2025-05-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ylisar
Så det var bara lite nakenbilder, fan vad töntigt, vem bryr sig. Han borde bara lagt ut dem själv så hade de inte kunnat användas för utpressning.

Det vet vi ju inte.

Det kan vara inkludera någon annan på bilderna.

Bilderna kan va i någon speciell miljö osv.
Citera
2025-05-09, 19:23
Medlem
Wayaheads avatar
Nu när det är offentliggjort så går det knappast att köra någon utpressning, det är väl bara tillsätta TuffeUffes lekkamrat igen, lika barn leka bäst! Med reservation för att det inte finns något mer att bli chockad över?

Det roligaste är ändå att man fortfarande oroar sig för sverigebilden, som redan är slaktad, muppsverige i sin prydno!
Citera
Medlem
Coffeemans avatar
Media reagerar ytterst märkligt på det hela.

Man pratar om att den som skickade mailet med uppgifterna som om det vore någon illvillig handling. Man spekulerar till och med om att det skulle varit främmande makt som gjort det. Det vore isåfall en vänligt sinnad stat, varje annan skulle ju låtit honom tillträda sin post.

Rimligtvis var det väl bara en god medborgare som inte tyckte att denne person skulle vara lämplig som säkerhetsrådgivare.

Vad som är en nyhet är ju att Thyberg ljög sig igenom hela säkerhetsklassificeringen. Och att han kunde göra det. Inget bra betyg för dom som gjorde den.

Sen har jag ingen aning om ifall Thyberg är öppet Gay eller inte. Är han det så borde han ju bara varit ärlig med bilderna och det hade varit en ickefråga. Ifall han inte är det så är det betydligt allvarligare och han är en gigantisk säkerhetsrisk. Detta borde ju vara huvudfrågan. Men jag antar att han är öppen då inga rapporterar om det. Men helt säker kan man ju inte vara, ibland får sådant tydligen inte nämnas trots att det har relevans.

Oavsett så är det tämligen obegripligt att någon som ska bli säkerhetsrådgivare finns på Grinder. Oavsett om det var 2019. Själv har jag varit uppkopplad sedan 1995 och det finns inte en bild på mig någonstans. Än mindre naken.

Jag ifrågasätter hans kompetens och säkerhetsmedvetande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Snubben hade ju inte ens tillträtt tjänsten och du tänker på avgångsvederlag?

Hejda dig.

?
Han var ju officiellt utsedd och skulle infinna sig på sitt första uppdrag, så nog hade han tillträtt alltid.
Och han kommer knappast att gå lottlös ut detta,
Kanske han själv som skickat bilden för att förhandla till sig en fin pension?
Citera
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
TT utnämndes till ambassadör 2019, då styrde (S). Bilderna fanns redan då.

Ja vad är problemet ? Det är inte bilderna eller att han är bög som är problemet här. Eller får en ambassadör inte vara bög enligt dig?
Citera
2025-05-09, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Mejlen skickades från ett protonmail-konto, skriver DN. De är baserade i Schweiz (med verksamhet i Panama). Proton har hög svansföring kring kryptering och anonymitet, men de svarar på myndigheters begäran om hjälp.

Trots det är det trivialt att dölja sig om man är kompetent, men det kan krävas mer än att lita på just mejlleveratören.

Mejladressen varifrån bilderna skickats till DN och Regeringskansliet är kopplad till Protonmail. Det är en e-posttjänst som är populär bland personer som vill hålla sin verkliga identitet hemlig, på grund av tjänstens starka kryptering och integritetsskydd. Avsändaren har inte begärt källskydd och har inte svarat på uppföljande frågor. DN har utan framgång försökt att spåra IP-adressen som mejlet med bilderna skickades från.
https://www.dn.se/sverige/privata-bi...es%20fr%C3%A5n.
Citera
2025-05-09, 19:25
Medlem
För hur många skattemiljoner fick svenskarna inte lösa ut svensken i Iran för som i suverän egenmäktighet flög dit för att träffa sin partner ?
Hur tyst det varit om detta i media.

Det skall hur som helst inte vara någon slags gräddfil för bögar i svenska utrikesärenden vare sig till farliga jaktmarker eller därifrån hem med hjälp av skattebetalarna.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Det handlar inte så mycket om att han är homosexuell, även om media nu verkar hänga upp sig på det. Gardell var redan ute och tyckte synd om honom.

