2025-05-08, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av floraflap
Bensodiazepiner hjälper – men risken för beroende, tolerans och kognitiv försämring gör att de inte lämpar sig för långvarig användning. Därför är läkare restriktiva. Kombinationen med amfetamin kan kännas effektiv, men är neurobiologiskt riskfylld och svår att kontrollera. Det är inte brist på empati, det är medicinsk försiktighet.
Jamen om nu dom som blir beroende blir beroende och får lite sänkt kognitiv förmåga väger inte ett välmående psyke upp nackdelarna med benso behandling. Kan dock förstå tolerans problematiken men det är väl bara att skifta mellan preparat som funkar på olika sätt så kör man på ndri, ssri ett tag sen kör man på benso ett tag osså skiftar man så toleransen hålla i chack. Jag menar om man kan få en patient att känna sig lycklig/tillfredsställd med livet då har man väl vunnit.

Sen om denne blir beroende vad gör det, så länge han/hon känner sig nöjd och glad. Jag tar neuroleptika varje dag, jag har inget sug efter medicinen jag känner mig inte beroende av den men jag tar den likförbannat varje dag.

Benso blir man beroende av javisst men är det ens ett problem. Människor är beroende av föda för att överleva är då födan ett problem. Om du förstår vad jag menar.

Varför hakar hela världen upp sig över att det är nått dåligt att vara beroende. En cancersjuk är beroende av kemo för att överleva är då kemo nått dåligt.

Kanske bara jag som är på tok för liberal hade jag fått bestämma skulle alla mediciner va receptfria så ja så kanske det är. Jag e för liberal, men jag tycker fan att jag har en poäng i att vara i ett beroende är som att vara satans hantlangare enligt sjukvården. Det är sååå dåligt att vara i ett beroende. Åh nej jag är i ett beroende det sämsta som kunde hända har hänt, nu målar vi fan på väggen.
Citera
2025-05-08, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Eftersom det finns så få ångestmediciner borde staten acceptera fler. Men istället gör man folk avtrubbade eller sladdriga av neuroleptika och antihistaminer. Jag var sett folk som tycker att dessa är bra, men de beter sig påtänt på ett sätt jag bara sett benso på riktigt stor dos.

De mediciner vi inte har i Sverige:

Etifoxin, påverkar GABA utan beroende.

Stablon. Antidepp och lugnande, en udda opioid. Den har mindre risk för demens än antihistaminer. Omformar hjärnan genom att backa och då trycker hjärnan på, vilket gör att kroppen inte slåss för att komma tillbaka till ett jämviktsläge där man har ångest. Anses beroendeframkallande vid mycket höga doser.

Afobazol. Påverkar GABA utan beroende.

Samtidigt testas fyra nya ångestmediciner som kanske kommer hit men det kommer att ta flera år.

Benso är bra medicin, inte så giftig, inte demensframkallande, de flesta reagerar bra. Det suger dock att den är så extremt beroendeframkallande. De flesta med ångest tar sin dos och får inte tillvänjning. Dvs man blir lågdosberoende. Jag ser inget problem med detta om man ändå tar en SSRI man måste ta tills man dör. Jag tycker absolut att man ska tillåta särskilt de som varit med och kämpat länge denna medicin. Det enda som hotar de som tar, är att läkarna ska ta bort den.

Vi måste få bort överanvändningen av neuroleptika och antihistaminer. De biverkningar man får är väldigt allvarliga, det kan röra sig om diabetes och demens. Detta är verkligen inte snälla mediciner. Det är helt fel att de framställs som milda.

Det finns massor med mediciner som finns på kontinenten och i England som aldrig ens har funnits i vårt patetiska land, som dihydrokodein, bromazepam etc. Också många starka smärtstillande medel som inte är opioider finns inte att få i Sverige. Det starkaste är diklofenak.

