

I vilket inlägg finns den informationen? Kan du posta den igen?
2025-05-11, 20:15
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Viktigt att skilja på äpplen och päron gällande läkares skyldighet att anmäla.

Få skulle anmäla PEth ett par upprepade värden på över 0,3 till Transportstyrelsen (även om man i regel är skyldig att göra detta)

Ambulanssköterskor behöver dock C-körkort. Här krävs ett speciellt läkarintyg som skickas till Transportstyrelsen. Här MÅSTE man ange om det finns något i journalen som antyder riskbruk av alkohol. Dvs förhöjt PEth.

Rimligt är ju för övrigt att kräva ett PEth för att skriva under ett sådant intyg innan man skriver på. Detta då du annars inte har en aning om vederbörandes alkoholvanor om du inte har 100% kännedom om patienten.

Om det som framkommit i tråden (men utelämnats i artikeln) att det inte bara var två förhöjda prover utan fem, varav ett på 0,69 så låter Transportstyrelsens handläggning i ärendet med ambulanssköterskan helt rimlig under förutsättningarna.

Det räcker med att söka för högt blodtryck eller annat som kan vara kopplat till alkoholkonsumtion och då får göra ett peth test eller en arbetsgivare som kräver det.
Värde över 0,3 en enda gång är en grund för att läkaren skickar det till Transportstyrelsen.
Det är efter andra peth testat som Transportstyrelsen drar in körkortet.
2025-05-11, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
I vilket inlägg finns den informationen? Kan du posta den igen?

Jag frågade DeepSeek och fick det här svaret:

I de sökresultat jag har tillgängliga finns inga specifika exempel på andra länder där medborgare kan förlora sina körkort baserat på PEth-tester som tas i samband med hälsokontroller på vårdcentraler utan deras vetskap. Däremot finns det några relevanta observationer:

1. **Sveriges unika tillämpning**
Sverige verkar ha en relativt unik praxis där PEth-tester kan leda till körkortsåterkallelse, särskilt när två prov visar värden över 0,3 µmol/L inom 12 månader . Denna metod har väckt stor debatt och kritik för att vara rättsosäker .

2. **Internationell användning av PEth**
PEth används som alkoholmarkör i flera länder (t.ex. Tyskland, USA) för kliniska bedömningar inom beroendevård eller rättsmedicinska sammanhang, men det finns inga belägg för att dessa länder tillämpar det på samma sätt som Sverige i körkortskontexten .

3. **Transportstyrelsens egna uttalande**
Enligt Transportstyrelsen är deras praxis med PEth och körkortsåterkallelser unik och under omprövning på grund av kritik om bristande rättssäkerhet . Detta tyder på att liknande system är ovanliga internationellt.

4. **Fokus på frivilliga tester**
I andra länder används PEth främst vid misstänkt alkoholmissbruk eller i samband med specifika utredningar, inte som rutinmässiga "smytest" vid hälsokontroller .

**Sammanfattning**:
Det finns för närvarande inga belägg i tillgängliga källor om att andra länder systematiskt använder PEth-tester på detta sätt. Sveriges tillämpning verkar vara exceptionell och kontroversiell, vilket framgår av den pågående debatten och planerade regeländringar .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in