2025-05-06, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sm2
Hela familjen är en skam, Felicia borde inte ens få gratisvård då eller nu här.

Hennes föräldrar(om hon har några) skulle såklart haft koll på vad f-n hon pysslar med och hur försäkringar od fungerar. Utan Internet hade dom låtit henne dö där då eller vad tror du, eller hade dom fixat fram pengar belåna/sälja hus hästar bilar?

Exakt. De hade fått sälja allt och belånat sig upp över öronen. Är det då fel att de bad om hjälp?
Citera
2025-05-06, 14:28
Medlem
ImaTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Det svåra med insamlingen är att Felicia skadades i Thailand och tog in för intensivvård och behandlades på sjukhus i Thailand. Hon sakndade försäkring och hennes mamma, som är sjuksköterska i Sverige, ville självklart ha Felicia hem till Sverige och den svenska "gratis" vården. Felicia saknade försäkring för både vården och för en hemresa.

Insamlingen startade och Felicia flögs hem till Sverige. Den resan hade föregåtts av flera veckors vård som såvitt känt är inte är betald. Flygresan hem till Sverige kostade över 700 000 kronor och jag gissar att de krävde förskottsbetalning.

Den thailändska sjukvården har svarat med att inte ta emot försäkringslösa skadade. Medvetslös eller inte avkrävs alla en fingerande försäkring. De som vårdade Felicia gjorde ett professionellt arbete och vårdade henne dygnet runt under många veckor. Läkare, sjuksköterskor och undersköterskor har alltså gett vård till henne utan att någon har ersatt dem. Skillnaden jämfört mot i Sverige där all personal får betalt av allas skattemedel till den region och de kommuner som tryggar den "gratis" vården i Sverige. Skillnaden är att "graits" i Sverige är att det är skattefinansierat och nu har Felicia och hennes anhöriga betett sig som om den svenska skatten betalar för vård i hela världen. De enda som lurats här är den thailändska personalen och det sjukhuset.

Grymt och tragiskt öde för Felicia. Men det är grymt och tragiskt för det thailändska sjukhuset och den personalen som blev utnyttjade som en "gratis" tillgång för svenskar. De har självklart lärt sig att begära försäkring och förskottsbetalt av alla fall efter fallet Felicia. Det var hennes mamma som avbröt insamlingen till sjukhuset i Thailand, väl vetandes att Felicia eller hon själv inte kunde avkrävas ett öre. Men faktiskt tycker jag att Felicias föräldrar är betalningsskyldiga, för de beställde vården till sin dotter.

Jag har följt tråden sedan dag 1. Vad jag minns finns det inga uppgifter i tråden, eller någon annanstans, att de fetade partierna i texten ovan är sanna. Att den thailändska personalen inte skulle få lön för vården av Felicia är struntprat.

Som jag skrivit tidigare är jag säker på att sjukhusen fått betalt.
Citera
2025-05-06, 14:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
Exakt. De hade fått sälja allt och belånat sig upp över öronen. Är det då fel att de bad om hjälp?
Snack, så mycket pengar var det inte. Dom förstörde för andra som inte har något att sälja.

Och bad om hjälp genom lögner om hästflickan
Citera
2025-05-06, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sm2
Snack, så mycket pengar var det inte. Dom förstörde för andra som inte har något att sälja.

Och bad om hjälp genom lögner om hästflickan

Hahaha! Okej! Vad var lögnerna? Att man inte nämnde att hon höll på med OF?
Citera
2025-05-06, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Fast hennes hem var ju Thailand. Hon hade ju emigrerat. Att de utelämnade den ”lilla detaljen” och framställde det som att hon bara var på semester var väl det som störde mest.

Men håller med de som tycker det gick överstyr med t ex hittepå om att familjen var rika etc.

Det med att sjukhuset inte fick betalt var nytt för mig. För jävla dåligt.

Är väl egentligen en egen tråd, men man kan ju ifrågasätta varför svenska medborgare som emigrerat skall ha rätt till svensk sjukvård. De betalar ju ingen skatt här och borde vårdas i sitt hemland, kan man kanske tycka. (eller så finns det specialfall och detta är ett sådant)

Jag har inte annan information än att Felicia sålde allt hon ägde i Sverige för att bli "backpacker" och resa världen runt. Inte någon information om att hon emigrerat eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av ImaTroll
Jag har följt tråden sedan dag 1. Vad jag minns finns det inga uppgifter i tråden, eller någon annanstans, att de fetade partierna i texten ovan är sanna. Att den thailändska personalen inte skulle få lön för vården av Felicia är struntprat.

