2025-05-06, 19:47
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundcrantz
Glädjande nyheter. Det är viktigt att vi har nolltolerans mot alkoholmissbrukare som tror sig ha rätt att utsätta oskyldiga för livsfara genom att framföra motorfordon.

En vacker dag går det säkerligen att typ ai-skanna ögonen för att identifiera rattfyllerister.

Polisen plockar ens vapen om man döms för brott. Detta för att skydda tredje man.

Moderna bilar har ju skärmar så man borde kunna kräva att man gör ett kort test av reaktionsförmåga och kognitiva tester på att svara på några slumpmässiga frågor om trafikregler etc. som alla förväntas kunna. Bilen kan ju via AI själv avgöra att föraren kör på ett sätt som kan tyda på att man är påverkad och kräva att man stannar till och gör ett sådant test för att få fortsätta köra.
2025-05-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Den jag kommenterade hade sakligt fel och hade inte gjort några egna efterforskningar. Det är inget fel alls med att använda ChatGPT inklusive att man kontrollerar källorna, vilket jag har gjort och jag har läst mängder med liknande forskning även bortsett från det jag fick som sammanfattning via ChatGPT. Sök kunskap istället för att förkasta den kunskap som andra tillskansar sig. Sluta killgissa. Bättre du använder AI än fortsätter att killgissa.

Njae. Tycker du ska vara mer kreativ om du ska trolla. Fast det kan ju inte ChatGPT än, men kanske inom snar framtid.

Edit: oavsett har du fundamentalt fel ändå. Det är inte olagligt att dricka, det är olagligt att dricka och köra.

Men, om man blåser grönt så får man lov att köra, oavsett om du var iväg på en veckas semester och drack varje dag. Drack hon och sen körde? NEJ. Det är ju liksom det du inte förstår.

Sen som någon annan i tråden har påpekat, så jobbar hon ändå i ett visst känsligt yrke där man inte bara behöver köra utan även kunna ta beslut snabbt. Hade hon exempelvis jobbat som telefonförsäljare hade ingen anmärkt på det, men återigen så har hon de facto inte gjort något olagligt. Man skulle kunna säga som såhär:

1. Hon kör påverkad, blir stoppad av polis, körkort indraget osv. Helt korrekt!

2. Hon drack i lördags en hel del, på söndag drack hon tre 33 cl starköl från kl 12.00-15.00 hon börjar jobba kl 12.00 nästa dag, är hon full då? Men hennes peth-värde säger att hon inte kan köra trots att hon blåser i en alkomätare grönt. Är det rättvist att hon blir av med körkort och jobb då?
Senast redigerad av HoChiWin 2025-05-06 kl. 19:54.
2025-05-06, 19:49
Medlem
Pyssling67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives2
Rätt och rätt. Hon har ju blåljugit i media om att hon bara haft två prover över, när det egentligen var 5.
Frågan blir mer om vad hon mer ljuger om. Hon kanske är som de flesta alkolister "nä det var vara två öl".

Är mer en påverkanskampanj mot Transportstyrelsen än något annat.
Får det att låta som att körkortet rycker vid 1 prov över.
Dom skrev ju har jag för mig att hon hade varit på fest vid två tillfällen och där hon bland annat har varit på en skidresa.
Men inte tror jag att hon är så dum att hon sätter sig och kör bil dagen efter.
Genom hennes jobb på ambulansen så har dom ju alkoholmätare i bilen.
2025-05-06, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andthereshewas
Skulle vilja påstå att du är helt ologisk.
1. Det handlar inte om vad Linn sagt o inte sagt
2. Det handlar inte om vad Linn druckit eller inte druckit
3. Det handlar om att man värderar ett oförlitligt test högt

Du säger att Linn druckit för att Transportstyrelsen säger att hon druckit. Inte på grund av evidens. Det är ett cirkelresonemang. Transportstyrelsen säger att Linn ligger över en gräns som inte är säker, och därför har Linn druckit för mycket. Även om Linn INTE druckit för mycket så ligger hon ovanför ett gränsvärde som.är osäkert - och därför har Transportstyrelsen rätt.

