2025-05-08, 19:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Hur har du kommit fram till det?
Jag skrev ju det. Det skulle kunna bli en hel bok med argument.
Citera
2025-05-08, 20:06
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag skrev ju det. Det skulle kunna bli en hel bok med argument.
Du har inte motiverat det särskilt utförligt, hur vet jag att inte du bara hittar på också?
Citera
2025-05-08, 20:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Du har inte motiverat det särskilt utförligt, hur vet jag att inte du bara hittar på också?
Just nu tänker jag inte skriva boken utan sova. Men du kan alltid läsa mina inlägg här på religion.
Citera
2025-05-08, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDoomsday

Men hur får du sådan stark tro? Jo genom bevis såklart, och bevisen får alla som söker, för Gud avslöjar sig för alla som söker helhjärtat, det har han gjort för mig och många andra. Men han gömmer sig för de som inte vill tro, så att de inte skall förlora sin fria vilja...

Tycker du även vi ska låta bli att informera rökare om att rökning kan orsaka lungcancer för att deras fria vilja att röka eller inte inte ska gå förlorad ? Gud skulle kunna uppenbara sig för icketroende och sen säga åt dem att de kan välja att tro på honom eller låta bli och ta konsekvenserna. Dessutom uppenbarade sig gud för Kain, som inte fullt ut verkar ha förtröstat på Gud, enligt bibeln (Första Moseboken 4: 6-15.) , hur förklarar du det ?
Citera
2025-05-08, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du säger emot dig själv utan att förstå det

Du säger att ingen skulle titta på en byggnad och säga att den inte är designad. Vilket är helt korrekt. Men anledningen till detta är ju sättet som den skiljer sig från naturen. Ändå använder du naturen som exempel på något som är designat. Det är så pinsamt korkat

Det där får du nog utveckla lite.

Om något så simpelt som en byggnad inte kommer upp av sig själv, hur mycket mindre kommer allt det otroliga i naturen till av sig själv.
Citera
2025-05-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja, titta på alla träd som någon måste ha byggt ihop, gren för gren, barr för barr. Vilket jobb det måste ha varit att limma fast alla delar.
Man använder inte logik och sunt förnuft, man använder vidskepelse och oförståelse.
Informell fallasi, argument from ignorance.
Grottmännisktänkande.

Om du tror att det är så det gått till om det skulle vara skapat

Jag talar om en skapare, en "Alien" som levat i någon form vi inte känner till miljarders miljardes år.
Hur tror du att det ens skulle vara möjligt att förstå hur skapelsen har gått till.

Det är som att förklara för en skördemyra (https://www.perplexity.ai/search/skordemyran-_MZ3ddI0SA2hB8xKBB3fGg) hur vårt samhälle är uppbyggt.
Citera
2025-05-08, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Just nu tänker jag inte skriva boken utan sova. Men du kan alltid läsa mina inlägg här på religion.

Så du fegar hellre ur alltså?
Citera
2025-05-08, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Om du tror att det är så det gått till om det skulle vara skapat

Jag talar om en skapare, en "Alien" som levat i någon form vi inte känner till miljarders miljardes år.
Hur tror du att det ens skulle vara möjligt att förstå hur skapelsen har gått till.

Det är som att förklara för en skördemyra (https://www.perplexity.ai/search/skordemyran-_MZ3ddI0SA2hB8xKBB3fGg) hur vårt samhälle är uppbyggt.

Så för att summera ditt argument:

”Min kognitiva förmåga klarar inte av att hantera frågan om hur universum tillkommit, och min ångest att behöva erkänna det är så stor att jag föredrar att istället helt enkelt bara fantisera ihop en förklaring så att jag kan låtsas och lura mig själv att jag har svaret! Moget?
Citera
2025-05-08, 22:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Det där får du nog utveckla lite.

Om något så simpelt som en byggnad inte kommer upp av sig själv, hur mycket mindre kommer allt det otroliga i naturen till av sig själv.

