• 1
  • 2
2025-05-04, 20:49
Medlem
VirusetMicrosofts avatar
Ja som titeln lyder så undrar jag vad sjutton "målzonen" är.

Det är rätt vanligt att man i fotboll slänger sig med termer alla ska på något sätt veta. Man förutsätter väl att alla som är intresserade växer upp med sporten och därför vet alla termer. Där måste jag faktiskt ge lite cred till F1.
Citera
2025-05-04, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirusetMicrosoft

Det är rätt vanligt att man i fotboll slänger sig med termer alla ska på något sätt veta. Man förutsätter väl att alla som är intresserade växer upp med sporten och därför vet alla termer. Där måste jag faktiskt ge lite cred till F1.
Jag kan tamejfan ingeting om fotboll, men kollar väl när det är landskamp och vankas semifinal etc för Sverige..

Trots att jag är en idiot inom ämnet så kan jag brainstorma fram att målzonen måste vara rutan framför målet?

Hur svårt kan det va?
Citera
2025-05-04, 21:58
Medlem
Citat:

Hmm. Öh? Har du någon källa eller exempel? Eller kort sagt: Vem använder uttrycket "målzon" i fotboll? Känns som ett översättningsfel någonstans. Vad jag vet säger väl ingen målzon. Svengelska uttryck som "boxen" används däremot. Det är egentligen engelska för fyrkant och syftar på straffområdet, men på svenska har "boxen" blivit en ej tydligt avgränsad yta framför mål. Kanske är "boxen" som översatts till "målzonen"?.. i så fall är svaret alltså: "en ej tydligt avgränsad yta framför mål". Typ målområdet plus nån meter utåt straffpunkten centralt.

Eller så är det nån jävla amerikan som försökt sig på att prata soccer, och kör med "zone" och andra amerikanska uttryck.
Citera
2025-05-04, 21:59
Medlem
VirusetMicrosofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jag kan tamejfan ingeting om fotboll, men kollar väl när det är landskamp och vankas semifinal etc för Sverige..

Trots att jag är en idiot inom ämnet så kan jag brainstorma fram att målzonen måste vara rutan framför målet?

Hur svårt kan det va?
De säger att det inte finns dumma frågor endast dumma svar. Så tack för ditt svar antar jag...

"Rutan du pratar om kallas dessutom för målområdet och därav frågan. Är det skillnad på målzonen o det tidigare?
Citera
2025-05-04, 22:09
Medlem
VirusetMicrosofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Hmm. Öh? Har du någon källa eller exempel? Eller kort sagt: Vem använder uttrycket "målzon" i fotboll? Känns som ett översättningsfel någonstans. Vad jag vet säger väl ingen målzon. Svengelska uttryck som "boxen" används däremot. Det är egentligen engelska för fyrkant och syftar på straffområdet, men på svenska har "boxen" blivit en ej tydligt avgränsad yta framför mål. Kanske är "boxen" som översatts till "målzonen"?.. i så fall är svaret alltså: "en ej tydligt avgränsad yta framför mål".

Eller så är det nån jävla amerikan som försökt sig på att prata soccer, och kör med "zone" och andra amerikanska uttryck.
Jaha, ja jag kanske borde specificerat att det kommer från statistiken som alltid visas i Allsvenskan i slutet av halvlekarna.
Så det finns xG, Avslut på mål, i målzonen, tilfällen i straffområdet och tredjedel, osv.
Så avslut på mål är ju de bollar som faktiskt går på mål och inget annat. Tillfällen i offensiven är ju också självförklarligt.
Men vad är just målzonen? Är det när det helt enkelt är nära mål?
Citera
2025-05-04, 22:18
Moderator
easy_dans avatar
Målzonen är ett begrepp för en del av straffområdet, exakt var man drar gränsen vet jag inte men misstänker centrala delen.
Citera
2025-05-04, 22:23
Medlem
Citat:
Jaha, ja jag kanske borde specificerat att det kommer från statistiken som alltid visas i Allsvenskan i slutet av halvlekarna.
Så det finns xG, Avslut på mål, i målzonen, tilfällen i straffområdet och tredjedel, osv.
Så avslut på mål är ju de bollar som faktiskt går på mål och inget annat. Tillfällen i offensiven är ju också självförklarligt.
Men vad är just målzonen? Är det när det helt enkelt är nära mål?

Hmm. Skulle egentligen behöva se en del faktisk statistik för att kunna tolka rätt. Men det bör vara målområdet som menas. På t ex whoscored.com som har allehanda statistik från de stora ligorna så använder man "Penalty area", "Out of box", samt "Six yard box" för statistik om var avslut kommer ifrån. Där "out of box" betyder "utanför straffområdet" och "six yard box" betyder målområdet. "Målzon" bör vara "six yard box".

https://www.sportzcraazy.com/wp-cont...Dimensions.png

Men det skulle kunna vara inklusive lite utanför målområdet centralt. Det finns detaljskillnader i hur statistik tas fram, beroende på alla möjliga saker inklusive mänskliga faktorn.

Finns förresten även skillnader i hur man definierar "avslut på mål". Ibland räknas bara målvaktsingripanden dit men ibland räknas även räddningar av en back på mållinjen in. Även "avslut" betraktas lite olika. Ibland räknar man bara in avslut på eller utanför mål och ibland räknas även blockerade avslut in.
Senast redigerad av Burkgurka 2025-05-04 kl. 22:38. Anledning: (ändrat lite detaljer)
Citera
2025-05-04, 22:42
Moderator
easy_dans avatar
Här definieras skott i målzon

https://x.com/sportsonmaxse/status/1443880357670051840
Citera
2025-05-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Här definieras skott i målzon

https://x.com/sportsonmaxse/status/1443880357670051840

Aha. Tack. Dock definierar dom inte vad ett skott är för något… eller var exakt målzonen är. Men trots allt tillräcklig info, tycker jag.
Citera
2025-05-05, 19:03
Medlem
VirusetMicrosofts avatar
Märkligt att man har massa termer som ingen verkar veta vad de egentligen betyder.

Men tack för länken!

Skott på mål är väl om skottet i sig, utan att ha blivit stört av någon motståndare hade gått in?
Det är så jag tolkar det i alla fall
Citera
2025-05-06, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Aha. Tack. Dock definierar dom inte vad ett skott är för något… eller var exakt målzonen är. Men trots allt tillräcklig info, tycker jag.

Tolkar det som att det inte direkt finns någon exakt linje eller att det är konstant. Utan mer vad senaste "AI" anser vara mer än 0.25 xG.
Citera
2025-05-06, 06:40
Medlem
AntonioCassanos avatar
Jag tänker att det är den zon där det är rimligt att skjuta då det kan generera mål i någon utsträckning. Typ straffområdet, kanske lite större.

Men då får vi såklart scenariot "Han skjuter, han skjuter, i MÅÅÅÅL, utanför målzonen!!!"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in