2025-05-08, 14:29
Medlem
Ajogens avatar
Det är nog väldigt lätt för 100 män att trötta ut en gorilla.

Vår uthållighet och att vi kan kommunicera gör oss överlägsna rovdjur i pack.

Men ifall direkt kamp, typ mma ring så kan det bli gorillan.
Citera
2025-05-08, 14:31
Medlem
https://youtu.be/cE_B5NRDfCY?si=SJn9hcS5pYe6SFia

Ungefär så här hade nog gått till. Gorilla vinner all dagar.
Citera
2025-05-08, 14:31
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAKA-KORT
Inte en chans, flera av oss män är extremt farliga och kraftfulla och jag är en alfa som skulle psykologiskt och fysiskt bryta ner en stor procent av gorillans uthållighet och hälsa.

Efter gorillan är klar med mig så kommer den vara halvt ihjälslagen, och då kvarstår 99 gubbar, och under tiden dom fightas så återhämtar jag mig och ansluter igen och avslutar jobbet och räddar så många jag kan.
En gorilla svingar till en gång och så är du död. Läste en artikel om att en stor gorilla i teorin kan marklyfta 2000kg. Det var nån teoretisk uträkning, det är väl svårt att få dom att marklyfta i verkligheten.

Människan har ingenting som kan penetrera skinnet på en gorilla, inga tänder eller klor, dom kan inte skada den. Att slå och sparka en gorilla lär inte fungera, den kommer inte att känna nått. Enda chansen skulle vara att försöka omringa den hålla sig på avstånd och hoppas att den tröttar ut sig så mycket så att den inte orka stå upp mera innan den haft ihjäl alla. Men det hade antagligen inte fungerat.
Citera
2025-05-08, 14:34
Medlem
Memnoks avatar
Vi pratar om obeväpnad kamp nu och antar att människorna är riktigt motiverade och inte bryr sig om vad som händer med dem eller med de andra människorna. Vi antar också att det inte finns någon tidsgräns.

Det beror lite på var kampen skall vara, trånga utrymmen är självklart sämre för gorillan.

Första 20-40 personerna fram kommer garanterat bli dödade/lemlästade/rejält skadade. Därefter kommer Gorillan ha slut på flås, de är extremt starka och snabba men uthållighet är inte direkt deras starka sida, inte heller att ta det lugnt så att orken räcker längre. Därefter kommer en av två saker hända: Har gorillan möjlighet att fly kommer han försöka med det, då kan männen jaga efter tills gorillan bokstavligen kollapsar eftersom vi människor har bättre uthållighet. Har gorillan inte möjlighet att fly kommer de återstående 60-80 männen övermanna gorillan.
Citera
2025-05-08, 14:38
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Det pågår en challenge på Tiktok där vem vinner 100 män mot 1 gorilla, jag anser att rätt svar är män men 63% tror att gorillan vinner.

Vad säger vetenskapen? Personligen känner jag att jag kan ta en gorilla själv
Gorillan tror jag.
Citera
2025-05-08, 14:52
Avstängd
Citat:
Inte en chans, flera av oss män är extremt farliga och kraftfulla och jag är en alfa som skulle psykologiskt och fysiskt bryta ner en stor procent av gorillans uthållighet och hälsa.

Efter gorillan är klar med mig så kommer den vara halvt ihjälslagen, och då kvarstår 99 gubbar, och under tiden dom fightas så återhämtar jag mig och ansluter igen och avslutar jobbet och räddar så många jag kan.

Detta skulle kunna vara du själv i ett TV-spel om du fuskar lite. Men i verkligheten skulle du nog klättra upp i ett träd i rena förskräckelsen. Men med detta stresspåslag så glömmer du bort att de kan klättra i träd. Game over.

