• 1
  • 2
2025-05-09, 17:07
Har kommit till den jobbigaste och svåraste tiden i nyanställningen, när man förväntas kunna massa saker som man inte har fått in i skallen ännu. Vissa saker fastnar aldrig. Idag fick vi massor av information i början av arbetspasset med siffror och skit och jag hängde inte med alls. Då frågade jag kollegan vad vi skulle göra eftersom jag inte förstod och då tittade han bara på mig som om jag var dum i huvudet och det kanske jag är. Är väldigt känslig för sånt här eftersom jag alltid gör mitt bästa men ändå så räcker det inte. Jag har lärt mig mycket men tydligen inte tillräckligt.

Hur hanterar ni sånt? Gillar inte att man ska behöva vara rädd för att fråga. Värsta känslan ever.
Senast redigerad av KlimatExtremist 2025-05-09 kl. 17:25.
Citera
2025-05-09, 17:15
Medlem
Sluta böga dig och övertänk.

De ska väl hjälpa dig som ny ellerhur? Alla är inte smarta likt mig och lär sig på första försöket utan det tar tid för vissa lågbegåvade.

Se till att fråga, och be om hjälp innan det går för långt.
Citera
2025-05-09, 17:15
Medlem
Senaste gångerna jag börjat nytt jobb har det i princip varit "här är nyckeln varsågod och börja jobba". Då överlever man inte om man är rädd att fråga om rutiner eller vad det nu kan vara.
Skit i den sura kollegan, han var kanske på dåligt humör över något helt annat.

Är alltid jobbigt att byta arbetsplats.
Citera
2025-05-09, 17:18
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Sluta böga dig och övertänk.

De ska väl hjälpa dig som ny ellerhur? Alla är inte smarta likt mig och lär sig på första försöket utan det tar tid för vissa lågbegåvade.

Se till att fråga, och be om hjälp innan det går för långt.
Arbetsminne har inget eller väldigt lite med intelligens att göra.
Citera
2025-05-09, 17:19
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag frågar som fan i början. Det ses kanske som att jag är trög men sen har man helt plötsligt mer på fötterna än de som är gamla i gården.

Många verkar inte bry sig utan fastnar i någon medelmåtta-nivå. Frågar man och man är nyfiken är det till slut ganska lätt att bli spindeln i nätet.
Citera
2025-05-09, 17:24
Medlem
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlimatExtremist
Gillar inte att man ska behöva vara rädd för att fråga. Värsta känslan ever.

Det handlar inte om det. Det handlar om att du är rädd att göra bort dig eller att bli dömd..

Problemet är att du tänker på det helt fel. Vi människor lär oss av att göra misstag. Ju fler misstag vi gör desto snabbare blir det rätt. Ju oftare du har fel, desto effektivare blir du.

Det är faktiskt så som människor lär sig. Att slå sig ner med ett problem, så som att tex lära sig ett nytt system, att först pilla på det, se vad som blir rätt och vad som nu blir fel.

Så din rädsla handlar inte om något mer än dina egna förväntningar på dig själv att göra allt perfekt. (Men sanningen är, ingen perfektionist mår så bra med livet. Dom är perfektionister för deras otroliga rädsla för att göra något fel.............)

Det tänket tär på ditt mående............. Och hindrar din egen utveckling.

Så tänk om tänk rätt.

So what om kollegan gav en konstig blick? Kanske hade han ingen aning om svaret själv? Eller så kanske tyckte han att det är lätt. Spelar ingen roll vad han tycker, eller hur lätt han har det...
Du har inte det, och då måste även få göra saker fel. Det är så människan fungerar som ett djur, det är så man lär sig...

Du gör inte det där misstaget med att lägga handen på en varm spisplatta igen. För du lärde dig första gången att det är fel.
Inte fan visste du att plattan ens var varm? Men ett misstag senare så vet du i princip ungefär nu det.

Sen om du märker att du övertänker mycket som någon skrev här inne innan. Så är det ett tecken på att det är lite mer din rädsla som styr dig, än vad det är faktiskt nu är "Du".
Citera
2025-05-09, 17:25
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Jag frågar som fan i början. Det ses kanske som att jag är trög men sen har man helt plötsligt mer på fötterna än de som är gamla i gården.

Många verkar inte bry sig utan fastnar i någon medelmåtta-nivå. Frågar man och man är nyfiken är det till slut ganska lätt att bli spindeln i nätet.

