2025-05-10, 11:06
Medlem
Då ingen arabstat vill ta emot palestinier kan ju Sverige ta emot!
Här finns ändå så många palestinier och Sverige är palestinavänligt!
Senast redigerad av mikael2 2025-05-10 kl. 11:15.
2025-05-10, 11:07
Avstängd
Severlohs avatar
Nej. Vi ska deportera blattar, inte ta emot fler.
2025-05-10, 11:18
Medlem
Frågan om Sverige kommer att ta emot fler palestinier är inte särskilt svår att besvara – det är mycket sannolikt. Sverige har redan en lång historia av att ta emot människor från krigsdrabbade områden, och det finns en stark politisk vilja inom vissa partier och grupper att fortsätta på den linjen. Men vad innebär det på längre sikt för Sveriges identitet och inriktning som nation?

Jag ser ett land som redan har förändrats kraftigt under de senaste decennierna. Den svenska samhällsmodellen, som en gång vilade på kulturell sammanhållning, ett kristet arv och stark tilltro till gemensamma värderingar, är i dag betydligt mer fragmenterad. Islam växer som religiös och kulturell kraft i Sverige, vilket i sig inte behöver vara ett problem – men det skapar en dynamik där det gamla Sverige samtidigt trängs undan.

Det påminner om hur kristendomen en gång ersatte fornnordisk tro. Nu sker en liknande rörelse, men med andra kulturella och religiösa uttryck. Det är inte nödvändigtvis något som sker genom konspiration eller tvång, utan snarare genom demografi, migration och ett samhälle som inte längre försvarar sitt arv.

Min oro ligger inte i att människor söker skydd från krig – det är mänskligt. Men jag reagerar på att politiska aktörer, även sådana som tidigare varit invandringskritiska, tycks vända kappan efter vinden. Det skulle inte förvåna mig om även Sverigedemokraterna – i jakten på nya väljargrupper – skulle börja förespråka särskilt selektiv migration om det gynnar dem på sikt.

Den största motsättningen som jag ser det handlar inte om människor, utan om idéer. Sverige har på kort tid blivit ett land där både postmoderna ideal som "woke" och mer traditionella islamiska normer ska samsas. Problemet är att dessa ofta är oförenliga. Den tolerans som öppnade dörren för alla kan i slutändan marginalisera just de rörelser som byggde på öppenhet – exempelvis HBTQ-rättigheter – om islamistiska idéer får starkare fäste.

Så från mitt perspektiv är det inte frågan om Sverige kommer att ta emot fler palestinier, utan hur vi hanterar konsekvenserna. För den som ser på detta som ett åskådare blir det lätt att känna: "vad var det jag sa". Samtidigt inser man att vissa länder i världen, som Kina och flera på de amerikanska kontinenterna, inte tillåter samma typ av påverkan – inte för att de är bättre, utan för att de är mer restriktiva.

I Sverige däremot verkar majoriteten av medier, politiker och aktivister stå redo att öppna gränserna igen, denna gång kanske till förmån för en ny våg av palestinska flyktingar. Och i den berättelsen tycks många ha glömt att även värderingar har gränser – inte bara geografiska.
2025-05-10, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2

Varför skulle vi ta emot fler?
2025-05-10, 11:52
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Varför ska vi göra det?
2025-05-10, 11:56
Medlem
Amazon-mannens avatar
Om inte omgivande arabländer vill ta emot avskrädet, varför i helsicke skulle då vi?
Behöver vi ytterliggare några hundratusen bidragskåta halvanalfabeter med klantänkande?

Nej.
2025-05-10, 12:02
Medlem
bomhulls avatar
Israel bedriver etnisk rensning och vi ska ta emot alla hit?
Hell no
Skicka alla till tel aviv så får dom husera dom där
2025-05-10, 12:05
Medlem
53....so whats avatar
Citat:

Du vet att det är bottenskrapet som finns kvar där nere. 80-90 % av deras befolkning har HAMAS sympatier.
Och skulle mot förmodan vår regering tillåta detta skulle det bli bottenskrapet av bottenskrapet, allt enl. svensk tradition.
Det kommer att leda till enorma problem då terrororganisatinen HAMAS redan är etablerade i vårt samhälle. Dom skulle växa enormt av ett ekonomisk stöd och kanske börja terrorisera oss för att väcka resten av världen i sin kamp att utplåna Israel... NÄÄÄ, ingen bra idé!

Vi vill inte ha mer av deras flaggviftande, tutande bilkaravaner, störningar på gator o torg, infiltrerande i politiska organisationer... osv... osv.

Förövrigt var dom ju välkomna tillbaka när Trump och Israel byggt upp den nya staten... sa dom i alla fall.
2025-05-10, 12:05
Medlem
Situationen i Palestina är tyvärr just nu en oerhörd katastrof för människorna som bor där. Men jag tycker ändå inte att Sverige ska ta emot flyktingarna därifrån. Jag tycker att deras brödrafolk i Mellanöstern som muntligen stöder dem ska ta sitt ansvar och hjälpa till i detta nödläge. Men tyvärr ligger det i arabvärldens intresse att det palestinska folket lider, så att hela omvärlden kritiserar Israel. Enklast hade varit om Hamas hade släppt hela gisslan, så hade kriget emot Gaza tagit slut. Men Hamas vill att Palestina ska lida för att omvärldens kritik ska riktas emot Israel. Slutligen vill jag säga att jag stöder inte det Israel gör just nu emot Palestina, men menar att det ligger i det arabiska folkets händer att lösa katastrofen.
2025-05-10, 12:07
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:

Frågan är inte om länder är villiga att ta emot.
Det gäller om man godkänner folkfördrivning och folkmord.
Och det gör Sverige när det gäller Israel.

Sveriges roll som soptunna och avstjälpningsplats för de människor som fördrivs från M-Ö i de Israelisk/Amerikanska evighetskrigen med avsikt att tömma M-Ö på alla förutom "de utvalda" är allmänt känd.

Allt började med landsförrädaren Tage Erlander 1952/54 när han sålde ut Sverige både inrikes och utrikespolitiskt till USA.

Om USA/Israel kräver förflyttning av hela Gaza till Sverige så kommer "Enpartistaten Sverige" genast att vifta på svansen för husse Israel/USA och godkänna denna folkfördrivning.
2025-05-10, 12:08
Avstängd
Sagodjurs avatar
Jag är för att vi tar emot palestinier åtminstone tillfälligt då behovet tycks vara större än hos många andra invandrare som vi tar emot (t ex indier som kör Foodora)

Kan vi låta indier som kör hem mat till lata svenskar komma hit, så kan vi väl låta palestinier komma hit.
2025-05-10, 12:10
Avstängd
Vore väl bättre att vi införde sanktioner mot Israel för att tvinga dem avveckla sina bosättningar och jobba aktivt för att skapa en tvåstatslösning. Det lär ta något decennium att få en fungerande, självständig palestinsk stat efter alla år av ockupation men det är dags att börja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in