Dessa as till läkare som drar in mediciner av ren sadism borde hängas ut. Jag vet att förre chefen på min vårdcentral blev mordhotad av minst en patient, vilket känns väldigt bra, då han drog in mina tramadol efter att en ung kvinnlig läkare hade "reagerat" på att min gamle husläkare hade varit lite frikostig med dem. Jag påpekade för henne hur länge han hade varit läkare - längre än hon ens hade levat - men naturligtvis ändrade inte subban sig utan sladdrade till det där aset till chef.
Citera
2025-05-08, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PentiumAllan
Jamen om nu dom som blir beroende blir beroende och får lite sänkt kognitiv förmåga väger inte ett välmående psyke upp nackdelarna med benso behandling. Kan dock förstå tolerans problematiken men det är väl bara att skifta mellan preparat som funkar på olika sätt så kör man på ndri, ssri ett tag sen kör man på benso ett tag osså skiftar man så toleransen hålla i chack. Jag menar om man kan få en patient att känna sig lycklig/tillfredsställd med livet då har man väl vunnit.

Sen om denne blir beroende vad gör det, så länge han/hon känner sig nöjd och glad. Jag tar neuroleptika varje dag, jag har inget sug efter medicinen jag känner mig inte beroende av den men jag tar den likförbannat varje dag.

Benso blir man beroende av javisst men är det ens ett problem. Människor är beroende av föda för att överleva är då födan ett problem. Om du förstår vad jag menar.

Varför hakar hela världen upp sig över att det är nått dåligt att vara beroende. En cancersjuk är beroende av kemo för att överleva är då kemo nått dåligt.

Kanske bara jag som är på tok för liberal hade jag fått bestämma skulle alla mediciner va receptfria så ja så kanske det är. Jag e för liberal, men jag tycker fan att jag har en poäng i att vara i ett beroende är som att vara satans hantlangare enligt sjukvården. Det är sååå dåligt att vara i ett beroende. Åh nej jag är i ett beroende det sämsta som kunde hända har hänt, nu målar vi fan på väggen.

Det är ju bara en lek med ord. Om patienten ändå ska dö eller aldrig mer kan väntas återkomma till arbetslivet eller har ett arbete där det inte är någon fara att gå på benso, typ vaktmästare på något kontor, så är det naturligtvis skit samma om man är beroende. Det handlar bara om att dessa as ska bestämma. Så banalt är det.
Citera
2025-05-08, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är ju bara en lek med ord. Om patienten ändå ska dö eller aldrig mer kan väntas återkomma till arbetslivet eller har ett arbete där det inte är någon fara att gå på benso, typ vaktmästare på något kontor, så är det naturligtvis skit samma om man är beroende. Det handlar bara om att dessa as ska bestämma. Så banalt är det.

Vi borde demonstrera mot socialstyrelsen en demonstration.
I vårt land med restikiviet flödar benzot på svar marknaden vanligen.
Senast redigerad av mikael2 2025-05-08 kl. 23:55.
Citera
2025-05-12, 04:46
Medlem
Kopparsulfatets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Snömos? Var du kreativ idag och kom på det ordet helt själv? Skulle det vara ett skällsord eller jag förstår inte riktigt?

EXAKT så det fungerar din trötta tomte. Jag har bara fjorton års erfarenhet av skiten totalt. Kan snälla inte du beskriva det på ett bättre sätt då? Jag BER dig. Det är ganska logiskt om man är mer utvecklad än ett rådjur men du verkar tyvärr inte passa in i den kategorin.

Det som behövs är KBT och terapeutiskt engagemang. Något som kostar staten enorma pengar och just därför överförskrivs SSRI något ENORMT. Fan dem slänger skiten på en och det är det vidrigaste gift man kan gå på.

Haha vet du vad. Jag tycker du ska tvätta pungen oftare, också manifesterar du då fram din nästkommande icke ångestfyllda dag. Samtidigt kan du ju trycka en karta Xanor per dag. Det kommer bli jättebra för dig i längden ska du se. Trevlig helg!