Du säger det återigen själv utan att förstå det. Designade saker är simpla, naturliga är komplexa. Självmål på självmål utan att du ens förstår det själv. Patetiskt
Citera
2025-05-08, 22:56
Medlem
Det kanske är rätt liten chans iaf att något som låter som en fantasi skulle vara sann.
Det finns mycke enklare saker vi inte klarar av att förstå.

Varför är så många många aggresiva tillexempel när dom svarar
Citera
2025-05-09, 00:19
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PungKicker
Återkom när du har observerat hur motorer kan bygga sig själva.

Analogin haltar då det är biologisk vävnad det handlar om och inte mekanik. Det finns mängder med exempel på självorganisation och självreplikation i naturen som fungerar helt och hållet utan någon designer och som skapar komplexitet utifrån enkla förutsättningar.

Återkom själv när du har någon seriös kritik värd att bemöta.
Citera
2025-05-09, 01:44
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Tråkigt att du ska använda ordet "magiskt", jag har aldrig påstått att det finns "magiska" gränser.
Det är inget magiskt med att det är konstruerat på ett visst sätt som fungerar på ett visst sätt.

Nej, du har inte påstått, det är jag som påstår det. Det skulle alltså behövas någon totalt okänd mekanism som sätter stopp för utvecklingen på något sätt. Så länge små förändringar hela tiden kan fortgå så finns ingen sådan. Det finns dock vissa naturliga gränser såsom exempelvis att en organism inte kan bli hur stor som helst på grund av att de måste kunna bära upp sin egna kropp och liknande.

Det var därför jag tog exemplet med de två hundraserna som kunnat ske på extremt kort tid. Plussa på en miljon år i samma takt så kommer de inte gå att känna igen. Jag tror helt enkelt inte ni evolutionsförnekare kan greppa tidsbegreppet riktigt och hur mycket tid det faktiskt rör sig om. Svårt att finna någon annan anledning, det eller förnekelse typ.

Citat:
Jag påstår inte att jag vet hur hela konstruktionen fungerar, men det förstår inte någon annan heller.
Det finns ingen som kan förklara varför en art inte kan få avkomma med en annan art, det verkar ju finnas en gräns, en spärr som hindrar att t.ex. en människa kan få avkomma med en schimpans.
Jag anser att det beror på att Gud skapade varje art för sig, med möjlighet att utvecklas och anpassa sig väldigt mycket så att t.o.m. det ser ut som två olika arter, t.ex. varg och hund, eller två hundar som Chihuahua och Grand danois. Men även om dom ser helt olika ut så är dom av samma art, som bara kan få avkomma med varandra.

Kan du förklara vad i DNA:t gör att en människa inte kan få avkomma med en schimpans?

Jodå, man vet ganska väl varför olika arter inte kan få fertil avkomma. Ja, hundar kan fortfarande få fertil avkomma då det inte hunnit ske tillräckligt med genetiska förändringar för att förhindra det. Bara fysiska sådana som gör att vissa raser inte hade kunnat göra det på egen hand.

Det finns flera olika orsaker till att två arter inte längre kan reproducera sig med varandra. Det kan t ex handla om beteendemässiga förändringar där de utvecklat ett annorlunda sätt att uppvakta varandra som inte längre fungerar eller ändrad partnerpreferens. Det kan handla om att de helt bytt habitat. Deras reproduktionstider kan ha förändrats. Det kan vara på grund av genetisk inkompatibilitet där man kan studera vad som avviker i generna i detalj för kända gener. Det kan också handla om en kromosomtalsskillnad som uppstått vilket leder till misslyckad meios.

När det gäller människa och schimpans finns det inget bekräftat försök som gjorts och dokumenterats av etiska skäl, men det finns lite rykten och så från sovjettiden bland annat. Men man tror inte vi kan få fertil avkomma på grund av flera orsaker.

