Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Fast hennes hem var ju Thailand. Hon hade ju emigrerat. Att de utelämnade den ”lilla detaljen” och framställde det som att hon bara var på semester var väl det som störde mest.
Men håller med de som tycker det gick överstyr med t ex hittepå om att familjen var rika etc.
Det med att sjukhuset inte fick betalt var nytt för mig. För jävla dåligt.
Är väl egentligen en egen tråd, men man kan ju ifrågasätta varför svenska medborgare som emigrerat skall ha rätt till svensk sjukvård. De betalar ju ingen skatt här och borde vårdas i sitt hemland, kan man kanske tycka. (eller så finns det specialfall och detta är ett sådant)
Jag har inte annan information än att Felicia sålde allt hon ägde i Sverige för att bli "backpacker" och resa världen runt. Inte någon information om att hon emigrerat eller liknande.
Citat:
Ursprungligen postat av
ImaTroll
Jag har följt tråden sedan dag 1. Vad jag minns finns det inga uppgifter i tråden, eller någon annanstans, att de fetade partierna i texten ovan är sanna. Att den thailändska personalen inte skulle få lön för vården av Felicia är struntprat.
Som jag skrivit tidigare är jag säker på att sjukhusen fått betalt.
Pm du vet så säkert at sjukhuset i Thailand fått betalt för allt som ska betalas för "hemma" i Thailand. så är det lätt att plocka fram kvittona och ladda upp kopiorna. Ingen i personalen från ambulansvården till de som var anställda på NKIVA där Felicia vårdades har fått betalt. Sjukhuset har en vårdavgift för vårdplatsen och tillkommer gör förbrukningsartiklar och liknande.
Jag följde insamlingen på nätet och när flygbolaget m. personal fått tillräckligt stannade insamlingen. Sjukhuset i Thailand och ambulansen m. personal har inte fått betalt. Det finns inget avtal om fritt utbyte av akut vård mellan Sverige och Thailand.
Möjligt är så klart att jag kan vara fel informerad och att Felicias familj har tagit fram medel och betalat. Jag är först i ledet att be om ursäkt i så fall. Men än så länge har jag inte sett annat än insamlingen för de medel som användes för flygningen till Sverige. Rimligen är den sista åtgärden att mamman ordnadar med fakturan och betalningen till sjukhuset inkl. personalen och läkemedel.