Som jag skrivit tidigare är jag säker på att sjukhusen fått betalt.

Pm du vet så säkert at sjukhuset i Thailand fått betalt för allt som ska betalas för "hemma" i Thailand. så är det lätt att plocka fram kvittona och ladda upp kopiorna. Ingen i personalen från ambulansvården till de som var anställda på NKIVA där Felicia vårdades har fått betalt. Sjukhuset har en vårdavgift för vårdplatsen och tillkommer gör förbrukningsartiklar och liknande.

Jag följde insamlingen på nätet och när flygbolaget m. personal fått tillräckligt stannade insamlingen. Sjukhuset i Thailand och ambulansen m. personal har inte fått betalt. Det finns inget avtal om fritt utbyte av akut vård mellan Sverige och Thailand.

Möjligt är så klart att jag kan vara fel informerad och att Felicias familj har tagit fram medel och betalat. Jag är först i ledet att be om ursäkt i så fall. Men än så länge har jag inte sett annat än insamlingen för de medel som användes för flygningen till Sverige. Rimligen är den sista åtgärden att mamman ordnadar med fakturan och betalningen till sjukhuset inkl. personalen och läkemedel.
Citera
2025-05-06, 16:56
Medlem
ImaTrolls avatar
Citat:
Jag har inte annan information än att Felicia sålde allt hon ägde i Sverige för att bli "backpacker" och resa världen runt. Inte någon information om att hon emigrerat eller liknande.

Pm du vet så säkert at sjukhuset i Thailand fått betalt för allt som ska betalas för "hemma" i Thailand. så är det lätt att plocka fram kvittona och ladda upp kopiorna. Ingen i personalen från ambulansvården till de som var anställda på NKIVA där Felicia vårdades har fått betalt. Sjukhuset har en vårdavgift för vårdplatsen och tillkommer gör förbrukningsartiklar och liknande.

Jag följde insamlingen på nätet och när flygbolaget m. personal fått tillräckligt stannade insamlingen. Sjukhuset i Thailand och ambulansen m. personal har inte fått betalt. Det finns inget avtal om fritt utbyte av akut vård mellan Sverige och Thailand.

Möjligt är så klart att jag kan vara fel informerad och att Felicias familj har tagit fram medel och betalat. Jag är först i ledet att be om ursäkt i så fall. Men än så länge har jag inte sett annat än insamlingen för de medel som användes för flygningen till Sverige. Rimligen är den sista åtgärden att mamman ordnadar med fakturan och betalningen till sjukhuset inkl. personalen och läkemedel.

Testar imgur för kopior på kvitton postade på insta eller fb av familjen https://imgur.com/a/pX03Osu
Citera
2025-05-06, 17:14
Medlem
Citat:
Testar imgur för kopior på kvitton postade på insta eller fb av familjen https://imgur.com/a/pX03Osu

Det ser ut att vara en faktura. Man kan läsa snällt och se den som betald. Men fullt så snäll är jag inte, då det rör sig om väldigt mycket pengar. Inte bara för Felicia och hennes familj utan också för Bangkok Hospital med alla sina anställda och andra patienter.

Svensk diplomater och anställda vid svenska företag i länder som Thailand har svenska försäkringar som gäller i Thailand. Många svenska har inga sjukförsäkringar alls med sig utanför EU och tror att svenska villkor gäller utanför EU. Innanför EU är de övertygade om att vården finansieras som i Sverige. Så är det inte.

I Felicias fall så hade hon inte rätt till vården i Thailand på någon annans bekostna. Mamman vädjade om fortsatt vård tills hon kunde få dottern överförd till SVerige.

Sättet hennes fall hanterades på har lett till en annan och tuffare förhandling mellan Thailand och Sverige.
Citera
2025-05-06, 17:31
Medlem
ImaTrolls avatar
Citat:
Det ser ut att vara en faktura. Man kan läsa snällt och se den som betald. Men fullt så snäll är jag inte, då det rör sig om väldigt mycket pengar. Inte bara för Felicia och hennes familj utan också för Bangkok Hospital med alla sina anställda och andra patienter.

Svensk diplomater och anställda vid svenska företag i länder som Thailand har svenska försäkringar som gäller i Thailand. Många svenska har inga sjukförsäkringar alls med sig utanför EU och tror att svenska villkor gäller utanför EU. Innanför EU är de övertygade om att vården finansieras som i Sverige. Så är det inte.

I Felicias fall så hade hon inte rätt till vården i Thailand på någon annans bekostna. Mamman vädjade om fortsatt vård tills hon kunde få dottern överförd till SVerige.

Sättet hennes fall hanterades på har lett till en annan och tuffare förhandling mellan Thailand och Sverige.

