2025-05-07, 08:09
  #13105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stureplan08
Finns det bevis på att Jockiboi har sexchattat med småtjejer?

Man har ju hört om det hit och dit under flera år, men var det inte väldigt länge sedan då han fortfarande drev mondobloggen osv...
han har erkänt konversationerna och dom kommer från tiden efter att han gifte sig med Jonna. Där skriver han väl om att han vill titta på när tjejer röker?
__________________
Senast redigerad av Pallal 2025-05-07 kl. 08:13.
Citera
2025-05-07, 10:55
  #13106
Medlem
TheFinals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihotixs
Enligt Jockeboi får han inte bo i huset, för då måste han betala Skatteverket marknadsmässig hyra på 40000 kr

Men han bode hela påskveckan i huset, flera gånger filmar dom i huset använder den som studio som Jockeboi säger man inte får göra, vad gäller?

För inte blåser Jockeboi skatteverket, genom att vara folkbokförd på "lägenheten" men bor i huset?

Vilka regler gäller?

Första veckan i maj var hsuet bokat på AIRBNB. Senaste videon var 30 april, då var dom i huset
Filmar de i huset är det arbete och inte fritid och behöver inte beskattas. Det går däremot inte att filma en timme och sen bo kvar i 23.
Citera
2025-05-07, 11:26
  #13107
Avslutad
Nu är ju hela familjen på semester på Mallorca, och lite senare skall dom semestra runt i Europa. Hur mycket av "semestern" skall då klassas som avdragsgillt?
Jocke förnekar sig aldrig
Citera
2025-05-07, 14:50
  #13108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ihotixs
Ska Lunabelle inte gå i skolan?

Inga lediga dagar från skolan den perioden de är nere?

https://norrkoping.se/skola-och-forskola/aktuellt/lov-och-lasarstider

De har troligtvis ansökt om ledighet för denna resa.
Citera
2025-05-07, 14:51
  #13109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ihotixs
Om jockeboi är i Marbella, jockeboi har gjort reklam för revolut, kan han göra samma saker han anklagade chrippa med casinopengar, men jockeboi gör det med youtuberpengar i stället?

De är väl på Mallorca?
Citera
2025-05-07, 14:59
  #13110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Nu är ju hela familjen på semester på Mallorca, och lite senare skall dom semestra runt i Europa. Hur mycket av "semestern" skall då klassas som avdragsgillt?
Jocke förnekar sig aldrig

Om jag inte minns fel så måste man arbeta 6 timmar/dag om man ska kunna dra av resan (läs semestern) på företaget. Känns väldigt tveksamt att paret gör detta med tanke på de få och korta vloggar de lägger ut på YouTube.
Själva redigeringen görs väl av den medföljande filmaren så denna tid räknas ju inte som arbetad tid för Joakim och Jonna.
Barnflickans/Assistentens resa/boende borde ju paret betala från egen plånbok, om hon inte betalar hela resan själv d.vs.

Om paret om nu mot förmodan arbetar 6 timmar om dagen (tveksamt) så kan de ju inte dra av kostnaderna för barnen, de är ju inte anställda i företaget.

Kan bli dyrt för paret om det visar sig att alla deras privata resor (under 2021-2025) är avdragna på företaget, de flesta vet väl hur det gick senast när Skatteverket b.l.a. granskade parets resa till Kreta.
Citera
2025-05-07, 15:00
  #13111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
Filmar de i huset är det arbete och inte fritid och behöver inte beskattas. Det går däremot inte att filma en timme och sen bo kvar i 23.

Stämmer det, då ska de förmånsbeskattas.
Citera
2025-05-07, 15:07
  #13112
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VemSkaManTroPa
Om jag inte minns fel så måste man arbeta 6 timmar/dag om man ska kunna dra av resan (läs semestern) på företaget. Känns väldigt tveksamt att paret gör detta med tanke på de få och korta vloggar de lägger ut på YouTube.
Själva redigeringen görs väl av den medföljande filmaren så denna tid räknas ju inte som arbetad tid för Joakim och Jonna.
Barnflickans/Assistentens resa/boende borde ju paret betala från egen plånbok, om hon inte betalar hela resan själv d.vs.

Om paret om nu mot förmodan arbetar 6 timmar om dagen (tveksamt) så kan de ju inte dra av kostnaderna för barnen, de är ju inte anställda i företaget.

Kan bli dyrt för paret om det visar sig att alla deras privata resor (under 2021-2025) är avdragna på företaget, de flesta vet väl hur det gick senast när Skatteverket b.l.a. granskade parets resa till Kreta.

Jag är övertygad om att Jocke drar av allt från bebissockor och blöjor till inköp av kläder, boende och mat. Skattemyndigheten borde kanske se över hans avdrag? Inga uppdateringar på Insta
Citera
2025-05-07, 15:09
  #13113
Medlem
Gällande utnyttjade av fastigheten som ägs av Jocke & Jonna AB:

Om paret Lundell använder företagets fastighet privat dvs. på sin fritid så ska de förmånsbeskattas och gör de inte detta så rör det sig om skattefusk.