Han förklarade mycket i början men nu säger han ingenting och svarar knappt på mina frågor så jag har börjat fråga mycket mindre och det kanske är dumt men va fan.
Citera
2025-05-09, 17:25
Medlem
Citat:
Har kommit till den jobbigaste och svåraste tiden i nyanställningen, när man förväntas kunna massa saker som man inte har fått in i skallen ännu. Vissa saker fastnar aldrig. Idag fick vi massor av information i början av arbetspasset med siffror och skit och jag hängde inte med alls. Då frågade jag kollegan vad vi skulle göra eftersom jag inte förstod och då tittade han bara på mig som om jag var dum i huvudet och det kanske jag är. Är väldigt känslig för sånt här eftersom jag alltid gör mitt bästa men ändå så räcker det inte. Jag har lärt mig mycket men tydligen inte tillräckligt.

Hur hanterar ni sånt? Gillar inte att man ska behöva vara rädd för att fråga. Värsta känslan ever.
Anteckningsblock och penna. Samt att fråga om något är oklart. Du är ny och har en inkörningsperiod, det är inget konstigt.
Grattis till jobbet!
Citera
2025-05-09, 17:31
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Det handlar inte om det. Det handlar om att du är rädd att göra bort dig eller att bli dömd..

Problemet är att du tänker på det helt fel. Vi människor lär oss av att göra misstag. Ju fler misstag vi gör desto snabbare blir det rätt. Ju oftare du har fel, desto effektivare blir du.

Det är faktiskt så som människor lär sig. Att slå sig ner med ett problem, så som att tex lära sig ett nytt system, att först pilla på det, se vad som blir rätt och vad som nu blir fel.

Så din rädsla handlar inte om något mer än dina egna förväntningar på dig själv att göra allt perfekt. (Men sanningen är, ingen perfektionist mår så bra med livet. Dom är perfektionister för deras otroliga rädsla för att göra något fel.............)

Det tänket tär på ditt mående............. Och hindrar din egen utveckling.

Så tänk om tänk rätt.

So what om kollegan gav en konstig blick? Kanske hade han ingen aning om svaret själv? Eller så kanske tyckte han att det är lätt. Spelar ingen roll vad han tycker, eller hur lätt han har det...
Du har inte det, och då måste även få göra saker fel. Det är så människan fungerar som ett djur, det är så man lär sig...

Du gör inte det där misstaget med att lägga handen på en varm spisplatta igen. För du lärde dig första gången att det är fel.
Inte fan visste du att plattan ens var varm? Men ett misstag senare så vet du i princip ungefär nu det.

Sen om du märker att du övertänker mycket som någon skrev här inne innan. Så är det ett tecken på att det är lite mer din rädsla som styr dig, än vad det är faktiskt nu är "Du".

Tack för svaret. Får läsa om det på måndag igen om det behövs. Att tänka rätt är verkligen inte lätt i stundens hetta.

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Anteckningsblock och penna. Samt att fråga om något är oklart. Du är ny och har en inkörningsperiod, det är inget konstigt.
Grattis till jobbet!

Har ett anteckningsblock och hela mobilen är fylld med anteckningar så ja det kanske sätter sig i hjärnan till slut men då måste jag ju få fortsätta fråga saker utan att få sura miner som svar-.
Citera
2025-05-09, 17:40
Medlem
TedGaandies avatar
Citat:
Tack för svaret. Får läsa om det på måndag igen om det behövs. Att tänka rätt är verkligen inte lätt i stundens hetta.

Jag förstår det, jag har ADHD så jag har otroligt svårt att få tankarna att hålla sig på en och samma grej och att sedan åka in i affekt på det...

Men vi lär så otroligt mycket av att ställa en "usel fråga" och se om det ger en något bra svar. Änatt inte göra det...

Och det roliga är att vi lär oss 10x mera dom gånger allt går fel.

Så istället för att vara rädd för att göra misstag, eller ibland råka göra bort sig.
Hitta ett sätt att välkomna det istället... För du lär dig så otroligt mycket nyttiga grejer när du ger dig själv tillåtelsen till det.

Detta är varför proffs i spel tittar på sina matcher. Dom kollar saker dom gör fel, när dom spelar nästa gång ser de till att det stycket blir rätt.
Och Michael Jordan blev inte basketproffs och gudomlig spelare bara för att han en dag bara ställde sig på planen. Han hamnade där för att han kastade bollen 10 000 gånger och korrigerade små och minimala fel. Det sägs att han var och tränade 2 timmar innan alla andra i hans lag ens hade börjat komma dit.

Så man ska våga göra fel.
Senast redigerad av TedGaandie 2025-05-09 kl. 17:49.
Citera
2025-05-09, 19:40
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Han förklarade mycket i början men nu säger han ingenting och svarar knappt på mina frågor så jag har börjat fråga mycket mindre och det kanske är dumt men va fan.

Surt! Men försöka fråga så många som möjligt om allting. Förstår man de andra processerna så blir ens eget jobbet lättare och mer uppskattat.
Citera
2025-05-09, 21:31
Medlem
Citat:

Har du ens fått ett tillräckligt lång introduktion????
Ingen förväntar sig att någon ska kunna allt som nyanställd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in