Hur ser en ADEKVAT symPtombild ut för dig? Människor idag är så förbannat jävla tappade så det är riktigt fascinerande.

Vill man ha benso och besitter ett IQ över 40 kan man hur enkelt som helst få tag på det utan att ha överläkarens förhud i munnen inne i bakrummet hos vårdcentralen.
Hör här: vi kan inte hjälpa att du råkar ha ett svagt psyke och blev beroende efter din första Xanor men för många av oss så går det att trycka ett par mg X nån gång då och då när mörkret omgärdar en utan att vi blir beroende och hamnar på parkbänken med a-lagarna. Att du råkar vara genetiskt sårbar för beroendepersonlighet legitimerar inte att vi andra som sköter oss plötsligt ska få våra bensorecept klippta, skärp dig för fan
Citera
2025-05-12, 14:10
Medlem
Lyriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladdran
Det är en seriös frågeställning. Jag har aldrig fått benzo utskrivet av läkare för att de anser att jag har haft en berondeproblematik tidigare.

Så första frågan är då.

Vad fan spelar det för roll om det är beroendeframkallande om det är det av anledningen att det behövs?

Jag har svagt minne att jag dock fick stesolid som liten mot sömnsvårigheter, men räknar inte in det här riktigt.

Så jag har egentligen ingen relation till benzos kan vi säga som förutsättning för den här tråden.

Nu hade jag rena turen att jag fick tag i 5 stavar xanor, som går att bryta i fyra delar. Tror de är på 2mg totalt?

Om jag då har dessa i min arsenal att ta till när jag får mina panikångestattacker och röster t ex där de verkligen hjälper, när inte ens antipsykotiska hjälper. Varför får jag de inte?

Jag är inte ute efter att missbruka, och började min drogresa på grund av att vården inte var tillräckliga.

NU har jag upptäckt hur fantastiska de faktisk är. Särskilt i kombo med amfetamin.

Alltså att jag kan ta en liten smula amfetamin så jag kan få sexlust, koncentrera mig och göra skillnad i mitt liv, ringa samtal, jobba mm. Som är omöjligt i stort sett annars. Jag är typ sovandes trots jag är vaken och aldrig utvilad.

Resultatet blev att jag efter smulan amfetamin stoppade i mig en fjärdedel, alltså det minsta möjliga och det gjorde dunder för mig.

Helt plötsligt försvann spänningar i muskler jag haft hela livet. Jag kände mig glad, minns inte ens när jag kände mig så glad. Var som ett barn, nyfiken på livet igen.Jag kände mig dessutom utvilad trots jag inte sovit. Allt var bara som vanligt. Jag fungerade helt enkelt som människa.

Är detta skadligt i längden, eller vad fan är grejen? Jag har inga planer på att höja dosen eller fylla på mer än jag behöver helt enkelt. Och väldigt små doser av båda två, för att just fungera normalt.

Vad är felet? Varför kan inte en läkare som är utbildad se detta?

Och om detta inte är skäl nog. Varför finns dessa preparat överhuvudtaget? Benzon speciellt då.

ren amfetamin är alltså vad jag använder mig av då jag får psykos på förskriven adhdmedicin typ/verkningslöst.

Tacksam för svar!

Håller helt med! "De är beroendeframkallande" säger läkarna. No shit! Vi vet! Men hellre beroende av bens än att gå runt med daglig fysisk ångest eller liknande. För det är fanimig inget värt liv. Att ha ständigt ont av ångesten. Tror det är en principsak och handlar om statistik hos läkarna. Satan jag blir så provocerad att jag känner lipen i bröstet medan jag skriver!
Och vart tusan är alla svenska benso på marknaden!? Bara massa blå ksalol skit överallt. Har det helt klassats ut på gatans apotek? Varför?? Dyrare för inköparna? Lättare?
Inte va det såhär för 10 år sedan?
Citera
2025-05-12, 23:38
Medlem
De vill inte ge dig något som funkar. Läkarna styrs av läkemedelsföretagen. Pengarna måste rulla in.