Läser man på Skatteverkets sida https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.1/358323.html så finns det något som heter dispositionsrätt. Egendom med oinskränkt dispositionsrätt borde väl gälla paret Lundell med tanke på att de själva kan styra när de vill använda fastigheten dvs. stoppa bokningar på Airbnb eller t.e.x. ha extremt höga priser så att ingen vill boka.
Företagets fastighet är ingen ren fritidsbostad men borde väl räknas som det med tanke på att paret inte bor där permanent.

Ett utdrag från länken ovan:
"En delägare eller annan anställd med kontinuerlig och oinskränkt dispositionsrätt till företagets fritidsbostad eller båt bör beskattas för värdet av en sådan förmån beräknad på årsbasis. Detta gäller oavsett vilket faktiskt nyttjande som skett.
Förmånen ska värderas till marknadsvärdet, d.vs. den motsvarande kostnad den anställde hade haft om denne själv skaffat sig motsvarande förmån. Man bör då i första hand jämföra kostnaden för en privatperson att hyra en motsvarande egendom på årsbasis."


Undar om själva förmånsvärdet beräknas på:
1. 40.000 kr/mån x 12 mån. = 480.000 kr dvs. hyran de skulle betalat om de bodde permanent i fastigheten.
eller
2. Hyran som utomstående betalar via Airbnb, 6 nätter i maj (lö-sö) skulle t.ex. kostat 70.000 kr + Airbnbs avgifter. Samma antal dagar i juni/juli/augusti skulle kosta 94.000 kr. + avgifter.

Så förmånsbeskattar de inte för privat nyttjande av företagets fastighet så kan det bli en rätt saftig "räkning" från Skatteverket.

Misstänker man skattefusk kan man tipsa Skatteverket anonymt:
https://www.skatteverket.se/omoss/kontaktaoss/mejlaoss/tipsaommisstanktfusk.4.7afdf8a313d3421e9a9561.html
Citera
2025-05-07, 15:38
  #13114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Jag är övertygad om att Jocke drar av allt från bebissockor och blöjor till inköp av kläder, boende och mat. Skattemyndigheten borde kanske se över hans avdrag? Inga uppdateringar på Insta

Förra gången Skatteverket gjorde en noggrann granskning av paret Lundell gällde det bara 2019-2020, det resulterade i 5-6 miljoner för företaget och höga belopp för paret privat.

Paret granskades troligtvis 2022, det var ju då paret "flyttade" till sin lilla 2-rumslägenhet (2 vuxna och 2 barn). Paret bodde troligtvis kvar i företagets fastighet, finns flera indikationer på detta.

Så om de har fortsatt att bokföra kostnader av privat karaktär ta t.ex. alla resor, så kan de vänta sig en riktigt, riktigt saftig "räkning" från Skatteverket gällande 2021-2024.
Frågan är ju om företaget klarar av en ytterligare skattesmäll.
Citera
2025-05-07, 15:42
  #13115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ihotixs
Oavsett var dom är, så kan dom använda revolut oavsett som dom gjort reklam för? Dom åker ner till Spanien en gång varje år verkar det som?

Det fuskas nog en hel del, oavsett om de använder Revolut eller ej. Känner inte till om Spanien är ett resmål som besöks varje år men Dubai verkar vara ett resmål som besöks regelbundet, där bor ju D*nj*l som var (är?) involverad företaget och dess ekonomi. D*nj*l är dömd för marknadsmanipulation.
Citera
2025-05-07, 15:55
  #13116
Medlem
Det diskuteras just nu om fastigheten som ägs av Jocke & Jonna AB och varför då inte ta upp det forna Lundell Spa.

Citat Expressen https://www.expressen.se/noje/jocke-och-jonna-hyr-ut-lyxvillan-for-25-000-per-dag/:
"Uthyrningspriset har höjts flera gånger sedan Jocke och Jonna började hyra ut Lunellhuset. Både för att undvika att ungdomar går ihop och hyr huset och lämnar det "grisigt" och för att efterfrågan är hög."

Det är bokat ca 1-3 nätter/månad och personligen tycker jag att det definitivt inte rör sig om någon hög efterfrågan.

Enligt parets vlogg, daterad 30/8-2024, var det öppet för bokningar på Lundell Spa. 11 dagar senare, i en vlogg daterad 10/9-2024, säger Joakim att Lundell Spa går jättebra.
Det gick så bra att de redan hade omsatt ca 250.000 kr och att alla helger i oktober var helt bokade!

Om konceptet med Lundell Spa var så framgångsrikt att man omsatte 250.000 kr på endast 11 dagar, varför fortsatte man då inte med Lundell Spa?
Hur mycket inkomster kan uthyrningen via Airbnb ha gett?

Ljuger Joakim för sina följare för att få det att framstå som att allt är bättre än vad det är?
Skulle han t.e.x. kunna erkänna att både Lundell Spa och uthyrning av Lundellhuset inte genererat så mycket inkomster som han trodde?

Kommer dessa +250.000 kr saknas i redovisningen så kan det bli svårt för paret att förklara för Skatteverket var pengarna är, speciellt när bevis finns i vloggen.

Det är mycket som är underligt kring dessa människor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in