Citat:
Ursprungligen postat av
fakbab
Den jag kommenterade hade sakligt fel och hade inte gjort några egna efterforskningar. Det är inget fel alls med att använda ChatGPT inklusive att man kontrollerar källorna, vilket jag har gjort och jag har läst mängder med liknande forskning även bortsett från det jag fick som sammanfattning via ChatGPT. Sök kunskap istället för att förkasta den kunskap som andra tillskansar sig. Sluta killgissa. Bättre du använder AI än fortsätter att killgissa.
Njae. Tycker du ska vara mer kreativ om du ska trolla. Fast det kan ju inte ChatGPT än, men kanske inom snar framtid.
Edit: oavsett har du fundamentalt fel ändå. Det är inte olagligt att dricka, det är olagligt att dricka och köra.
Men, om man blåser grönt så får man lov att köra, oavsett om du var iväg på en veckas semester och drack varje dag. Drack hon och sen körde? NEJ. Det är ju liksom det du inte förstår.
Sen som någon annan i tråden har påpekat, så jobbar hon ändå i ett visst känsligt yrke där man inte bara behöver köra utan även kunna ta beslut snabbt. Hade hon exempelvis jobbat som telefonförsäljare hade ingen anmärkt på det, men återigen så har hon de facto inte gjort något olagligt. Man skulle kunna säga som såhär:
1. Hon kör påverkad, blir stoppad av polis, körkort indraget osv. Helt korrekt!
2. Hon drack i lördags en hel del, på söndag drack hon tre 33 cl starköl från kl 12.00-15.00 hon börjar jobba kl 12.00 nästa dag, är hon full då? Men hennes peth-värde säger att hon inte kan köra trots att hon blåser i en alkomätare grönt. Är det rättvist att hon blir av med körkort och jobb då?