2025-05-06, 17:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Kallar du hennes konsumtion "festa/supa loss"..? (...)

Antingen det, eller en enl mig oroande hög daglig konsumtion.

Spelar ingen roll vilket dock, det faktum att hon inte klarar av att hålla igen på drickandet ett tag för att säkra jobbet/inte få problem med styrlappen tyder på en ohälsosam relation till alkohol.
2025-05-06, 17:58
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Spelar ingen roll vilket dock, det faktum att hon inte klarar av att hålla igen på drickandet ett tag för att säkra jobbet/inte få problem med styrlappen tyder på en ohälsosam relation till alkohol.

DÄR är vi helt ense. "ohälsosam relation" - håller helt med.

(kan jag som fullblodsalkis ta en vit månad utan antabus och utan droger kan hon. Men ska hon tvingas till det? Tveksamt.).
2025-05-06, 18:00
Medlem
Starobrnos avatar
Bara som en jämförelse brukade USA fängsla män som rökte majja, även när inga andra brott hade begåtts. Men, det blev lite dyrt när man fängslade både truckförare och egenföretagare m fl, med den gemensamma nämnaren att de var familjeförsörjare. Familjen hamnade på obestånd, fick lämna huset, och behövde socialhjälp, och barnen fick växa upp utan pappa ett tag.

Nån klok man har sagt ungefär såhär:
"Vad det senaste århundradet har lärt oss är att lagarna mot droger har skadat fler än vad drogerna gjort".
2025-05-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyssling67
Nu verkar det dock som om den där kvinnan Linn får rätt mot transportstyrelsen till slut enligt senaste nyheterna på nätet.
Däremot så får hon tydligen fortsätta kämpa med att få tillbaka sitt körkort och tvingas tydligen lämna prover för att visa att hon inte är någon missbrukare.

Rätt och rätt. Hon har ju blåljugit i media om att hon bara haft två prover över, när det egentligen var 5.
Frågan blir mer om vad hon mer ljuger om. Hon kanske är som de flesta alkolister "nä det var vara två öl".

Är mer en påverkanskampanj mot Transportstyrelsen än något annat.
Får det att låta som att körkortet rycker vid 1 prov över.
2025-05-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
haha ja o hela sverige krashar .. inget skulle fungera när 2 miljoner svenskar inte kan jobba o du som antagligen redan lever på bidrag? vem ska försörja dej?
Mitt ovanstående inlägg kan innehålla spår av sarkasm.
2025-05-06, 18:03
Medlem
En del av Sveriges ledande alkoholläkare, S Andreasson, tycker att Transportstyrelsens tolkningar är absurda.

Om alla skulle likabehandlas skulle körkort dras in för kanske 1 miljon svenskar.

Alla dessa skulle behöva lämna oannonserade prover till läkare följt av läkarintyg. Borlänge där handläggarna arbeta skulle dubbla sin befolkning och merparten av alla i Borlänge skulle jobba som handläggare i körkortsfrågor.

Lämna aldrig blodprov till läkare vid läkarbesök utan att du vet vilka provtagningar som skall göras.. Det finns sadistläkare där ute som kan anmäla dig i smyg.
2025-05-06, 18:04
Medlem
Citat:

Spelar ingen roll vilket dock, det faktum att hon inte klarar av att hålla igen på drickandet ett tag för att säkra jobbet/inte få

problem med styrlappen tyder på en ohälsosam relation till alkohol.
Du ska lämna prover utan förvarning
Är det så svårt att fatta
2025-05-06, 18:05
Medlem
Burnwines avatar
Citat:

Ja hon kanske har en ohälsosam relation till alkohol då hon verkar ha bagatelliserat sitt drickande. Men jag kan väl tycka att läkare kan säga detta till personer som har 0.3 i peth istället för att kontakta transportstyrelsen. För i slutändan så har hon ju inte varit full när hon kört bil?

Då kan man väl lika gärna dra in körkortet på alla som har druckit alkohol då det finns chans att man blir alkoholist och kanske kör full?
2025-05-06, 18:09
Medlem
Transportstyrelsen och de inavlade som jobbar där är ett bra övningsobjekt för Elon Musks besparingsorganisationer.

Nu verkar regeringen undra vad de håller på med så nu kommer väl deras doktor PAWEL att lipa krokodiltårar när han sitter hemma o dricker polsk vodka.
2025-05-06, 18:12
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Du ska lämna prover utan förvarning
Är det så svårt att fatta

Hon visste ju dock om att hon var under utredning och skulle behöva lämna fler prover, då ger man ju fan i att dricka tills utredningen är klar.

Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Ja hon kanske har en ohälsosam relation till alkohol då hon verkar ha bagatelliserat sitt drickande. Men jag kan väl tycka att läkare kan säga detta till personer som har 0.3 i peth istället för att kontakta transportstyrelsen. För i slutändan så har hon ju inte varit full när hon kört bil?

Då kan man väl lika gärna dra in körkortet på alla som har druckit alkohol då det finns chans att man blir alkoholist och kanske kör full?

Läkaren hade väl gissningsvis inte så mycket att välja på då proverna var utförda på begäran av arbetsgivaren, och det finns troligtvis riktlinjer för när anmälan ska göras.

Och det låter som att första provet hade högre värde än så, och dom 5 proverna över 0.3 som finns omnämnda är uppföljningsprover.
2025-05-06, 18:12
Medlem
Sam.Boyds avatar
Det hela är lite märkligt.
En ganska stor del av samhället har alkoholkonsumtion som hobby.
Så länge man inte kör påverkad eller är berusad på jobbet så bör staten hålla sig borta.

Om läkaren finner att en patients alkoholvanor är skadliga så bör det vara en sak mellan läkare och patient.
2025-05-06, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
https://www.tv4.se/artikel/31ptdtvTMd2TKG5jwnwvOr/linn-foerlorade-koerkortet-efter-kritiserade-testet-skrek-rakt-ut

TS: Vad 17 är det här för Stasi-/Gestapometoder?

Kommer folk våga söka vård om körkort, och i många fall även jobbet, riskerar att tas ifrån en?
in
Idag hade jag inte sökt hjälp
Tragiskt att transportstyrelsen får hålla på som Försäkringskassan

Egna köpta läkare

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in