Får du något som funkar åker du inte med i karusellen som innebär att byta preparat(SSRI och SNRI) stup i kvarten.

Detta med beroende och tolerans är bullshit. Alla läkemedel har detta problem. Benso går att trappa ned relativt smärtfritt om det görs på rätt sätt..

All gift med SSRI och SNRI som skriv ut till höger och vänster idag är mycket värre, och farligare för människan. Men det är så de vill ha det.
Citera
2025-05-13, 00:23
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyrik
Håller helt med! "De är beroendeframkallande" säger läkarna. No shit! Vi vet! Men hellre beroende av bens än att gå runt med daglig fysisk ångest eller liknande. För det är fanimig inget värt liv. Att ha ständigt ont av ångesten. Tror det är en principsak och handlar om statistik hos läkarna. Satan jag blir så provocerad att jag känner lipen i bröstet medan jag skriver!
Och vart tusan är alla svenska benso på marknaden!? Bara massa blå ksalol skit överallt. Har det helt klassats ut på gatans apotek? Varför?? Dyrare för inköparna? Lättare?
Inte va det såhär för 10 år sedan?

Det kommer jag aldrig förstå. Jag tar en SSRI och en benso. Jag kommer behöva båda tills jag dör. Jag är beroende av båda fysiskt. Behöver båda. Vad anser de är skillnaden? Att den ena kan missbrukas? Varför ska jag bli straffad för att andra missbrukar? Då kan vi sluta att ge morfin efter op eftersom den kan missbrukas. Det viktigaste är ju om den missbrukas. Men läkarna är lata jävlar som inte orkar ta snacket med patienten och se att medicinen går rätt till.

Köpa benso svart känns helt omöjligt just nu, känner folk som försöker, men de får bara svag skit som inte funkar, dyrt också.

Förr i tiden kunde man ligga ett helt recept före sin konsumtion. Det kändes tryggt att ha 50 tabletter hemma ifall det skulle bli strul med uttag. Men nu är de recepten så snåla och intervallet så kort att man kanske har två dagar max att få förnyat.

Då hade det varit trevligt att kunna backa upp med illegalt istället, men nej, så ska vi inte ha det för tänk om man fick känna sig trygg.
Citera
2025-05-13, 17:47
Medlem
Lyriks avatar
Citat:
Det kommer jag aldrig förstå. Jag tar en SSRI och en benso. Jag kommer behöva båda tills jag dör. Jag är beroende av båda fysiskt. Behöver båda. Vad anser de är skillnaden? Att den ena kan missbrukas? Varför ska jag bli straffad för att andra missbrukar? Då kan vi sluta att ge morfin efter op eftersom den kan missbrukas. Det viktigaste är ju om den missbrukas. Men läkarna är lata jävlar som inte orkar ta snacket med patienten och se att medicinen går rätt till.

Köpa benso svart känns helt omöjligt just nu, känner folk som försöker, men de får bara svag skit som inte funkar, dyrt också.

Förr i tiden kunde man ligga ett helt recept före sin konsumtion. Det kändes tryggt att ha 50 tabletter hemma ifall det skulle bli strul med uttag. Men nu är de recepten så snåla och intervallet så kort att man kanske har två dagar max att få förnyat.

Då hade det varit trevligt att kunna backa upp med illegalt istället, men nej, så ska vi inte ha det för tänk om man fick känna sig trygg.

Har försökt sluta med SSRI och det är fanimig omöjligt... det är ju lättare att sluta med benso, enligt mig. Har också fått acceptera att jag kommer behöva äta medicinen livet ut. Hade lyrica utskrivet men så fort det blev stort att det va beroendeframkallande så fasade de ut den..