Dels så har vi olika antal kromosomantal vilket gör det osannolikt. Sen har vi cirka 1.2% skillnad i kodande DNA vilket är ganska mycket sett till antalet baspar det handlar om. Det handlar om gener som styr saker som utveckling av könsceller, embryonalutveckling, celldelning och liknande. Det finns även regulatoriska skillnader som påverkar när, var och hur saker sker. Man har även studerat andra arter med liknande skillnader där det inte gått.

Citat:
Ja, Gud har tagit sin hand från jorden, så det har blivit en djungelns lag som påverkar allting.

Jag har frågat massor med gånger om bevis för att en art har förändrats till en annan art. Ofta ger man exempel på att två grupper har skillnader/förändringar mellan varandra, och då kallar man det för olika arter, men i verkligheten kan dessa olika grupper ändå få avkomma med varandra.

Ja, ett bra sätt att undersöka detta är att observera vad som händer med arter som har korta reproduktionstider, t.ex. bananflugan, men man har aldrig observerat att bananflugor har blivit något annat än bananflugor, trots massor med generationer, och trots att man t.o.m. har manipulerat deras DNA och fått en massa konstiga resultat, men dom har ändock fortsatt vara bananflugor som bara kan få avkomma med andra bananflugor, är inte det lite underligt?

Men du får gärna ge ett exempel på när man observerat att en art blivit en annan art, ge ditt bästa exempel.

När det kommer till artbildning så finns det flera exempel där de räknas som ny art då de inte längre parar sig med varandra på grund av olika orsaker t ex att de utvecklat annorlunda beteenden. Det finns också flera arter där de genetiska skillnaderna blivit så stora att hybriderna antingen är sterila eller inte utvecklas ordentligt. De kan alltså inte längre få avkomma som för arten vidare vilket är fallet med Naultinus och Hoplodactylus (Geckos på Nya Kaledonien). I fångenskap kan de inte längre få fertil avkomma vilket man studerat.

När det gäller just bananflugor så har man skapat nya arter per definition flera gånger, men då och då kan de fortfarande få fertil avkomma även om det oftast misslyckas. Det är inte helt enkelt att förändra DNA tillräckligt i labb då det kräver flera olika saker som är svårt att få till på konstgjord väg. Dels ska genflödet brytas, sedan vill det till stora selektionstryck för att det ska bli så effektivt som möjligt.

Det är också därför vi kan hitta många nya arter i fossillagren kort tid efter att en stor förändring i naturen skett, så som stora vulkanutbrott och liknande då det förändrar så många faktorer i miljön och ökar selektionstrycket något enormt.

Citat:
Jag kan kolla på det när jag får tid. Men du förstår väl att likheter i DNA inte bevisar att två arter har utvecklats från en gemensam anfader? Det kan också betyda att en konstruktör har använt sig av samma organisation för att få fram olika produkter?

Men poängen är inte att det endast handlar om likheter i DNA i fallet jag tog upp. Det jag nämnde var att man kan se att våra förfäder en gång i tiden har fått virusinfektioner där virus infogats i deras DNA och könsceller så att de för det vidare generation efter generation. Detta visar tydligt att vi och schimpanserna har samma förfäder då vi har dessa på samma ställen vilket inte skulle vara möjligt annars.

Och i övrigt finns det ingen logik i att likheter i DNA inte visar på släktskap. Precis allt tyder på det, på samma sätt som man via DNA kan ta reda på hur när släkt du är med en annan människa.
Man kan studera arter i detalj och de som är nära besläktade med oss har även samma defekta fel och liknande såsom genetiska fel och pseudogener - vilket är precis vad man förväntar sig vid släktskap men som hade varit märkligt om vi varit designade.

Bara för att nämna ett exempel (men det finns hur många som helst) som människor och apors defekta gen för C-vitamin som återfinns på exakt samma plats men som inte fungerar. Via evolution kan man också förklara exakt vad som hänt och varför. Hela vårt genom är fyllt av icke-kodande DNA, gamla virus och trasiga kopior av gener. Allt sådant är att förvänta sig vid evolution men ser väldigt märkligt ut ur ett designperspektiv.
Senast redigerad av Mino44 2025-05-09 kl. 01:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in