Citat:
Ursprungligen postat av
Odovacer
Det är en hel del här som fäster större tilltro till religiösa dogmer än vetenskap. Det paradoxala är att ni sitter och skriver på en dator eller smartphone vars konstruktion baseras på vetenskap rakt igenom. Jag kan även tänka mig att merparten av er använder fordon för transport och mottar vård utförd med sjukvårdsinnovationer.
Om ni inte anser att man ska använda vetenskaplig metodik i beslutsfattandet utan tro på dogmer... hur kommer sig detta?
Ser ni inte att ni är inkonsekventa?
Är det inte dax att sluta använda dessa innovationer när ni ju uppenbarligen inte tror på rationalen bakom dem?
Känns det inte konstigt att sälja in era religiösa dogmer till andra medans ni åtnjuter nyttan av vetenskap själva?
Du tror såklart att du var jättesmart som kom på den tanken, men det är knappast något nytt.
Redan under den sk "antiken" beskrev den tidens lärd problemet med teknologisk utveckling och vår stolthet över den.
Man förutsåg att det som ursprungligen sades vara skapat av Gud, och resulterade i de skapades dyrkan av sin skapare i denna framtid skulle förändras till att vi, som tagit över själva skapelseprocessen från den ursprungliga Guden, istället skulle börja dyrka oss själva.
Egentligen är det inte en förutsägelse, eftersom jag kanske inte ens tror att det någonsin kommer att bli möjligt - iaf inte inom den nuvarande uppsättningen mänsklig intelligens iaf.
Men vi har ändå "alltid" spekulerat i en framtid när vi kommer att kunna skapa liv, som dessutom är ännu bättre och smartare än vad vi någonsin kan bli.
JAg vet såklart att det är precis samma tankegångar som är i omlopp just nu, och förhoppningarna om en funktionell AI verkligen ska kunna realiseras ... inom kort dessutom.
Vi är emellertid inte på något sätt närmare än vad Antikens gamla greker med sin expertis inom mekanikens domäner. Egentligen gör vi bara samma sak som då, fast med olika beståndsdelar. Dvs idag är det ettor och nollor, och då var det kugghjul osv.
Men valmöjligheterna är ändå lika begränsade då som nu - och inte oändliga så som för den biologiska intelligensen vi innehar.
Ingen gammal grekisk mekanisk staty-fågel kunde plötsligt få för sig att flyga ut genom fönstret mot sin frihet ute i den stora vida världen, lika lite som något modernt AI-program eller "robot" kan göra detsamma. Alla är fastlåsta i sitt förkoreograferade ramverk, så att säga.
Men, det hindrar inte att vi spekulerar kring hur det skulle kunna vara OM det vore möjligt, vad som skulle kunna hända Då.
Grejen är ju att OM artificiell intelligens vore en praktisk möjlighet så borde universum ha kryllat av den !livsformen" - och den hade sopat rent på allt det biologiska, konkurrerande och hotfulla livet som den kunde hitta. Dvs något så kaotiskt och oförutsägbart som biologisk intelligens kan ju Aldrig någonsin tillåtas av en lagbaserad artificiell intelligens. Det hade arit ett akut hot, som omedelbart måste avlägsnats.
Det säger naturligtvisingenting om sådant som diverse hjälpmedel som vi hade kunnat uppfinna, och som hade kunnat hjälpa oss med allt möjligt som vi aldrig skulle kunna göra själv.
Men ingen autonom, generell artificiell intelligens alltså.