Jag säger inte att Linn inte är råalkis (även om inget framkommit om att hon varit påverkad på jobbet). Jag säger att vi - eller läkarvetenskapen - vet var hennes individuella variation ligger. Det är en ovetenskaplig metod. OM du skulle vara forskande läkare på detta så skulle jag ha lite mer respekt för din ståndpunkt. Nu är du bara en arg person på internet. Med all respekt, varken kunnig i forskning eller bevisvärdering. Det är helt ok - de flesta är inte det. Men. Äg det.

Åter igen. Om du sugs in och får ett för högt värde. Vad gör du då?

Lol. Ingen har tid för dina härskartekniker eller ditt meningslösa dravel.

Poängen är att om man är rädd om sitt jobb så skippar man alkoholen helt under en period. That's it. Hon har uppenbarligen alkoholproblem. Sen kan vi sitta o dividera evidens, reliabilitet och validitet alla dagar i veckan. Men det förändrar inte det faktumet att bruden inte berättar hela sanningen. Sen kan du försöka dribbla bort folk härinne bäst du vill. Står ditt jobb på spel så gör du vad du kan för att behålla det, eller så säger du upp dig. Snacka om att den här bruden inte tar ansvar.

Jag märker ganska tydligt att alkoholen är en helig ko för vissa härinne. Man blir genuint mörkrädd.
2025-05-06, 19:51
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det är ett väldigt dömande förhållande du har gentemot andra människor. Det är även tydligt att du gärna förvränger fakta för att "vinna".
Det du gör är att gå i lejd för att en förmyndighetsutövning begås emot allmänheten som varken är vetenskapligt grundat eller demokratiskt förankrat. Däremot gör du dig narr över de människor som blir illa drabbade utan att ha begått brott.

Det här något du bör ta tag i, det är inte ett normalt beteende.

0.3 peth är inte ett värde som representerar att en människa utgör en trafikfara. På sin höjd visar det att man åstadkommer sig själv hälsoskador.

Ett högt värde på PEth gör att man statistiskt sett har en ökad risk för olycka i trafiken, eftersom man har ett riskbruk av alkohol. Om alla med riskbruk av alkohol lät bli att köra så skulle det inte vara så många olyckor. Jag har själv bekanta som fått livet förstört eller avlidit pga rattfyllerister. Det är för mycket daltande, bra att man tar tag i det här och det är med ett betryggande stort forskningsstöd. Sverige är inte det enda landet som använder PEth-tester som kan leda till indraget körkort. Att ignorera detta är något du bör ta tag i, det är inte ett normalt beteende.
2025-05-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rundcrantz
Glädjande nyheter. Det är viktigt att vi har nolltolerans mot alkoholmissbrukare som tror sig ha rätt att utsätta oskyldiga för livsfara genom att framföra motorfordon.

En vacker dag går det säkerligen att typ ai-skanna ögonen för att identifiera rattfyllerister.

Polisen plockar ens vapen om man döms för brott. Detta för att skydda tredje man.

Nu handlar ju detta fall inte om nått missbruk. Utan utan en starkt kritisierad metod för riskbruk.
2025-05-06, 19:53
Medlem
Citat:
Moderna bilar har ju skärmar så man borde kunna kräva att man gör ett kort test av reaktionsförmåga och kognitiva tester på att svara på några slumpmässiga frågor om trafikregler etc. som alla förväntas kunna. Bilen kan ju via AI själv avgöra att föraren kör på ett sätt som kan tyda på att man är påverkad och kräva att man stannar till och gör ett sådant test för att få fortsätta köra.

Men var inte orolig kära control freak du kommer att få mer kontroll än vad du önskar i framtiden.

En komisk sak är att detta skulle enbart kunna inträffa i Sverige eller möjligtvis Japan.