Det handlar i någon mening mer om att säkerhetsprövningen verkar totalt ha fallerat. Det skall inte vara speciellt svårt. Det finns rent av ett formulär. Det är bara att beta av och svara på frågorna. Ett utsvävande sexuellt beteende är inte någon höjdare ur säkerhetssynpunkt. Men i den meningen är det inte bättre att vara hetero och knulla allt som rör sig. Det är så att säga lika illa. Det är förvisso mer problematiskt i vissa andra länder som inte har vår "upplysta" syn på homosex.

Men problemet är snarast att han ljuger och undanhåller information om små saker. Gör man det ökar risken även markant att du kommer ljuga och undanhålla annan information om större och viktigare saker.

Därför är han olämplig. Inte för att han gillar att böga. Sedan är det klart att det kanske inte direkt talar till hans fördel om han har väldigt avvikande homosexuella böjelser -- han kanske gillar att kombinera sitt bögande med droganvändning eller partners som ser och är väldigt unga ut etc. Utpressningsproblemen hopar sig. Men problemet är lögnen inte att han gillar kuk.

Sedan kan man ju fråga sig om vad som är problemet hos topp moderaterna i huvudstaden. Det verkar vara bögar på parad där som avgår. Vilket i vart fall är bättre än alla center-pedofilerna.

Är homosex någon form av inkvoteringsmarkör för en toppställning hos moderaterna?

Det är inte säkert att han ljugit om detta. Jag har viss insyn i hur dessa intervjuer går till och så vitt jag vet får man inga frågor om det kan finnas nakenbilder på en på nätet.

Med facit i hand kan man såklart konstatera att han själv borde ha nämnt detta men det är nog många som inte hade gjort det. Det finns garanterat nakenbilder där ute på många personer som är säkerhetsklassade och i 99 fall av 100 är det såklart inte ett problem.
Citera
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Låter mer rimligt. Varför avfyra bomben nu när man kunde spara den till ett tillfälle när det skulle gagna Ryssland.

Såvida de inte hatar honom svårt sedan tidigare. Pga hans insats som ambassadör i Ukraina kanske?
Jag kan absolut ha fel, men jag tror som sagt att detta var mer värt idag som utskämningsmaterial mot Sverige än som utpressingsmaterial mot Thyberg längre fram. Detta rörde sig ju inte om en gift (på det normala sättet) man som har ett hemligt barn med en annan kvinna än sin fru, eller en familjefar som har spelat bort barnens sparpengar och huset de alla bor i på roulette och går under bara inför tanken på att tala om det. Jag kan inte föreställa mig att Thybergs make, herr Fuckner, inte skulle känna till Thybergs Grindr-profil och hans kukbilder där, eller att de inte båda troligen hade sexuella relationer utanför sitt äktenskap då och då, och att det skulle ställa till något problem för Thyberg om det kom fram.

Och dessutom, skulle han som nationell säkerhetsrådgivare behöva agera i någon sorts diplomatisk roll i förhållande till länder där homosexualitet är mer kontroversiellt än här (dvs. för 95% av världens befolkning) hade det ju bara varit för dessa stater att göra en enkel sökning på Ratsit för att se att han är gift med en annan man som heter Fuckner i efternamn. Det klarar nog de flesta underrättelsetjänster av, och de kan dra sina egna slutsatser av det också, helt utan att ens leta fram Grindr-profilen.

Sedan kan nog Sverige hitta många fler än Thyberg som har gjort stora insatser i Ukraina och hatar Ryssland precis lika mycket, tror du inte det? Och lär inte Ryssland förstå det? (Att hitta någon i övrigt lämplig i stockholmska moderatkretsar, helst på något sätt kompis till Uffe Kristersson, utan Grindr-profil, tror jag utan överdrift kan vara svårare.)
Citera
2025-05-09, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Bra spanat! Dvärgen var ju ordföranden i MUF, där knullades det ju friskt och det borde finnas vittnen från den tiden som kan bekräfta om han knullat nån tjej

Eller kille
Citera
2025-05-09, 19:26
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Detta hade aldrig hänt under Löfvens tid då var det ordning och reda och Sverge hade respekt med sig utomlands.
Ändå var det Löfven som utnämnde bögen till ambassadör i Afghanistan och Ukraina?
Trots att bilderna redan fanns på Grindr
Citera
2025-05-09, 19:27
Medlem
J.H.s avatar

Ja han har "frivilligt" trampat i klaveret. En säkerhetsrådgivare borde känna till devisen "det som laddats upp på nätet, finns kvar där för all framtid" även om det så klart inte alltid stämmer.

Men som du säger, det hade lika gärna kunnit varit en socialdemokrat eller centerpartist som visat drulen för någon pojke på tuben eller lagt upp privita goatsee-bilder på gridr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in