Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-02, 11:36
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Angående det fetade; min tes är att konflikten mellan vetenskap och religion inte ligger i den religiösa skriften utan hur människan kommit att tolka skriften. Det gäller båda sidor.
Om man var överens om rollerna här så att säga, att vetenskap och religion ansvarar för olika aspekter av tillvaron, så behöver det kanske inte uppstå någon konflikt. Jag tror att båda behövs.
Jo det uppstår alldeles klart en konflikt genom att religiösa om de blir tillräckligt inflytelserika ska kontrollera sådant som man kan hantera med vetenskap.
Citera
2022-12-02, 11:46
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Jo det uppstår alldeles klart en konflikt genom att religiösa om de blir tillräckligt inflytelserika ska kontrollera sådant som man kan hantera med vetenskap.

Och vad skulle du säga är ett bra exempel på en sådan situation?
Citera
2025-04-22, 16:37
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Det är en hel del här som fäster större tilltro till religiösa dogmer än vetenskap. Det paradoxala är att ni sitter och skriver på en dator eller smartphone vars konstruktion baseras på vetenskap rakt igenom. Jag kan även tänka mig att merparten av er använder fordon för transport och mottar vård utförd med sjukvårdsinnovationer.

Om ni inte anser att man ska använda vetenskaplig metodik i beslutsfattandet utan tro på dogmer... hur kommer sig detta?
Ser ni inte att ni är inkonsekventa?
Är det inte dax att sluta använda dessa innovationer när ni ju uppenbarligen inte tror på rationalen bakom dem?
Känns det inte konstigt att sälja in era religiösa dogmer till andra medans ni åtnjuter nyttan av vetenskap själva?
En mycket bra observation som bör lyftas fram.
Citera
2025-04-23, 15:08
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du har hjärnspöken, det är inte alls många troende som är vetenskapsfientliga.

En liten minoritet, kanske 5 %, är dogmatiska vetenskapsförnekare, nästan inga.

Bibeln säger att Gud skapat allt, men Gud får gärna använda evolution som sin metod. Fine för mig!

Vetenskaplig metod och sannolikhet är jättebra, men det kan utan problem kombineras med trosföreställningar oxå.

Vissa saker vet man, andra tror man, och det är helt ok.
Gud skapade allt på sju dagar enligt mytologin, evolutionen är inte en metod som gud kan använda sig av på en vecka.
Citera
2025-04-25, 10:10
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Det är en hel del här som fäster större tilltro till religiösa dogmer än vetenskap. Det paradoxala är att ni sitter och skriver på en dator eller smartphone vars konstruktion baseras på vetenskap rakt igenom. Jag kan även tänka mig att merparten av er använder fordon för transport och mottar vård utförd med sjukvårdsinnovationer.

Om ni inte anser att man ska använda vetenskaplig metodik i beslutsfattandet utan tro på dogmer... hur kommer sig detta?
Är det inte dax att sluta använda dessa innovationer när ni ju uppenbarligen inte tror på rationalen bakom dem?
Känns det inte konstigt att sälja in era religiösa dogmer till andra medans ni åtnjuter nyttan av vetenskap själva?
Du tror såklart att du var jättesmart som kom på den tanken, men det är knappast något nytt.
Redan under den sk "antiken" beskrev den tidens lärd problemet med teknologisk utveckling och vår stolthet över den.
Man förutsåg att det som ursprungligen sades vara skapat av Gud, och resulterade i de skapades dyrkan av sin skapare i denna framtid skulle förändras till att vi, som tagit över själva skapelseprocessen från den ursprungliga Guden, istället skulle börja dyrka oss själva.

Egentligen är det inte en förutsägelse, eftersom jag kanske inte ens tror att det någonsin kommer att bli möjligt - iaf inte inom den nuvarande uppsättningen mänsklig intelligens iaf.
Men vi har ändå "alltid" spekulerat i en framtid när vi kommer att kunna skapa liv, som dessutom är ännu bättre och smartare än vad vi någonsin kan bli.

