• 1
  • 2
2025-05-06, 16:22
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Ett gåvobrev behöver i regel inte registreras för att det ska bli giltigt. Däremot rekommenderas att gåvobrevet förvaras på ett säkert ställe då det utgör ”kvittot” på gåvan. När gåvan avser en fastighet eller bostadsrätt behövs ett gåvobrev för att kunna styrka förvärvet hos Lantmäteriet och eller bostadsrättsföreningen, dock krävs ingen registrering.

Ok.
Min gåva är till mitt barn. Fastighet. Då krävs det ingen registrering?
Jag trodde originalet skulle in till skatteverket och SEDAN till Lantmäteriet för lagfart.
Eller är det till Lantmäteriet jag ska vända mig till? Vem ska ha gåvobrevet?

Förvirrad?
Citera
2025-05-06, 16:38
Medlem
Kanske trist svar men så svarar chatgpt

"Det är helt förståeligt att det känns förvirrande – reglerna kring gåvor av fastigheter är lite snåriga. Här är en tydlig sammanfattning för din situation:

**Ja, om du ger en fastighet i gåva till ditt barn behövs inget gåvobrev som ska registreras hos Skatteverket.** Det är **Lantmäteriet** som du ska vända dig till för att barnet ska kunna få **lagfart**, alltså bli registrerad ägare.

Här är stegen:

1. **Upprätta ett gåvobrev**
Det måste vara skriftligt och innehålla:

* Parternas namn och personnummer
* En tydlig beskrivning av fastigheten (fastighetsbeteckning)
* Eventuella villkor för gåvan
* Underskrifter av både givare och mottagare
* Underskrifter av **två vittnen**

2. **Skicka ansökan om lagfart till Lantmäteriet**
Ditt barn (mottagaren) ansöker om lagfart hos Lantmäteriet. Det är då **originalet av gåvobrevet** bifogas som bevis för överlåtelsen.
Skatteverket är **inte** inblandat i själva gåvan, men om det finns lån eller ersättning kan stämpelskatt bli aktuellt.

3. **Om fastigheten har lån/pantbrev**
Då måste långivaren informeras och godkänna förändringen.

**Vem ska ha gåvobrevet?**

* **Originalet skickas till Lantmäteriet** vid lagfartsansökan.
* Det är bra att du sparar en **kopia** (helst vidimerad) för egen del.
* Efter att Lantmäteriet behandlat ärendet får ditt barn tillbaka ett **lagfartsbevis**, men originalet av gåvobrevet returneras inte alltid.

Vill du ha en checklista för alla dokument som behövs till Lantmäteriet?
"
Citera
2025-05-06, 16:47
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Kanske trist svar men så svarar chatgpt

"Det är helt förståeligt att det känns förvirrande – reglerna kring gåvor av fastigheter är lite snåriga. Här är en tydlig sammanfattning för din situation:

**Ja, om du ger en fastighet i gåva till ditt barn behövs inget gåvobrev som ska registreras hos Skatteverket.** Det är **Lantmäteriet** som du ska vända dig till för att barnet ska kunna få **lagfart**, alltså bli registrerad ägare.

Här är stegen:

1. **Upprätta ett gåvobrev**
Det måste vara skriftligt och innehålla:

* Parternas namn och personnummer
* En tydlig beskrivning av fastigheten (fastighetsbeteckning)
* Eventuella villkor för gåvan
* Underskrifter av både givare och mottagare
* Underskrifter av **två vittnen**

2. **Skicka ansökan om lagfart till Lantmäteriet**
Ditt barn (mottagaren) ansöker om lagfart hos Lantmäteriet. Det är då **originalet av gåvobrevet** bifogas som bevis för överlåtelsen.
Skatteverket är **inte** inblandat i själva gåvan, men om det finns lån eller ersättning kan stämpelskatt bli aktuellt.

3. **Om fastigheten har lån/pantbrev**
Då måste långivaren informeras och godkänna förändringen.

**Vem ska ha gåvobrevet?**

* **Originalet skickas till Lantmäteriet** vid lagfartsansökan.
* Det är bra att du sparar en **kopia** (helst vidimerad) för egen del.
* Efter att Lantmäteriet behandlat ärendet får ditt barn tillbaka ett **lagfartsbevis**, men originalet av gåvobrevet returneras inte alltid.

Vill du ha en checklista för alla dokument som behövs till Lantmäteriet?
"

Ok. Tack!
Då är det till Lantmäteriet jag ska vända mig till. Inte Skatteverket.
Citera
2025-05-06, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Ok. Tack!
Då är det till Lantmäteriet jag ska vända mig till. Inte Skatteverket.
Precis, är det gåva mellan makar så ska den reggas hos skatteverket först men till barn så är det direkt till Lantmäteriet. Det finns en blankett för det annars går det att använda en e-tjänst. Det står tydligt på Lantmäteriet allt som behöver skickas in.
Citera
2025-05-06, 18:36
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ett gåvobrev behöver i regel inte registreras för att det ska bli giltigt. Däremot rekommenderas att gåvobrevet förvaras på ett säkert ställe då det utgör ”kvittot” på gåvan. När gåvan avser en fastighet eller bostadsrätt behövs ett gåvobrev för att kunna styrka förvärvet hos Lantmäteriet och eller bostadsrättsföreningen, dock krävs ingen registrering.