Jag tror att gorillan skulle vinna. När hälften ligger sönderslagna på backen så sjappar nog alla, och gorillan sätter sig lugnt i ett hörn och äter en banan. Men när det gäller råstyrka så vinner nog gorillan om han är riktigt uppeldad och förbannad. Men då är det stor risk att människan, som han brukar göra i underläge, tar den fega vägen med vapen.
Senast redigerad av Newton555 2025-05-08 kl. 14:58.
Citera
2025-05-08, 15:00
Medlem
Hur fan kan ni ens tro att gorillan har en susning till chans? Man mot man obeväpnad är det ingen tävling givetvis men troligen hade den haft problem mot 10 koordinerade män. Gissningsvis hade gorillan vunnit efter en svår kamp mot 10 män men 100? Inte en jävla chans. Så dåliga är inte vi människor. Du kan sparka och slå en gorilla så den skadar sig. Vrida armar och ben ur led. Peta ut ögon. Ett slag i magen kan nog en gorilla stå pall för men det känns fortfarande. 100 män är för fan en mindre armé. Slänger sig alla över den samtidigt så lär den dö bara av vikten från 100 män.

Men visst, det förutsätter att alla är motiverade och går in för det. I verkligheten om man tar 100 gubbar från gatan och så ser gänget de första 4 stackarna bli slitna, bankade och mosade till döds kanske resten springer. Men som jag tolkade det var det inte frågan.
Senast redigerad av GrayPagan 2025-05-08 kl. 15:03.
Citera
2025-05-08, 15:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Helt utan nån form av vapen, klubbor, spjut eller?

En stor silverrygg skulle ha livet av hundra män alla dagar i veckan utan att behöva ta ut sig.

Nja, inte säkert.
Människan har faktiskt överlägsen kondition av alla däggdjur som finns på jorden. Så 100 män skulle säkerligen kunna trötta ut en gorilla rätt ordentligt.
Gorillans skulle ha klara fördelar den första tiden men ett djur har inte förmågan att spara på energi i en flykt eller strid på samma sätt som en människa. Djuret går all in tills den inte orkar mer och sen är det bara för de resterande att slå till och nöta på.

Jag skulle säga att människorna vinner även utan några som helst vapen förutom sparkar och slag.
Citera
2025-05-08, 15:06
Avslutad
100 pers? Det är väl bara att böghöga apan.
Citera
2025-05-08, 15:10
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nja, inte säkert.
Människan har faktiskt överlägsen kondition av alla däggdjur som finns på jorden. Så 100 män skulle säkerligen kunna trötta ut en gorilla rätt ordentligt.
Gorillans skulle ha klara fördelar den första tiden men ett djur har inte förmågan att spara på energi i en flykt eller strid på samma sätt som en människa. Djuret går all in tills den inte orkar mer och sen är det bara för de resterande att slå till och nöta på.

Jag skulle säga att människorna vinner även utan några som helst vapen förutom sparkar och slag.
Nej nej nej. En häst är t ex ett däggdjur och bara hur hästen andas gör den överlägsen alla dagar i veckan mot en människa.
Citera
2025-05-08, 15:16
Medlem
Citat:
Det pågår en challenge på Tiktok där vem vinner 100 män mot 1 gorilla, jag anser att rätt svar är män men 63% tror att gorillan vinner.

Vad säger vetenskapen? Personligen känner jag att jag kan ta en gorilla själv

Vem skulle vinna, en gorilla mot 100 kvinnor
Citera
2025-05-08, 15:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Nej nej nej. En häst är t ex ett däggdjur och bara hur hästen andas gör den överlägsen alla dagar i veckan mot en människa.

På korta sträckor ja men inte på långa sträckor.

https://www.jogg.se/artiklar/Artikel.aspx?id=914

Den som inte är snabb kan vara uthållig. Det är vi. Vårt löpsteg och förmågan att svettas har gjort oss till världsmästare i långdistans. Endast slagna av draghundar (i kyla) som avlats just på denna förmåga. När andra djur kapsejsar av överhettning och energibrist kan vi fortsätta "hur länge som helst". Det finns flera exempel, jorden runt, där människor utvecklat s.k. utmattningsjakt. En metod där man springer efter villebråd tills de stupar. Den mänskliga jägaren kan, nedkyld av svett och medvetenhet om hur jakten skall sluta, "lugnt" hålla ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in