2025-05-07, 13:57
Bannlyst
Egentligen är ju många låtar med hiphop/rap bara pinsamma. De kör en barnvisa och börjar rapa åt det. T ex Ken Ring, Latin Kings och en del amerikansk. T ex finns det någon med ”Hardknock life”.

Han släckte elden med en vattenkanna :https://youtu.be/-f33_j84qQQ?si=n-DSNX6mE1gJObUB
Citera
2025-05-07, 14:18
Medlem
Europes avatar
Frank Zappa har producerat en massa rolig musik och många skulle knappast kalla det sämre musik. Det första jag tog del av Zappa var när SVT sände Does Humour Belong In Music. Jag och min kompis var 14 år och blev omedelbart frälsta.

https://www.youtube.com/watch?v=X7W-jdyWO7E

Vi lyssnade även på SOD, men det var ju mer rakt av lättare plojskiva som de uppenbarligen inte hade lagt så mycket tid på. Sedan var väl även Anthrax ”I’m the Man” en skämtsång. Kanske inget mästerverk, men kändes ändå lite nytt då.

Annars var jag som 15-åring småförtjust i ”Weird Al” Yankovic. Kanske inte så mycket hans parodier på kända låtar, men hans ”mockumentary” The Compleat Al. Men Yankovic var som sagt mer än bara en musikartist. Lite som Monty Python och många av deras kända låtar som samtidigt ingår i ett sammanhang. Jag har senare uppskattat Yankovics polkamedleys på kända låtar, vilket ju är något endast på skiva.

Men visst, kanske är det i första hand Zappa som har nått en verkligt hög nivå med humoristisk musik. Problemet är väl att de flesta skämt ofta har en begränsad överlevnadstid, så det behövs verkligen något mer än endast humor för att sådan musik ska överleva.

Edit: Jag gillade även Robert Brobergs humoristiska låtar när jag var barn.
Senast redigerad av Europe 2025-05-07 kl. 14:20.
Citera
2025-05-07, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Frank Zappa har producerat en massa rolig musik och många skulle knappast kalla det sämre musik.
Zappa var min första tanke när jag såg tråden. Kan fortfarande småskratta åt fr a flera av låtarna på We're Only in It for the Money och Over-Nite Sensation trots jag hört dem säkert tusentals gånger och sjungit med nästan lika många gånger. Och jag tycker de håller bra fortfarande även om jag lyssnar på dem extremt sällan nu sedan många år tillbaka. Räcker att tänka på dem. Sen är det väl också så att rolighets-effekten avtar lite när man kan dem innan och utan.

Å andra sidan finns det annan musik som är mer ofrivilligt rolig och det tycker jag är ännu roligare nuförtiden verkar det som. Här är ett exempel som för några år sedan fullständigt fick mig att tappa luften och vrida mig i konvulsioner på golvet medans tårarna rann Kontrasten mellan texten och framträdandet är för mig helt obetalbar.

Do you kill me or do I kill you:
https://youtu.be/kY0uRJLKcl8?si=yJEy9DbJEhP58kI2
Citera
2025-05-07, 15:19
Medlem
Det finns absolut ingenting roligt med låten "Fuck the middle east" på nämnda S.O.D.-skiva. En ständigt aktuell låt.
Citera
2025-05-07, 15:29
Medlem
Geomeisters avatar
Markoolio, Aqua, Magnus Uggla, Weird Al Yankovic, The Darkness, Frank Zappa, Robert Broberg, Cornelis Vreeswijk, Electric Banana Band, Onkel Kånkel, Eddie Meduza, Köttgrottorna, Ronny och Ragge.

Det stämmer nog att "värdet" på rolig musik på det stora hela är lägre. Det finns någon koppling till att det mest är lämpat för barn, vilket delvis stämmer. Samtidigt tror jag Magnus Ugglas publik knappast är majoriteten 14-åringar idag. Speciellt inte då så mycket är satir/kritik av hans samtid. Det han sjöng om på 1980-talet greppar 60-åringar bättre än 14-åringar idag.

Samtidigt kan jag tycka att musik rent sett till texter är begränsad. Hur många låtar finns det inte som har ungefär samma texter om liknande ämnen? Humor öppnar upp för en ytterligare aspekt. Jag ser inga fel med att ta den vägen.

Sedan har väl humor alltid varit folkets röst medan "eliten" mest ägnat sig åt annat.
Citera
2025-05-07, 15:36
Ween är bra fast de är roliga.
Citera
2025-05-07, 15:54
Medlem
Custom_mades avatar
Ja, parodi/satir-musik har lägre värde än seriös musik eftersom förstnämnda inte "behöver" vara bra, det är ju ändå ett skämt liksom!

Har alltid varit så och kommer alltid att vara så även om parodi-musik kan få STOR popularitet snabbt hos gemene pöbel.