Har inga problem med att köpa svart. Men det är ju bara någon jävla hajkonkajkon låtsas xanor eller något. Det kan jag liksom inte gå runt på! Blir ju knäpp. Men hittar aldrig några riktiga märken. Typ apoteksmärken. Är i full rulle med att försöka hitta någon gammal privat läkare. För psykiatrin är ju...Ja jag vet inte. De säger att jag bara ska "acceptera ångesten"
Kvalitet på livet det.
Får knappt prata med läkarna, det är oftast sköterskor som är mellanhänder. Bara tanken på att det är så långt kvar på livet med de här smärtsamma känslorna får en att vilja köra in i en jävla bergsvägg.

Borde man lägga in sig tro? Det funkade förr iaf.
Eller?
Citera
2025-05-13, 18:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fladdran
Det är en seriös frågeställning. Jag har aldrig fått benzo utskrivet av läkare för att de anser att jag har haft en berondeproblematik tidigare.

Så första frågan är då.

Vad fan spelar det för roll om det är beroendeframkallande om det är det av anledningen att det behövs?

Jag har svagt minne att jag dock fick stesolid som liten mot sömnsvårigheter, men räknar inte in det här riktigt.

Så jag har egentligen ingen relation till benzos kan vi säga som förutsättning för den här tråden.

Nu hade jag rena turen att jag fick tag i 5 stavar xanor, som går att bryta i fyra delar. Tror de är på 2mg totalt?

Om jag då har dessa i min arsenal att ta till när jag får mina panikångestattacker och röster t ex där de verkligen hjälper, när inte ens antipsykotiska hjälper. Varför får jag de inte?

Jag är inte ute efter att missbruka, och började min drogresa på grund av att vården inte var tillräckliga.

NU har jag upptäckt hur fantastiska de faktisk är. Särskilt i kombo med amfetamin.

Alltså att jag kan ta en liten smula amfetamin så jag kan få sexlust, koncentrera mig och göra skillnad i mitt liv, ringa samtal, jobba mm. Som är omöjligt i stort sett annars. Jag är typ sovandes trots jag är vaken och aldrig utvilad.

Resultatet blev att jag efter smulan amfetamin stoppade i mig en fjärdedel, alltså det minsta möjliga och det gjorde dunder för mig.

Helt plötsligt försvann spänningar i muskler jag haft hela livet. Jag kände mig glad, minns inte ens när jag kände mig så glad. Var som ett barn, nyfiken på livet igen.Jag kände mig dessutom utvilad trots jag inte sovit. Allt var bara som vanligt. Jag fungerade helt enkelt som människa.

Är detta skadligt i längden, eller vad fan är grejen? Jag har inga planer på att höja dosen eller fylla på mer än jag behöver helt enkelt. Och väldigt små doser av båda två, för att just fungera normalt.

Vad är felet? Varför kan inte en läkare som är utbildad se detta?

Och om detta inte är skäl nog. Varför finns dessa preparat överhuvudtaget? Benzon speciellt då.

ren amfetamin är alltså vad jag använder mig av då jag får psykos på förskriven adhdmedicin typ/verkningslöst.

Tacksam för svar!

Sverige är ett mycket konstigt land. Man har helt enkelt inställningen att "alla i princip skall fungera utan en drog/olaglig substans i kroppen". När den skrivs ut så är den ju inte olaglig men dessa typer av positivt centralstimulerande substanser ses som farliga att brukas, trots den positiva effekten hos brukaren. Jag är villig att ta en substans som "i fel doser" är farlig för mig, mot att hjärnan för mig och mina sinnen mår bra på ett positivt sätt. Att sedan staten istället innehar en inställning av förmyndar mentalitet där "jag" eller "nån annan" som tar vissa substanser betraktas som en missbrukare samt att staten oavsett "mitt eget" mående hellre vill hålla mig "vid liv ren" än "vid liv påverkad" är rent jävla vansinne.