JAg vet såklart att det är precis samma tankegångar som är i omlopp just nu, och förhoppningarna om en funktionell AI verkligen ska kunna realiseras ... inom kort dessutom.
Vi är emellertid inte på något sätt närmare än vad Antikens gamla greker med sin expertis inom mekanikens domäner. Egentligen gör vi bara samma sak som då, fast med olika beståndsdelar. Dvs idag är det ettor och nollor, och då var det kugghjul osv.
Men valmöjligheterna är ändå lika begränsade då som nu - och inte oändliga så som för den biologiska intelligensen vi innehar.
Ingen gammal grekisk mekanisk staty-fågel kunde plötsligt få för sig att flyga ut genom fönstret mot sin frihet ute i den stora vida världen, lika lite som något modernt AI-program eller "robot" kan göra detsamma. Alla är fastlåsta i sitt förkoreograferade ramverk, så att säga.

Men, det hindrar inte att vi spekulerar kring hur det skulle kunna vara OM det vore möjligt, vad som skulle kunna hända Då.

Grejen är ju att OM artificiell intelligens vore en praktisk möjlighet så borde universum ha kryllat av den !livsformen" - och den hade sopat rent på allt det biologiska, konkurrerande och hotfulla livet som den kunde hitta. Dvs något så kaotiskt och oförutsägbart som biologisk intelligens kan ju Aldrig någonsin tillåtas av en lagbaserad artificiell intelligens. Det hade arit ett akut hot, som omedelbart måste avlägsnats.

Det säger naturligtvisingenting om sådant som diverse hjälpmedel som vi hade kunnat uppfinna, och som hade kunnat hjälpa oss med allt möjligt som vi aldrig skulle kunna göra själv.
Men ingen autonom, generell artificiell intelligens alltså.
Citera
2025-04-25, 10:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Jag kan inte komma på någon teknologi som motsäger kristendomen, för att ta ett exempel som jag känner till någotsånär. Inte ens konstiga bibeltolkningar om platt jord som är 6000 år gammal motsäger någon teknologi, men väl geologi och astronomi.

Men vissa ateister skulle behöva använda AI när de försöker tänka för att se bortom skygglapparna.
Citera
2025-04-30, 20:58
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Gud skapade allt på sju dagar enligt mytologin, evolutionen är inte en metod som gud kan använda sig av på en vecka.

Ordet dag på hebreiska, Yom, kan även betyda tidsålder vilket innebär att en dag för Gud kan vara extremt mycket längre än 24 timmar.
Citera
2025-04-30, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emellie
Man kan väl ha tilltro till fysikens lagar och samtidigt tro att det finns något spirituellt utöver det?

Fysikens lagar.
Att mars måste ha en stor rutt i en falsk energi som åker runt som en falskt nervsystem?
Och är allmänt aggresiva varje dag?
Finns inget spirituellt.
Utan lås fast en apa lika spirituellt typ..
Citera
2025-05-01, 04:29
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Fysikens lagar.
Att mars måste ha en stor rutt i en falsk energi som åker runt som en falskt nervsystem?
Och är allmänt aggresiva varje dag?
Finns inget spirituellt.
Utan lås fast en apa lika spirituellt typ..
Apor är spirituella.
Citera
2025-05-02, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Apor är spirituella.

Jo men innebörden i mina meddelanden är?
Inte direkt vackert i text men skriv gärna en om du vill.
Citera
2025-05-02, 11:41
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Ok. Så OM det kommer fram helt ovedersägliga bevis för någon religion imorgon som ingen rationell människa kan ifrågasätta, så är all vetenskaplig och teknologisk utveckling omöjlig efter det? Dessutom måste vi då genast sluta använda dator och smartphone? Därför att annars är vi inte konsekventa?

Håller inte med.
Citera
2025-05-10, 16:54
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ok. Så OM det kommer fram helt ovedersägliga bevis för någon religion imorgon som ingen rationell människa kan ifrågasätta, ....
Fullständigt absurt påstående. Skulle en religion bestående av omfattande texter vara rektigenom sann? Hur skulle det kunna slumpa sig så attr allt detta visade sig vara sannt?

Jag har en motfråga. Om Tolkiens sagan om mringen visade sig vara sann och den tinns helt oemotsägloiga bevis för det. Hade du förändrat ditt liv för att anpassa dig till den realiteten då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in