I större delen av Europa är det ingen som tar dessa myndigheter ens på allvar. Folk gör som fan de själva vill. Visst det blir en massa onödiga olyckor men det är en sund impuls att be myndigheter att dra åt helvete. Eftersom det är de som leder dessa myndigheter som utvalts att bli våra slavdrivare och övervakare inom en snar framtid.
2025-05-06, 19:56
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt

Poängen är att om man är rädd om sitt jobb så skippar man alkoholen helt under en period. That's it. Hon har uppenbarligen alkoholproblem. Sen kan vi sitta o dividera evidens, reliabilitet och validitet alla dagar i veckan. Men det förändrar inte det faktumet att bruden inte berättar hela sanningen. Sen kan du försöka dribbla bort folk härinne bäst du vill. Står ditt jobb på spel så gör du vad du kan för att behålla det, eller så säger du upp dig. Snacka om att den här bruden inte tar ansvar.

Jag märker ganska tydligt att alkoholen är en helig ko för vissa härinne. Man blir genuint mörkrädd.

Håller med. Vad som helst men rör inte vårt supande verkar gälla här med få undantag. Ja och tjejen borde verkligen ha tagit tag i sin egen situation och minskat sitt drickande, efter flera tester med höga värden. Som man bäddar får man ligga, handlingar får konsekvenser. Sen gillar ju alltid media snyftreportage av den här typen, det drar till sig massor av folk till artiklarna.
2025-05-06, 19:56
Medlem
Citat:
Du menar att man gjort fel? I så fall får man väl överklaga och då utgår jag från att man får tillbaka körkortet igen. Man kan inte säga att systemet är fel för att det begås misstag. Det sägs att rattfulla förare är lika vanligt som att man ser en taxi i trafiken, det är skrämmandet. Myndigheten behövs och gör ett bra jobb totalt sett. Bra att man tar itu med de som missbrukar alkohol och droger. Ännu hårdare tag vore bra.
Jag har överklagat och fick rätt i förvaltningsrätten men som alla vet så blev det överklagat och där förlorade jag(vilken överraskning)och sen varför tror du att folk slutar att köra bil för att dom inte har körkort
Förstår inte riktigt varför man ska förstöra skötsamma människors liv
Och nu gäller det såna som sköter sig
Rattfyllon ger jag inte mycket för
2025-05-06, 19:58
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ett högt värde på PEth gör att man statistiskt sett har en ökad risk för olycka i trafiken, eftersom man har ett riskbruk av alkohol. Om alla med riskbruk av alkohol lät bli att köra så skulle det inte vara så många olyckor. Jag har själv bekanta som fått livet förstört eller avlidit pga rattfyllerister. Det är för mycket daltande, bra att man tar tag i det här och det är med ett betryggande stort forskningsstöd. Sverige är inte det enda landet som använder PEth-tester som kan leda till indraget körkort. Att ignorera detta är något du bör ta tag i, det är inte ett normalt beteende.
Var ligger gränsen för riskbruk för dig?
2025-05-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt

Du vet nog inte så mycket alls överhuvudtaget om hennes alkoholvanor. Bara vad peth-provet sägs klara av. Av personer som marknadsfört provet för att tjäna pengar på det.

Generellt har vi en väldigt stor övertro idag på allt som påstås vara "vetenskap" eller "datormodeller".

Givetvis går gamla mobboffer igång på scenarier där "vetenskap" används för att förstöra livet för människor som lever ett socialt meningsfullt liv och även bidrar till samhället. Många datanördar sitter också och blir upphetsade över att AI "kommer att ersätta 95 % av alla arbetare" och liknande nonsens eftersom datanördarna tror att det äntligen blir dags för dem att styra världen och därmed få tillgång till heta brudar. MEN det visar sig snart att just programmerare är de första som blir ersatta av AI... Hahaha, karma!
2025-05-06, 19:59
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Folk gör som fan de själva vill. Visst det blir en massa onödiga olyckor men det är en sund impuls att be myndigheter att dra åt helvete. Eftersom det är de som leder dessa myndigheter som utvalts att bli våra slavdrivare och övervakare inom en snar framtid.

Nej det är verkligen inte en sund impuls. I Sverige har man en nollvision kring allvarliga olyckor i trafiken, det är en fin tanke även om man inte kan nå noll. Innan man började driva sådant arbete systematiskt var det många fler i trafiken som dog, både procentuellt sett och i absoluta tal. Jag hoppas verkligen att du inte har körkort med det synsättet du har. Att köra bil är ett mycket stort ansvar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in