2025-05-06, 20:22
Medlem
Ajogens avatar
Problematiskt när tolkning av biomarkörer vilar på tunn evidens
»Det är avgörande för säkra medicinska och rättsliga beslut att vi inte bara godtar nya metoder utan att noggrant granska deras vetenskapliga grund.«

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2024/11/problematiskt-nar-tolkning-av-biomarkorer-vilar-pa-tunn-evidens/
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Återigen blandar du ihop begreppen. Transportstyrelsen bedömer inte om en person missbrukar. Dom avgör om en person är lämplig att ha körkort.
2025-05-06, 20:23
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Din farmor kommer knappast att köra tung motorcykel, eller hur? Man hade kunnat välja att dra in alla behörigheter för tung motorcykel när man ändrade reglerna och kräva ny uppkörning men då hade det väl blivit ett jävla liv istället. Så man valde att låta folk få behålla sina automatiska behörigheter till tung motorcykel. Vettiga människor skulle aldrig komma på tanken att köra om man inte kan, definitivt inte din farmor som är 90 år. Men detta har ju noll och intet med risker med alkoholkonsumtion och bilkörning att göra, eller hur?
Dom andra frågorna då?
2025-05-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
Läs mitt inlägg, så borde du kunna räkna ut mitt svar.

Jag hade insett allvaret efter första provet, och slutat dricka. Hade jag sedan fortsatt fått höga värden så hade jag tagit reda på vad det är som orsakat det och kört elimineringsmetoden. Hade det fortfarande inte gått vägen, DÅ hade jag överklagat och blivit förbannad. Men jag hade fanimej inte failat fem jävla gånger och sen gråta ut i media, om att testet togs vid fel tillfällen. Hade inte druckit på 6 månader om så krävs för att ens undvika o hamna i en som situation. Snacka om att vissa människor inte har ett eget svar.

Frågor?
Ja. Låt oss säga att du därefter bara druckit vatten, och undvikit filmjölk och ÄNDÅ fått höga värden... Hade du fortfarande tyckt att ditt indragna körkort var ok?

Åter igen. Jag säger inte att Linn inte druckit. Hon har förmodligen druckit något. Vi vet inte vad. Vi vet inte i vilken mängd. Rättsäkerhet vad gäller de här testen är likadana som vid lögndetektorer (eller åldersbedömningar).
2025-05-06, 20:26
Medlem
rovmuns avatar
Hur blev hon testat eller behöver all personal testa sig?
2025-05-06, 20:28
Medlem
Citat:
Återigen blandar du ihop begreppen. Transportstyrelsen bedömer inte om en person missbrukar. Dom avgör om en person är lämplig att ha körkort.

Nej. Lämplighet vad gäller syn, hörsel. epilepsi och vandel etc är objektiva faktum. Det här är vetenskapligt ogrundat.
Om Transportstyrelsen skulle säga att rödhåriga inte är lämpliga för att alla vet att de har ett jäkla temperament, hade det gjort att du tyckte att de hade rätt?
2025-05-06, 20:29
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le-bienheureux
Åh en klassiker, Svenskarnas hyckleri, där det i princip är noll tolerans mot rökning, cannabis etc, men när alkoholmissbruk leder till att folks körkort blir fråntagna då blir det helt plötsligt hus i helvete.
Allt jag har att säga är att dessa PEth-tester var på tiden och att alla dessa gråtande hycklare kan ta och sluta knarka sin sprit så slipper ni oroa er över att förlora era körkort.

En bekant till mig blev stoppad från vissa uppgifter i jobbet beroende på för höga halter. Hen fick behålla det, men var tvungen att få ned drickandet för att göra allt det hen hade brukat göra.

En orsak till att folk reagerar tror jag absolut är att det är Linn 28, eller vad det var. En sådan rar tös: ska man verkligen ta kortet av henne?

Samtidigt tycker jag att det kanske borde finnas en dialog, men det kanske det finns? Som man tänker sig det hela så är ju fem test på raken en hel del, och någon måste ha pratat med henne om det.
2025-05-06, 20:30
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Hur blev hon testat eller behöver all personal testa sig?

Citat:
Linn genomgick en rutinmässig nyanställningsundersökning när hon började jobba på ambulansen i Karlstad. Ett PEth-prov hamnade över gränsvärdet, vilket blev starten på en utdragen historia där hon fick genomgå många olika alkoholprover.

Här har hon sig själv att skylla då hon inte minskade sitt alkoholintag efter första testet. Bra att man testar alla nya ambulansförare.
2025-05-06, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andthereshewas
Nej. Lämplighet vad gäller syn, hörsel. epilepsi och vandel etc är objektiva faktum. Det här är vetenskapligt ogrundat.
Om Transportstyrelsen skulle säga att rödhåriga inte är lämpliga för att alla vet att de har ett jäkla temperament, hade det gjort att du tyckte att de hade rätt?
Dina egna påhittade scenarier hjälper dig inte. Utgå från fakta istället.

Ett PEth-värde som överstiger 0,30 µmol/l indikerar regelbunden, hög alkoholkonsumtion, men innebär inte en diagnos av alkoholbrukssyndrom.

Personer som har regelbunden, hög alkoholkonsumtion bedöms inte som lämpliga som förare av transportstyrelsen.

Källa:
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2023/06/alkoholmarkoren-fosfatidyletanol-peth-sa-bedoms-testresultatet/
2025-05-06, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det kan även vara första steget in i s.k. före-brott (precrime)

"Dom arrestera oss för brott vi inte begått... än!"

Det är klart att om man är en maktfullkomlig byråkrat kan det framstå som något möjligt och önskvärt.
2025-05-06, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
En bekant till mig blev stoppad från vissa uppgifter i jobbet beroende på för höga halter. Hen fick behålla det, men var tvungen att få ned drickandet för att göra allt det hen hade brukat göra.

En orsak till att folk reagerar tror jag absolut är att det är Linn 28, eller vad det var. En sådan rar tös: ska man verkligen ta kortet av henne?

Samtidigt tycker jag att det kanske borde finnas en dialog, men det kanske det finns? Som man tänker sig det hela så är ju fem test på raken en hel del, och någon måste ha pratat med henne om det.
Det är uppenbart att hon har ett problem när hon inte kan sluta dricka trots att hennes drömjobb står på spel.
2025-05-06, 20:36
Medlem
Ajogens avatar
Precis.
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
"Dom arrestera oss för brott vi inte begått... än!"

Det är klart att om man är en maktfullkomlig byråkrat kan det framstå som något möjligt och önskvärt.
2025-05-06, 20:38
Medlem
Ajogens avatar
Hittar inte ett enda stycke om bilkörning i källan.
Citat:
Dina egna påhittade scenarier hjälper dig inte. Utgå från fakta istället.

Ett PEth-värde som överstiger 0,30 µmol/l indikerar regelbunden, hög alkoholkonsumtion, men innebär inte en diagnos av alkoholbrukssyndrom.

Personer som har regelbunden, hög alkoholkonsumtion bedöms inte som lämpliga som förare av transportstyrelsen.

Källa:
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2023/06/alkoholmarkoren-fosfatidyletanol-peth-sa-bedoms-testresultatet/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in