2025-05-10, 18:15
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ingen fastighetsskatt? 540kr för el och värme, är det enbart förbrukning? Vad gör du med sophämtningen, kör du bort den själv? Vatten och avlopp?

Låter som att du bor i ett skjul i skogen, och ändå ljuger du om utgifterna. Varför?

Det är helt omöjligt att som husägare ha 540kr per månad i el och värme. Bara 20V anslutningen kostar mer per månad. Sluta ljuga.

Tillverkar elen själv. Under nov-feb kostar den mig 5 liter bensin i veckan. Resten av året överskott till både värme o kyla.
Elanslutning saknas.
Har eget vatten som är gratis.
Avlopp gratis likaså.
Värmer med ved som kostar ca 3000kr nov-april.
Sophämtning har jag duckat vilket jag är stolt över. Slänger där jag hittar en soptunna.
Fastighetsskatt har jag glömt.
Lägg till nån hundra i månaden.
Det går bra om man vill 👍
Senast redigerad av NyaHenrikss 2025-05-10 kl. 18:21.
Citera
2025-05-10, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
El och värme 540kr/månad
Mobil/internet 569kr/månad
Villahemförsäkring 400kr/månad
Bilförsäkring+skatt 450kr/månad
Tot ca 1900kr per månad.

Bor du hemma eller ärvt/köpt hus utan lån?
Citera
2025-05-10, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Fasta utgifter är väldigt olika. Själv har jag utgifter för två boenden. Ett i Sverige och ett i ett annat land. Kan meddela att elräkningen i den utländska bostaden ligger på ca 1 500 kr/mån.
Det är billig el i jämförelse med vårt elområde 7 Skåne. Fy vad dyrt vi har det.
Citera
2025-05-10, 19:18
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Den exakta summan är inte intressant. Det intressanta är hur stor del av din inkomst som går till fasta utgifter.

Om du har en normal inkomst så bör du sikta på att max hälften av din inkomst skall gå till fasta utgifter. Genom att begränsa de fasta kostnader blir du mindre känslig för arbetslöshet och sjukdom.

Att du genom att begränsa de fasta utgifterna får ett större utrymme för att både spara och slösa är en trevlig bonus.

Målet att hålla de fasta kostnaderna under 50% är betydligt enklare om man tjänar mer pengar och om du har en låg inkomst så kan det vara mer eller mindre omöjligt att komma under 50% och bibehålla en dräglig standard. Men det är fortfarande en bra tumregel eftersom det gör att man blir medveten om vart pengarna tar vägen.

Ca 10% av min inkomst går till fasta avgifter men då är inte maten inräknad, fastighetsskatten och underhåll av huset.
Citera
2025-05-10, 19:44
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Bor du hemma eller ärvt/köpt hus utan lån?

Köpt hus utan lån.
Citera
2025-05-10, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Fasta utgifter är väldigt olika. Själv har jag utgifter för två boenden. Ett i Sverige och ett i ett annat land. Kan meddela att elräkningen i den utländska bostaden ligger på ca 1 500 kr/mån.

Driver du en cannabis odling där eller?
Citera
2025-05-10, 19:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Jag har fasta utgifter på 9500 kr

Räknar då hyra,el,bredband,försäkringar,gymkort och sådant som är på autogiro. Alltså kostnader som jag måste betala just nu...

Hur ligger ni andra till när det gäller fasta kostnader?
Var bor du?
Citera
2025-05-10, 19:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Vad som är rimligt beror på inkomst. Familj? 7 hundar?

Känns som information saknas för att ge ett vettigt svar.

Ligger säkert däromkring själv.
Så: har du familj och 7 hundar?
Citera
2025-05-10, 20:08
Medlem
Rimligt är väl helt beroende på vad du tjänar?
Det går inte sätta en ”rätt” summa på det.
Citera
2025-05-10, 20:48
Medlem
sirsia0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Den exakta summan är inte intressant. Det intressanta är hur stor del av din inkomst som går till fasta utgifter.

Om du har en normal inkomst så bör du sikta på att max hälften av din inkomst skall gå till fasta utgifter. Genom att begränsa de fasta kostnader blir du mindre känslig för arbetslöshet och sjukdom.

Att du genom att begränsa de fasta utgifterna får ett större utrymme för att både spara och slösa är en trevlig bonus.

Målet att hålla de fasta kostnaderna under 50% är betydligt enklare om man tjänar mer pengar och om du har en låg inkomst så kan det vara mer eller mindre omöjligt att komma under 50% och bibehålla en dräglig standard. Men det är fortfarande en bra tumregel eftersom det gör att man blir medveten om vart pengarna tar vägen.

Vettigaste svaret.
Citera
2025-05-10, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Jag har fasta utgifter på 9500 kr

Räknar då hyra,el,bredband,försäkringar,gymkort och sådant som är på autogiro. Alltså kostnader som jag måste betala just nu...

Hur ligger ni andra till när det gäller fasta kostnader?

Är väl kanske 22 tkr eller nåt sånt
Citera
2025-05-10, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Tillverkar elen själv. Under nov-feb kostar den mig 5 liter bensin i veckan. Resten av året överskott till både värme o kyla.
Elanslutning saknas.
Har eget vatten som är gratis.
Avlopp gratis likaså.
Värmer med ved som kostar ca 3000kr nov-april.
Sophämtning har jag duckat vilket jag är stolt över. Slänger där jag hittar en soptunna.
Fastighetsskatt har jag glömt.
Lägg till nån hundra i månaden.
Det går bra om man vill 👍

Inte för att va en partypooper, men du verkar ha noll koll på termen ”fasta utgifter”.

Det är alltså allt som inte gäller mat och möjligen bensin, eftersom att man kan köra mer eller mindre/månad.

Har du ett hus?
Elverk?
Det är inte gratis att borra en egen brunn, om du inte dricker från närmsta bäck.

Gratis avlopp? Skiter du på bensinmacken eller?

Allt du räknar upp har tex reparationskostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in