2025-05-07, 22:16
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Det har jag skrivit - att det är hans enskilda egendom och han får inte hela. Han får 50% Jag står fortfarande kvar med mina 50%
Varför inte förskott på arv? Det är ju det och ska räknas av. Den delen jag står på ska gå till någon annan den dagen då det blir aktuellt.
Om det är din avsikt att någon annan ska få den andra halvan av fastigheten är det rätt att ange i gåvobrevet att gåvan ska ses som förskott på arv.
Citera
2025-05-07, 22:20
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Om det är din avsikt att någon annan ska få den andra halvan av fastigheten är det rätt att ange i gåvobrevet att gåvan ska ses som förskott på arv.

Precis. Jag tror jag fixar detta utan jurist Jättetack för all hjälp.
Citera
2025-05-08, 00:16
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Blä så struligt. Kanske är det bättre att bara göra han till delägare ist? Men det handlar inte om några pengar mellan oss. Jag vill bara ge honom 1/2. Han får pengar den dagen han säljer eller ger det till sina framtida barn

Han får sälja när jag dör. Då skiter ja i det.. liksom. Så är min tanke

Citat:
Precis. Jag tror jag fixar detta utan jurist Jättetack för all hjälp.

Det tror inte jag!

Du har till exempel inte tänkt på att mottagaren av gåvan kan tvinga fram en försäljning av hela fastigheten mot din vilja i stort sett så fort han får lagfart på sin del, då blir fastigheten samägd och då gäller lagen om samäganderätt.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...sfs-1904-48s1/

Jag föreslår att du anlitar en advokat för att få allt precis som du vill ha det.
Advokaten kanske föreslår ett testamente istället för gåva, när du har gett bort halva fastigheten så tappar du delvis kontrollen över hela fastigheten.

Hur vill du att framtida kostnader skall fördelas? Detta är ett exempel på diskussioner som kan uppstå.
Med en samägd fastighet följer det också med samägda framtida kostnader och förpliktelser.

Detta behöver du tänka igenom ordentligt och kanske diskutera med en sakkunnig.
Citera
2025-05-08, 01:15
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det tror inte jag!

Du har till exempel inte tänkt på att mottagaren av gåvan kan tvinga fram en försäljning av hela fastigheten mot din vilja i stort sett så fort han får lagfart på sin del, då blir fastigheten samägd och då gäller lagen om samäganderätt.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...sfs-1904-48s1/

Jag föreslår att du anlitar en advokat för att få allt precis som du vill ha det.
Advokaten kanske föreslår ett testamente istället för gåva, när du har gett bort halva fastigheten så tappar du delvis kontrollen över hela fastigheten.

Hur vill du att framtida kostnader skall fördelas? Detta är ett exempel på diskussioner som kan uppstå.
Med en samägd fastighet följer det också med samägda framtida kostnader och förpliktelser.

Detta behöver du tänka igenom ordentligt och kanske diskutera med en sakkunnig.

Jag har lagt till sk hembudsplikt. Har skrivit såhär..
Gåvan villkoras med hembudsplikt för gåvotagaren detta innebär att gåvotagaren vid avyttring av fastigheten måste erbjuda sin andel till övrig ägare (dvs jag då) innan överlåtelse får ske till annan.
Gåvotagaren får dock utan begränsning av detta villkor om hembud avyttra gåvan till sina bröstarvingar

Gåvan villkoras med att gåvogivaren under sin livstid ska ha rätt att obegränsat nyttja fastigheten.