Det är så enkelt att den stora majoriteten och allmänheten i decennier blivit hjärntvättade av staten att tycka illa om och ej acceptera annat än alkohol som den enda lagliga vägen. Trots att alkohol i vissa mängder och i jämförelse mindre sådana mängder, är skadligare än tex benso.

Som svar på din fråga då egentligen. Nej det är inte skadligt i längden, och låt säga att du lever 5 år mindre än du annars skulle gjort då, har du då haft bättre livskvalitet personligen av det än om du låt säga lever 5 eller tom 10 år längre och istället då plågas under den tiden? Knappast va? Sen återstår ändå frågorna, "hur länge hade jag levt utan substansen i kroppen" Det vet du inte eftersom ingen vet när den kommer dö förutom den som fått en dödsdom med fastställt datum mot sig. Samt "Hur länge kommer jag leva med substanserna i kroppen"? Ingen av frågorna kommer du eller någon annan att kunna besvara förrän du är död, och troligtvis kommer du då ej heller att kunna besvara frågan själv då heller eftersom du då just är "död".

Kör på med det du gillra och mår bra av så blir det bra. Funkar inte läkaren eller denne strular så får man vända sig till svarta marknaden.
Citera
2025-05-13, 22:43
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyrik
Har försökt sluta med SSRI och det är fanimig omöjligt... det är ju lättare att sluta med benso, enligt mig. Har också fått acceptera att jag kommer behöva äta medicinen livet ut. Hade lyrica utskrivet men så fort det blev stort att det va beroendeframkallande så fasade de ut den..

Har inga problem med att köpa svart. Men det är ju bara någon jävla hajkonkajkon låtsas xanor eller något. Det kan jag liksom inte gå runt på! Blir ju knäpp. Men hittar aldrig några riktiga märken. Typ apoteksmärken. Är i full rulle med att försöka hitta någon gammal privat läkare. För psykiatrin är ju...Ja jag vet inte. De säger att jag bara ska "acceptera ångesten"
Kvalitet på livet det.
Får knappt prata med läkarna, det är oftast sköterskor som är mellanhänder. Bara tanken på att det är så långt kvar på livet med de här smärtsamma känslorna får en att vilja köra in i en jävla bergsvägg.

Borde man lägga in sig tro? Det funkade förr iaf.
Eller?

SSRI ändrar ju strukturen i hjärnan och den ändras inte tillbaka bara för att man slutar med medicinen. Har man tagit SSRI några år är det ju väldigt stor risk att man är mer ett psyko än man var innan medicinering.

Acceptera sin ångest? Ja men vad bra. Att jag aldrig fattat det innan. Det är lite som om man lägger handen på spisplattan, handen kan ligga kvar där och man kan bara tänka bort smärtan.
Citera
2025-05-14, 01:42
Bannlyst
Citat:
SSRI ändrar ju strukturen i hjärnan och den ändras inte tillbaka bara för att man slutar med medicinen. Har man tagit SSRI några år är det ju väldigt stor risk att man är mer ett psyko än man var innan medicinering.

Acceptera sin ångest? Ja men vad bra. Att jag aldrig fattat det innan. Det är lite som om man lägger handen på spisplattan, handen kan ligga kvar där och man kan bara tänka bort smärtan.

Du gillade ju inte vapen, men om det vore lika lätt att beväpna sig i Sverige som i USA, så kunde man lätt ta med sig några as till läkare eller sadister på Socialstyrelsen när man har sådan ångest så att man inte står ut och ändå ska göra slut på sig. Se på Luigi Mangione. Där är en riktig hjälte. Ett as mindre som kan profitera på att trampa på de svagaste.

Men eftersom du ändå inte kommer att göra det: varför köper ni inte benso på nätet om ni inte får (tillräckligt) på recept?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in