2025-05-06, 20:09
Medlem
knark-kungens avatar
Inte lika roligt längre när det inte bara gäller knarkarna som rökte en feting två veckor innan bilfärden.
Senast redigerad av knark-kungen 2025-05-06 kl. 20:12.
2025-05-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klumpfisken
Vore intressant att veta vem som lobbat igenom en så rättsosäker provningsmetod, vem drar in pengarna på verksamheten där folket riskerar jobb och körkort? Vem drev igenom metoden?

Bra fråga! Men troligtvis en samling hysteriska kärringar som tror att de "följer vetenskap och beprövad metod" och försöker hantera sin ångest genom att missbruka sin makt.
2025-05-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Skulle jag köra en bil vars AI bedömer att jag är en olämplig förare så skulle jag nog vara tacksam för att få veta detta. Man har ett eget ansvar men det skadar inte att man får lite hjälp också. De som inte agerar på sådan information behöver stoppas med tvång.

Hahaha du måste vara någon slags komiker...
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Skulle jag köra en bil vars AI bedömer att jag är en olämplig förare så skulle jag nog vara tacksam för att få veta detta. Man har ett eget ansvar men det skadar inte att man får lite hjälp också. De som inte agerar på sådan information behöver stoppas med tvång.
Fan, du svarar inte på en enda fråga jag ställer haha
Medlem
Åh en klassiker, Svenskarnas hyckleri, där det i princip är noll tolerans mot rökning, cannabis etc, men när alkoholmissbruk leder till att folks körkort blir fråntagna då blir det helt plötsligt hus i helvete.
Allt jag har att säga är att dessa PEth-tester var på tiden och att alla dessa gråtande hycklare kan ta och sluta knarka sin sprit så slipper ni oroa er över att förlora era körkort.
Senast redigerad av Le-bienheureux 2025-05-06 kl. 20:17.
2025-05-06, 20:14
Medlem
Ajogens avatar
Det är tydligt, som jag visade dig tidigare, att evidensen för TS om att dra in körkortet på de värdena inte finns. Det har uppdagats återkommande i tråden. Det enda dessa värdena indikerar är ett bruk som är hälsoskadligt. Därmed min jämförelse.
Du tar dig friheten att undvika det, och försöker pigeonholea det jag skrivit till mig så att utmåla mig som en hycklare.
Du har ett falskt sett, och du blir förtjust över att människor blir illa drabbade av förmyndighetsutövningen. Jag uppmanar dig till att vända dig med detta med någon som har en klinisk erfarenhet angående människor med det anslaget.
Citat:
Nu är det väl du som förvränger saker och hittar på halmgubbar. Jag har varit tydlig med att man drar in för att minska risken att man orsakar olyckor i trafiken. Det är väl rätt uppenbart att detta inte har mycket med att röka/snusa att göra. Sen kan man ju gärna förbjuda alkohol och tobak/snus ändå av folkhälsoskäl men det har ju inte med PEth-frågan att göra.
Senast redigerad av Ajogen 2025-05-06 kl. 20:17.
2025-05-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Du blandar ihop begreppen. Termen riskbruk av alkohol används av socialstyrelsen inte transportstyrelsen.

Som jag skrev var det inte direkt relaterat. Men 0,3 visar inte på missbruk. Däremot på användande. Man vet inte hur mycket. Man vet inte hur ofta. För det finns inte tillräcklig evidens.
2025-05-06, 20:15
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Bra fråga! Men troligtvis en samling hysteriska kärringar som tror att de "följer vetenskap och beprövad metod" och försöker hantera sin ångest genom att missbruka sin makt.

Det finns inget hysteriskt här utan det är resultatet av ett systematiskt trafiksäkerhetsarbete. Sen har det varit en drös artiklar i Expressen och Aftonbladet m.m. med felaktig information som man nog gärna lägger fram halvt medvetet för att få folk att läsa artiklarna. Transportstyrelsen har bra information för den som är intresserad av fakta.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/fortydligande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/
2025-05-06, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andthereshewas
Gulledu. Gaslighta genom att snacka om "härskartekniker". Nästan lika gammalt som Jesus mormor.

Du säger alltså att du inte är forskare - men du har en åsikt. Det är helt ok. Men en åsikt. Inte fakta.
Varken du eller jag vet om hon berättar hela sanningen. Frågan, som du vägrar besvara, är vad du skulle säga om du tog ett test med höga värden?

Läs mitt inlägg, så borde du kunna räkna ut mitt svar.

Jag hade insett allvaret efter första provet, och slutat dricka. Hade jag sedan fortsatt fått höga värden så hade jag tagit reda på vad det är som orsakat det och kört elimineringsmetoden. Hade det fortfarande inte gått vägen, DÅ hade jag överklagat och blivit förbannad. Men jag hade fanimej inte failat fem jävla gånger och sen gråta ut i media, om att testet togs vid fel tillfällen. Hade inte druckit på 6 månader om så krävs för att ens undvika o hamna i en sån situation. Snacka om att vissa människor inte har ett eget svar.

Frågor?
Senast redigerad av jens-hedenstedt 2025-05-06 kl. 20:18.
2025-05-06, 20:16
Medlem
Ajogens avatar
Det kan även vara första steget in i s.k. före-brott (precrime)
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
2025-05-06, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andthereshewas
Som jag skrev var det inte direkt relaterat. Men 0,3 visar inte på missbruk. Däremot på användande. Man vet inte hur mycket. Man vet inte hur ofta. För det finns inte tillräcklig evidens.
Återigen blandar du ihop begreppen. Transportstyrelsen bedömer inte om en person missbrukar. Dom avgör om en person är lämplig att ha körkort.
2025-05-06, 20:18
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Är det inte konstigt tycker du att man kan tappa körkortet fast man inte har ett missbruk eller har gjort något trafikbrott, men min farmor som är 90 år får köra tung motorcykel lagligt även fast hon aldrig har kört motorcykel i hela sitt liv?

Din farmor kommer knappast att köra tung motorcykel, eller hur? Man hade kunnat välja att dra in alla behörigheter för tung motorcykel när man ändrade reglerna och kräva ny uppkörning men då hade det väl blivit ett jävla liv istället. Så man valde att låta folk få behålla sina automatiska behörigheter till tung motorcykel. Vettiga människor skulle aldrig komma på tanken att köra om man inte kan, definitivt inte din farmor som är 90 år. Men detta har ju noll och intet med risker med alkoholkonsumtion och bilkörning att göra, eller hur?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in