Norsk epa-dunk är ett bra exempel. Otroligt populärt, men musikaliskt är det i princip bara sämre kopior av annan elektronisk musik kryddat med lite humor
Citera
2025-05-07, 17:11
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Sitter man i bilen och kör runt och börjar bli lite seg så är 250kg kärlek, Eddie Meduza eller liknande musik perfekt och man blir pigg igen.
Några förslag på låtar med 250kg som alltid funkar.
- Eva-Lena
- Lasse Lim
- Gert - Musexpert
- Kärringar kan inte köra bil
Och många fler.

Kör man på Eddie så är det bara att dra på vad som helst. Även Miss Li gör en pigg då jag gillar henner fyndiga texter även om de inte räknas till humor.
Citera
2025-05-07, 17:27
Medlem
Bartman777s avatar
Jag känner att jag inte har någon vidare djupare analys att bidra med i ämnet.

Men "rolig" musik är alltså musik med "roliga" texter eller? Eller kan det vara att musiken själv är fånig på ett "roligt" sätt också?
Jag lyssnar ju helst inte på texter när jag lyssnar på musik, det försämrar alltid min musikupplevelse. Men det brukar ju höras ganska tydligt kan jag tycka, när det är tänkt att vara en vitsig/rolig text, för den tar över fullständigt. Instrumenten är bara där lite försiktigt och nedtonat i bakgrunden, som en dålig ursäkt för att kalla det musik ungefär.

Sådant hoppar jag över direkt, för det intresserar mig inte.

Men hur tänker ni kring "rolig musik"? Är det enbart baserat på texterna, eller kan det som sagt också gälla låtar som låter fåniga i ett humoristiskt syfte? Alltså instrumenten och melodierna etc.

Sådan musik brukar iaf inte jag heller uppskatta, det känns bara fånigt. Jag vill att musik ska vara bra och skönt att lyssna på. Vill jag ha humor så slår jag på en komediserie eller en komedifilm.
Citera
2025-05-07, 17:29
Frank Zappa, men han gjorde ju inte bara skämtmusik. Men även hans roliga musik har ju bra melodier och imponerande gitarrspel så för mig håller det fortfarande.
Citera
2025-05-07, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag har funderat på en sak nu när S.O.D. firar 40-årsjubileum av sin debutskiva "Speak English or Die".

Skivan var ett plojprojekt av några lustigkurrar i bandet Anthrax som dittills varit ett seriöst band. Detta ledde sedemera till att ett otal band började spela något man kallade "fun core", d v s samma typ av musik som de hårda banden, men med "roliga" texter ("roliga" för att de var rätt pubertala). Anthrax gick så långt att de sedan gjorde en singel/EP med en hiphop-låt som ger begreppet "cringe" ett ansikte.

Hur som helst. Som 15-åring (pubertal) svalde jag detta med hull och hår en tid. Det var ju askul ju. Idag tycker jag samma musik är patetisk.

Det har fått mig att fundera kring det här med "rolig" musik som ett lägre värde, men varför?

Om man går till litteratur/teater så är ju tragedi högkultur och komedi lågkultur, till viss del för att komedi lockade de lägre stånden att garva en timme bort från sin egen misär möjligtvis. Men idag?

Det finns förstås mängder av "skojiga låtar" man hört till leda, men när man lyssnat på dem ett par gånger, kan det inte bara vara jag som känner ett visst mått av proppmätthet?

Är det för att det är som att höra samma skämt flera gånger? Kan man inte bara gillar "Calcutta" med Dr Bombay för att det är en svängig låt med catchy refräng? Varför tröttnar jag på den på en pisskvart, men inte på samma Pogues-låt jag hört en miljon gånger?

Är det för att "rolig" musik, till skillnad från glad och sorgsen musik, är byggd för att roa tillfälligt? Eller finns någon annan anledning? Spelar kvaliteten på låten någon roll ö h t på dess livslängd?

Vad tror ni? Har ni nån lustigkurrelåt ni fortfarande kan lyssna på och börja garva åt? Mina är "Elmoped" och "Alla Vi" med Dr Alban.

Kanske inte i alla fall!
Men kan det var så att folk inte vågar stå för vad dom gillar!
Efter som det är den typen av musik.
Som nu exempel,
Är du helt ärlig med att du inte gillar det längre?

Jag själv gillar min ungdoms musik mer fortfarande än vad jag gillar modern musik!
Citera
2025-05-07, 18:58
Medlem
slagskotts avatar
Stak öppning med speak english or die, jag hade den plattan och den spelades hårt under en period för att sedan heeelt glömmas bort.
Onkel kånkel, tku, tattuerade snutkukar räserbajs, arabens anus mfl mfl.mfl är musik jag drar fram ibland och njuter av.
Njutningen skiljer sig från seriöst band med tunga texter som man verkligen tänker och prövar att förstå
Och det jag lyssnar på vanligtvis ær kanske inte alltid så trallvänligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in