Den första kopian visar ett kvitto från en kortmaskin på betalning av THB 102.097.

Kopia två är ett kvitto på slutbetalning av THB 685.261 (man betalade först THB 434.000 och sen 251.261). Längst ner på detta kvitto står "Please keep this receipt for reference". "Receipt" betyder kvitto på svenska.

Vad är det för "annan och tuffare förhandling" du pratar om? Källa på det?
Citera
2025-05-06, 22:21
Medlem
Citat:
Den första kopian visar ett kvitto från en kortmaskin på betalning av THB 102.097.

Kopia två är ett kvitto på slutbetalning av THB 685.261 (man betalade först THB 434.000 och sen 251.261). Längst ner på detta kvitto står "Please keep this receipt for reference". "Receipt" betyder kvitto på svenska.

Vad är det för "annan och tuffare förhandling" du pratar om? Källa på det?

Jo, så långt kan jag också gissa mig fram genom dina kopior. Med tillägget att det är i Thailändska Bath dessa bägge fakturor är utfärdade och betalade. Hur mycket det var i Svenska kronor i dåtidens penningvärde vet jag inte. Det verkar vara Felicias far som betalade dessa bägge fakturor. Hur stor var hela kostnade för vården från olyckan tills hon blev transportabel till Sverige.

De pengar som samlades in på internet räckte väl bar ganska precis till just transporten? Inget gick till sjukvården som totalt gick upp till miljonbelopp i SEK.

De tuffare förhandlingarna jag nämner och antyder förekommit är att svenska personer som inte uppvisar giltiga försäkrings- och betalkort släpps inte in på thailändska sjukhus efter denna Felizia-olycka.
Citera
2025-05-06, 22:58
Medlem
ImaTrolls avatar
Citat:
Jo, så långt kan jag också gissa mig fram genom dina kopior. Med tillägget att det är i Thailändska Bath dessa bägge fakturor är utfärdade och betalade. Hur mycket det var i Svenska kronor i dåtidens penningvärde vet jag inte. Det verkar vara Felicias far som betalade dessa bägge fakturor. Hur stor var hela kostnade för vården från olyckan tills hon blev transportabel till Sverige.

De pengar som samlades in på internet räckte väl bar ganska precis till just transporten? Inget gick till sjukvården som totalt gick upp till miljonbelopp i SEK.

De tuffare förhandlingarna jag nämner och antyder förekommit är att svenska personer som inte uppvisar giltiga försäkrings- och betalkort släpps inte in på thailändska sjukhus efter denna Felizia-olycka.

Om du läst det jag skrivit tidigare idag hade du noterat att det handlade om drygt 260.000 kronor totalt (med en betalkurs daterad oktober 2023).

Det har under många år setts som ett problem att turister smiter från sjukhusräkningar. Jag tror inte svenskar ses annorlunda än britter eller australiensare i dagsläget ur just den synvinkeln. Men du har väl en bra källa som stöd för ditt påstående, eller??
Citera
2025-05-06, 23:22
Medlem
ImaTrolls avatar
Citat:

...........................De pengar som samlades in på internet räckte väl bar ganska precis till just transporten? Inget gick till sjukvården som totalt gick upp till miljonbelopp i SEK..............

Du menar att sjukvårdskostnaden för Felicia uppgick till miljonbelopp i SEK. Vad har du för belägg för det?
Hon togs in på Koh Samui Hospital den 8 oktober. Hon flyttades till Bangkok Hospital den 11 oktober och skrevs ut den 19 oktober. Du hävdar alltså att 10 vårddagar på IVA i Thailand kostar ca 1.000.000 kronor. I Sverige ligger kostnaden på mellan 50k - 80k per dygn. Du hävdar alltså att IVA kostar kanske dubbelt så mycket i Thailand. Var fan får du din information ifrån?

Du verkar vara förtjust i att skriva vad du tycker, tror eller hoppas, men att visa underlag eller belägg för dina påståenden verkar inte vara lika kul. Jag tror du hittar på en massa saker.
Senast redigerad av ImaTroll 2025-05-06 kl. 23:43.
Citera
2025-05-07, 00:52
Medlem
Citat:

Nu får du väl ändå ge dig.
Sannolikheten att svenskar i Thailand inte släpps in på sjukhus utan bevis på försäkring på grund av Felicia är obefintlig. I synnerhet då vården för henne är betald.

Men vore fint om medvetslösa, inkomna med ambulans, nekades i dörren och lämnades att dö för att de inte har rätt papper med sig, på grund av Felicia.

Du får skriva en deckare eller något med fantasier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in