Ok.
Min gåva är till mitt barn. Fastighet. Då krävs det ingen registrering?
Jag trodde originalet skulle in till skatteverket och SEDAN till Lantmäteriet för lagfart.
Eller är det till Lantmäteriet jag ska vända mig till? Vem ska ha gåvobrevet?

Förvirrad?

Eftersom gåvan är till en bröstarvinge bör du fundera på om gåvan skall utgöra förskott på arv eller inte.
Detta kan tyckas oviktigt just nu men det kan vara betydelsefullt när du har avlidit.

Du kan googla: gåva bröstarvinge arv.
Senast redigerad av trottwell 2025-05-06 kl. 18:40.
Citera
2025-05-06, 18:40
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Eftersom gåvan är till en bröstarvinge bör du fundera på om gåvan skall utgöra förskott på arv eller inte.

Du kan googla: gåva förskott arv.

Jo det ska vara förskott på arv.
Men nu är jag lite osäker.
Kan han sätta mig på pottan?
Han får det för 0 kr. Men om han sedan vill sälja sin del.
Tex om han vill flytta till Kanada. Då vill inte jag betala för något jag gett bort för 0kr.
Hur ska jag formulera mig i gåvobrevet?

Eller ska vi skriva något privat kontrakt oss imellan?
Senast redigerad av Tarmstuvning 2025-05-06 kl. 18:43.
Citera
2025-05-06, 18:45
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Tex om han vill flytta till Kanada. Då vill inte jag betala för något jag gett bort för 0kr.

Du kommer inte att behöva betala något i det scenariot.
Mottagaren av gåvan övertar givarens omkostnadsbelopp/ingångsvärde.

Du behöver inte tänka på någon särskild formulering.
Senast redigerad av trottwell 2025-05-06 kl. 18:50.
Citera
2025-05-06, 18:58
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du kommer inte att behöva betala något i det scenariot.
Mottagaren av gåvan övertar givarens omkostnadsbelopp/ingångsvärde.

Du behöver inte tänka på någon särskild formulering.

Tack. Blev lite nervös där ett tag
Man vill ju att det ska bli rätt och bra.
Citera
2025-05-06, 22:06
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:

Eller ska vi skriva något privat kontrakt oss imellan?

Du skriver ”om han vill sälja sin del” - kommer ni samäga fastigheten eller blir han ensam ägare?

Det är vanligt man skriver i gåvobrevet att gåvan är gåvomottagarens enskilda egendom och att det inte är förskott på arv. Utelämnar du enskild egendom kan hans partner ha rätt till hälften av fastigheten om de separerar.
Citera
2025-05-06, 22:24
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Du skriver ”om han vill sälja sin del” - kommer ni samäga fastigheten eller blir han ensam ägare?

Det är vanligt man skriver i gåvobrevet att gåvan är gåvomottagarens enskilda egendom och att det inte är förskott på arv. Utelämnar du enskild egendom kan hans partner ha rätt till hälften av fastigheten om de separerar.

Det har jag skrivit - att det är hans enskilda egendom och han får inte hela. Han får 50% Jag står fortfarande kvar med mina 50%
Varför inte förskott på arv? Det är ju det och ska räknas av. Den delen jag står på ska gå till någon annan den dagen då det blir aktuellt.
Senast redigerad av Tarmstuvning 2025-05-06 kl. 22:27.
Citera
2025-05-06, 22:36
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Blä så struligt. Kanske är det bättre att bara göra han till delägare ist? Men det handlar inte om några pengar mellan oss. Jag vill bara ge honom 1/2. Han får pengar den dagen han säljer eller ger det till sina framtida barn

Han får sälja när jag dör. Då skiter ja i det.. liksom. Så är min tanke
Senast redigerad av Tarmstuvning 2025-05-06 kl. 22:44.
Citera
2025-05-06, 23:40
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Blä så struligt. Kanske är det bättre att bara göra han till delägare ist? Men det handlar inte om några pengar mellan oss. Jag vill bara ge honom 1/2. Han får pengar den dagen han säljer eller ger det till sina framtida barn

Han får sälja när jag dör. Då skiter ja i det.. liksom. Så är min tanke
Enligt 4 kap. 29 § jordabalken gäller vid gåva samma formkrav som vid köp enligt 4 kap. 1 § samma balk. Med andra ord behöver du endast uppföra ett skriftligt gåvobrev där det framgår (1) vilken fastighet det avser, (2) vilka parterna är (det vill säga du och ditt barn), (3) en förklaring om att du ger fastigheten i gåva till ditt barn (överlåtelseförklaring).

När du har gjort detta är ditt barn det civilrättslige ägaren av fastigheten. Ingenting annat behöver göras. Dock rekommenderas att man söker lagfart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in