Citat:
Ursprungligen postat av
Christopher.
Tror jag inte alls, 3:e världen fungerar inte som väst. Om du skjuter ihjäl alla som rör sig så går det ganska fort att säkra områden. Värmekameror med drönare fungerar även i bergen, kapa försörjningslinjer och svält ut folket, förgifta vattenkällor och sprid salt i jorden.
Det var ungefär det Sovjet gjorde i Afghanistan, och det USA gjorde i Vietnam. En skillnad är att Indien kan skicka in många fler soldater in i Pakistan än vad USA kunde göra i Afghanistan. Men det skapar andra problem, och antalet stupade indier kan stiga snabbt.
Det var ett tag sedan jag läste om den här konflikten så saker kan ha förändrats mycket sedan dess. Jag tror Pakistan har ca 80% av sin armé koncentrerad mot Kashmir medan Indien har många fler potentiella konfliktområden att hålla koll på. Exempelvis pågår det ett mer än 20 år gammalt inbördeskrig i delar av östra Indien som involverar en maoistisk gerilla. Kan inte minnas senast jag läste om det i västerländsk media.
Kashmir är ett väldigt stort område och det är väldigt bergigt. En försvarare har en klar fördel i en sådan terräng.