Det är min son som är gåvotagaren.
Hade det varit någon random snubbe jag gav bort fastigheten till hade jag absolut anlitat advokat eller jurist.
Och det är klart att vi kommer dela på alla kostnader.
Senast redigerad av Tarmstuvning 2025-05-08 kl. 01:20.
Citera
2025-05-08, 02:05
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Det har man ju fått erfara..
Du kan inte lita på någon. Inte ens sin egen familj.
Därför vill jag inte vara som *dom*
Citera
2025-05-08, 10:03
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Därför att detta brev viktigt för mig. Så det blir RÄTT och RÄTTVIST fördelat så INGEN blir ARG
eller att det skapar osämja den dagen då JAG lämnar in
Citera
2025-05-08, 13:00
Medlem
Vad är tanken med gåvobrevet? Om du bara har ett barn kanske det inte behövs, och som redan påpekats kan det bli problem med att samäga om endera parten vill sälja. Om du har flera är det viktigt att alla formuleringar blir rätt (förskott på arv mm), och hur korrekt det än görs juridiskt sett kan det tyvärr bli upprörda känslor när du gått bort om någon känner sig förfördelad. Jag skulle nog anlita en jurist i ditt fall och förklara vad målet med gåvan är så att saker blir rätt gjorda, kostnaden är ändå betydelselös jämfört med kostnaden för en fastighet.
Citera
2025-05-08, 13:23
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junketi
Vad är tanken med gåvobrevet? Om du bara har ett barn kanske det inte behövs, och som redan påpekats kan det bli problem med att samäga om endera parten vill sälja. Om du har flera är det viktigt att alla formuleringar blir rätt (förskott på arv mm), och hur korrekt det än görs juridiskt sett kan det tyvärr bli upprörda känslor när du gått bort om någon känner sig förfördelad. Jag skulle nog anlita en jurist i ditt fall och förklara vad målet med gåvan är så att saker blir rätt gjorda, kostnaden är ändå betydelselös jämfört med kostnaden för en fastighet.

det ska delas 50/50 mellan 2 st.
Om någon vill sälja så ja.. då får denne lösa ut den andra.
Bör inte vara några större problem och dom båda vet vad det handlar om.
Citera
2025-05-08, 14:06
Medlem
Citat:
det ska delas 50/50 mellan 2 st.
Om någon vill sälja så ja.. då får denne lösa ut den andra.
Bör inte vara några större problem och dom båda vet vad det handlar om.
Nu är jag lite förvirrad. Du skrev förut att gåvan var till din son, men det handlar tydligen om två barn som ska dela på bostaden? Och att du ger bort den nu till dem, 50/50, men att du ska ha obegränsad rätt att bo kvar (det skrev du också förut). För min del låter det rätt komplicerat så jag skulle absolut rekommendera jurist, som också lär veta huruvida gåvan måste registreras och var i så fall.
Citera
2025-05-08, 14:22
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junketi
Nu är jag lite förvirrad. Du skrev förut att gåvan var till din son, men det handlar tydligen om två barn som ska dela på bostaden? Och att du ger bort den nu till dem, 50/50, men att du ska ha obegränsad rätt att bo kvar (det skrev du också förut). För min del låter det rätt komplicerat så jag skulle absolut rekommendera jurist, som också lär veta huruvida gåvan måste registreras och var i så fall.

Precis så. Jag får se hur jag gör men nu har jag lite mer kött på benen.
Det är inte så komplicerat egentligen.
Citera
2025-05-08, 14:37
Medlem
Citat:
Jag har lagt till sk hembudsplikt. Har skrivit såhär..
Gåvan villkoras med hembudsplikt för gåvotagaren detta innebär att gåvotagaren vid avyttring av fastigheten måste erbjuda sin andel till övrig ägare (dvs jag då) innan överlåtelse får ske till annan.
Gåvotagaren får dock utan begränsning av detta villkor om hembud avyttra gåvan till sina bröstarvingar

Gåvan villkoras med att gåvogivaren under sin livstid ska ha rätt att obegränsat nyttja fastigheten.

Det är min son som är gåvotagaren.
Hade det varit någon random snubbe jag gav bort fastigheten till hade jag absolut anlitat advokat eller jurist.
Och det är klart att vi kommer dela på alla kostnader.
Är det en fullbordad gåva när det är hembudsplikt till gåvogivaren?
Ta detta med en jurist.
Citera
2025-05-08, 15:01
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Är det en fullbordad gåva när det är hembudsplikt till gåvogivaren?
Ta detta med en jurist.

Ett förbehåll i ett gåvobrev där ett syskon tillförsäkras förköpsrätt vid försäljning av fastigheten kallas för hembudsklausul. Vid gåva av fast egendom är detta tillåtet
Det är viktigt att det framgår tydligt av gåvobrevet att hembudsvillkor gäller, 4 kap. 3 § jordabalken, samt att det förs in en anteckning om detta i fastighetsregistrets inskrivningsdel när lagfart sökes, 20 kap. 14 § jordabalken.

Jag vill inte blanda in någon jurist. Har inte tid med det heller.
Jag vill lära mig och kunna själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in