Frank Zappa har producerat en massa rolig musik och många skulle knappast kalla det sämre musik. Det första jag tog del av Zappa var när SVT sände
Does Humour Belong In Music. Jag och min kompis var 14 år och blev omedelbart frälsta.
https://www.youtube.com/watch?v=X7W-jdyWO7E
Vi lyssnade även på SOD, men det var ju mer rakt av lättare plojskiva som de uppenbarligen inte hade lagt så mycket tid på. Sedan var väl även Anthrax ”I’m the Man” en skämtsång. Kanske inget mästerverk, men kändes ändå lite nytt då.
Annars var jag som 15-åring småförtjust i ”Weird Al” Yankovic. Kanske inte så mycket hans parodier på kända låtar, men hans ”mockumentary”
The Compleat Al. Men Yankovic var som sagt mer än bara en musikartist. Lite som Monty Python och många av deras kända låtar som samtidigt ingår i ett sammanhang. Jag har senare uppskattat Yankovics polkamedleys på kända låtar, vilket ju är något endast på skiva.
Men visst, kanske är det i första hand Zappa som har nått en verkligt hög nivå med humoristisk musik. Problemet är väl att de flesta skämt ofta har en begränsad överlevnadstid, så det behövs verkligen något mer än endast humor för att sådan musik ska överleva.
Edit: Jag gillade även Robert Brobergs humoristiska låtar när jag var barn.