Citat:
Ursprungligen postat av
gurka111
Visst är det så, inget av det jag hsr funkat. Har testat valium samt eszopiclone, den sistnämnda är ju för insomnia så tycker den borde ha en bättre effekt, starkaste dosen dessutom. Sover 2 kanske 3 timmar max. Kan inte få tag på annat än dessa två, iaf inte på en gång. Är så segt att det ska vara sömnen det hänger på, i övrigt är det som sagt inga problem alls. Det var 5 nätter sedan, tog 500 mg per dygn i flera månader. De snurriga är att jag kört flera vändor under åren och vill minnas att det gick betydligt bättre med sömnen första två, tre gångerna jag slutade. Har tagit koffeintabletter dessa dagar, kan ju vara så att det pajar ytterligare, det är ju inte svårare än att låta bli dom och se vad som händer. Men jag trodde i min enfald att det fanns något enkelt trick. Stort tack för svar iaf
Du gick cold turkey med andra ord?
Att det var enklare att sluta de första gångerna beror på något som kallas kindling symptom.
"Those who attempt to quit often experience painful withdrawal symptoms, and, due to the kindling effect, these symptoms worsen with each relapse."
Så tyvärr är det många som pekar på att det blir svårare för varje gång du försöker sluta.
Jag själv upplevde detta med lyrica. Käkade i ett år och slutade tvärt helt utan problem.
Tänkte såklart "Vad fan, får man ingen AT så kan jag väl börja käka igen" och där var det roliga slut.
I övrigt, så avråder jag starkt från att sluta cold turkey. Det är MYCKET större success rate för folk som trappar ner långsamt. Talar från egen erfarenhet när det kommer till tram. Men även för Lyrica.
Där har jag själv nu gått ifrån 600mg till 70mg om dagen över typ 4 månaders tid, och i princip inte haft något obehag alls. Så slow and steady är det som gäller. Framförallt lägre risk för relapse.